
Tehnologija pogona na sve točkove kod BMW-a nije služila samo za poboljšanje prijanjanja na rastresitoj podlozi ili u lošim vremenskim uslovima, već je od samog početka bila usmerena na povećanje vozne dinamike, naročito u krivinama.

Stalni pogon na sve točkove kod BMW-a 325i Allrad iz 1985. raspoređivao je obrtni moment u odnosu 37:63 između prednje i zadnje osovine. Visco spojnice u centralnom i zadnjem diferencijalu omogućavale su, u zavisnosti od razlike u brzinama rotacije, gotovo krutu vezu između osovina, kako bi se povećali prijanjanje i stabilnost u vožnji. Model je ubrzo nosio oznaku BMW 325iX i od 1988. bio je dostupan i kao „touring“.

Zadovoljstvo vožnje modelom E30 s pogonom na sve točkove nije bilo jeftino: dok je obična limuzina 325i u julu 1988. koštala 40.700 nemačkih maraka, za 325ix je trebalo izdvojiti pozamašnih 49.250 maraka. Slično je bilo i kod karavana 325ix Touring: 54.800 maraka naspram 46.200 DM za 325i. Gotovo četiri decenije kasnije situacija je obrnuta: iako su znatno ređi, ix modeli iz serije E30 danas se na tržištu starovremenskih vozila kotiraju nešto niže od ekvivalentnih verzija bez pogona na sve točkove. BMW je ukupno proizveo 29.589 limuzina 325ix i 5.273 karavana 325ix Touring.

Ipak, to nije bio zaista prvi BMW sa pogonom na sva četiri točka. Pre njega je postojao BMW 325, takozvano „lako standardizovano putničko vozilo“ Vermahta, koje je kompanija proizvodila od 1937. do 1940. u svojoj fabrici u Ajzenahu. Automobil s pogonom na sve točkove imao je petostepeni menjač i tri diferencijala s blokadom i nije bio namenjen civilnoj već isključivo vojnoj upotrebi.
Izvor: Magazinauto.com
Foto: BMW