
Dacia je zvanično predstavila svoj novi model Bigster, kojim ulazi u segment C-SUV vozila. Novinar portala Klix.ba je bio među pozvanim predstavnicima medija na pretpremijeri ovog velikog SUV-a, koja je upriličena u Berlinu u Nemačkoj.
Bigster je otkriven na lokaciji Reinbeckhallen, na kojoj se nalazi grupa zaštićenih zgrada izgrađenih pre više od jednog veka. Reč je o istorijskim halama, koje su decenijama služile kao proizvodna lokacija za transformatore i visokonaponske sisteme, prvo za Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft (AEG), a zatim za Transformatorenwerk Oberschöneweide (TRO). Ubrzo nakon prelaska u 21. vek, u ovim objektima planiran je umetnički i kulturni centar te je otvoreno novo poglavlje u istoriji ovog mjesta. Reinbeckhallen je renoviran pažljivo čuvajući industrijsku prošlost i dom je Stiftung Reinbeckhallena i njegovih izložbenih prostora.

Ali, vratimo se Bigsteru, koji je najavljen u sklopu strateškog plana Renaulution u januaru 2021. godine predstavljanjem koncepta. Sada je konačno stigao u produkcijskoj formi, a Dacia želi da ga iskoristi da pokori C-segment, dok trenutno vlada evropskim B-segmentom. Prema rečima zvaničnika kompanije, dizajniran je i razvijen da istakne Dacijine vrednosti, odnosno da bude suštinski i "cool", ekološki "pametan", robustan i spreman za avanture na otvorenom.

Takođe, cilj mu je da zadovolji specifične zahteve rastućeg tržišta, odnosno kupce koji žele novi automobil bez kompromisa koji se odnose na udobnost, performanse i prostor, kao i visoke troškove. Dacia ulazi u C-SUV segment s pažljivo planiranom strategijom proizvoda, a nakon Bigstera stižu još dva vozila. Kompanija namerava da nastavi sa svojom politikom najboljeg odnosa "uloženo - dobijeno".
Praktičan, prostran i robustan dizajn, napredna tehnologija
Bigster odlikuje robustan dizajn, kao i mogućnosti da zadovolji potrebe kupaca koje su vezane za njihov posao, slobodno vreme i porodične aktivnosti. Velikodušne dimenzije su naglašene zategnutim, geometrijskim oblicima i volumenima s jednostavnim linijama. Dužina iznosi 4,57, širina 1,81, visina 1,71, a međuosovinsko rastojanje 2,70 metara. Velika krila iznad točkova, položaj prednjih i zadnjih svetala na krajnjim ivicama vozila dodatno naglašavaju Bigsterov asertivni stav na putu. Tome doprinosi kompaktan, vertikalan prednji deo tipičan za SUV vozila. Ovaj prednji deo je veran Dacijinom dizajnu sa svojom širokom, sjajnom crnom rešetkom i logotipom u sredini koji je osvetljen. "Isečena", horizontalna hauba je dizajnirana tako da vozač ima dobar pogled na put ispred. Karakteristike grafičkog dizajna daju dašak ležerne elegancije na prednjem delu i na vratima, kao i iznad zadnje registarske oznake. Umesto da slede trend crnog sjaja, dizajneri su se odlučili za mešavinu sjajne i mat crne boje te su na taj način dobili robusniju i otporniju završnu obradu.

Bigster je robustan, cool i ekološki pametan. Njegove prednje i zadnje zaštite podvozja su ofarbane u procesu proizvodnje, zbog čega su izdržljivije i otpornije. Zaštita se proteže oko cele karoserije, preko bokova, lukova točkova pa do donjih delova branika, a napravljena je od materijala Starkle. Dacia koristi ovaj materijal u održivijem pristupu. Razvili su ga njeni inženjeri te sadrži reciklirane materijale, a koristi se u neobrađenom neofarbanom obliku. Kompanija je prestala da koristi kožu i hrom, a smanjila je upotrebu papira.

Novi SUV standardno dolazi sa 17 ili 18-inčnim setom aluminijumskih felni, ali opciono je moguće dobiti i 19-inčni set s grafičkim dizajnom u najboljem paketu opreme Journey. Takođe, u boljim paketima opreme kupci mogu dobiti crni krov, koji omogućava dvobojni dizajn automobila i naglašava linije vozila. Ova opcija je prvi put dostupna za jedan Dacijin model. Kupci će moći da izabreru i novu boju karoserije, a to je Indigo plava. Reč je o metalik nijansi ekskluzivnoj za Bigster, koja zrači elegancijom i sugeriše statusni karakter, ali je istovremeno i jednostavna.

Unutrašnjost je fokusirana na jednostavnost, odnosno na osnovne faktore, a to su prostor, ergonomija i udobnost. Visoko postavljena vertikalna armaturna ploča povećava prostor za putnike u prvom redu.

U cilju jednostavnosti i efikasnosti, informacije o vožnji su grupisane na 7 ili 10,1-inčnoj digitalnoj instrument tabli zavisno o paketu opreme, dok se informacije povezane s multimedijalnim sistemom prikazuju na 10,1-inčnom centralnom ekranu osetljivom na dodir, koji je standardan za sve modele Bigstera. Elegantna zelena linija se proteže između dva ekrana te ih vizuelno integriše na armaturnoj ploči.
Zavisno o paketu opreme, Bigster se dolazi s tri vrste centralne konzole, niskom, srednjom i visokom konzolom s naslonom za ruke opremljenih hlađenim pretincem, što je prvi put u istoriji Dacije, a na raspolaganju je i bežični punjač te velikodušni prostor za odlaganje različitih predmeta.
Poseban naglasak je na presvlakama sjedišta. Zavisno o nivou opreme, fokus je na jednostavnosti i privlačnosti (Essential i Expression), izdržljivosti i lakom čišćenju (Extreme) ili na poboljšanoj udobnosti (Journey).
Dacijin poznati potpis u obliku slova "Y" naglašava vezu između dizajna eksterijera i unutrašnjosti. Unutra se nalaze ventilacijski otvori u obliku slova "Y" (bakarna boja u Extremeu), a to važi i za ručke na vratima. Kada je reč o eksterijeru, svetlosni potpis prednjih svetala je takođe u obliku slova "Y", a to prate i LED zadnja svetla.

Bigster je baziran na CMF-B platformi, koja je u srcu Dacijine industrijske strategije. Odlikuje je fleksibilnost, koja omogućava posebno velikodušan prostor u unutrašnjosti. Karakteristike vozila su dizajnirane kako bi se zadovoljili zahtevi kupaca vozila iz C-SUV segmenta, a među njima su akustika (akustično vetrobransko staklo, deblja stakla, akustika motora), završna obrada (novi tapacirung, Touch LED) i udobnost sedišta (lumbarno podešavanje za sedište suvozača, naslon zadnjeg sedišta i slično), kao i dvozonska klima napred s ventilacijskim otvorima pozadi.

Iz kompanije naglašavaju da je Bigster jedno od najprostranijih vozila iz C-SUV segmenta te da zadovoljava osnovne zahteve kupaca vozila na ovom tržištu. U ovaj model se bez problema može smestiti pet osoba zajedno s njihovim prtljagom.
Prostor za glavu putnika napred i pozadi je najbolji u klasi te doprinosi osećaju prostranosti. Putnici na zadnjim sedištima imaju najveći prostor za noge u klasi, što rezultira komforom na dugim putovanjima. Ali, to nije sve, jer Bigster sa svojih 667 litara ispod police ima najveću zapreminu prtljažnika u klasi. Može se reći da visina i dužina prtljažnog prostora postavljaju nove standardne na tržištu C-SUV vozila.

Kupci će ceniti niz praktičnih karakteristika i detalja, koji će im omogućiti da maksimalno iskoriste unutrašnji prostor. Zadnja klupa je podeljena u odnosu 40/20/40 te omogućava utovar glomaznih predmeta bez ugrožavanja udobnosti putnika. Kada samo dva putnika sede pozadi, udobnost se može dodatno poboljšati preklapanjem centralnog dela naslona, koji postaje naslon za ruke s dva držača čaša i držačem mobilnog. Obaranjem naslona zadnjeg sedišta maksimalna dužina tereta koji se može utovariti iznosi 2,7 metara. Easy Fold funkcija olakšava preklapanje naslona iz prtljažnika korišćenjem dve poluge smeštene levo i desno.
Gumena prostirka za prtljažnik predstavlja odličnu zaštitu utovarnog prostora, a kada se ne koristi, može se smotati i odložiti. Ona je standardna u Extreme paketu opreme te je dostupna kao dodatna oprema za sve modele Bigstera.
SUV je dobio Dacijin novi jednostavni sistem za pričvršćivanje širokog spektra dodataka na ključnim tačkama u unutrašnjosti na praktičan i robustan način, a nazvan je YouClip. Standardno je opremljen s pet YouClip tačaka, koje se nalaze na armaturnoj ploči, na bočnoj strani suvozačke konzole, na zadnjem delu centralne konzole, u prtljažniku i na unutrašnjoj strani vrata prtljažnika. Kupci mogu dodati još dve tačke koristeći naslon za glavu. YouClip tačke se mogu koristiti za držač tablet kompjutera, torbicu za odlaganje, držač telefona sa ili bez indukcijskog punjača, vešalicu za kapute ili genijalan "3 u 1" uređaj koji kombinuje držač za čaše, kuku za torbu i prenosnu baterijsku lampu. Ovaj "3 u 1" sistem je standardan za Bigster Extreme. Svi dodaci kompatibilni sa sistemom YouClip dostupni su u Dacijinom mreži.
Ulazak u vozilo je olakšan hands-free otključavanjem, a utovar tereta elektronskim sistemom otvaranja vrata prtljažnika. Za Bigster Journey je ovaj sistem standardan, dok je za Extreme dostupan kao opcija. Njime se upravlja na tri načina, pritiskom dugmeta do svetla za registarsku oznaku, pritiskom dugmeta na armaturnoj ploči ili dugmeta na ključu.
Bigster Essential i Expression imaju Media Display multimedijalni sistem s pet zvučnika, kao i mogućnost bežičnog povezivanja s Apple CarPlay i Android Auto sistemima. Bigster Extreme i Journey su opremljeni Media Nav Live multimedijalnim sistemom, koji pruža povezanu navigaciju te infomacije o saobraćaju u realnom vremenu, dok su nadogradnje mapa osigurane u periodu od osam godina. Media Nav Live dolazi sa Arkamys 3D Sound System ozvučenjem sa šest zvučnika.
Kao što je već navedeno, Bigster standardno dolazi sa 7-inčnim (Essential i Expression) ili 10-inčnim (Extreme i Jorney) digitalnom instrument tablom. Prilagođeni ekran u boji omogućava vozaču da odabere prikaz informacija koje smatra najkorisnijim. Pored takođe pomenutog dvozonskog klima uređaja i namenskih ventilacijskih otvora za putnike pozadi, kupci mogu računati na panoramski krov koji se otvara, bežični punjač i drugo, ova oprema je dostupna standardno ili opciono, zavisno o paketu opreme.
Ergonomija položaja za vožnju je ključno pitanje bezbednosti. Journey standardno ima elektronske kontrole visine i nagiba vozačevog sedišta, kao i ručno podesivu lumbalnu podršku. Journey i Extreme hibridi su standardno opremljeni adaptivnim tempomatom korisnim na dugim putovanjima.
Bigster zadovoljava GSR II, najnoviji evropski sigurnosni standard te je opremljen bogatom opremom na svim nivoima opreme, a ona uključuje napredni sistem kočenja u hitnim situacijama sa sistemom detekcije vozila, pešaka, biciklista i motociklista, sistem prepoznavanja saobraćajnih znakova s upozorenjem na brzinu, pomoć pri parkiranju unazad, signal za hitno zaustavljanje, sistem upozorenja prilikom prestrojavanja, sistem za održavanje vozila u traci, upozorenje na pažnju vozača i sistem hitnog poziva eCall. Ne treba zaboraviti funkciju My Safety, koja omogućava vozaču da prebaci određene sisteme u prilagođeni mod pri pokretanju automobila, čime se izbegava prilagođavanje svakog sistema posebno.
Novi elektrifikovani pogoni
Bigster je prvo vozilo s Dacijinim novim elektrifikovanim pogonima, koji nude najbolju efikasnost u klasi.
Hybrid 155 kombinuje četvorocilindrični benzinski motor od 107 KS s dva elektromotora (motor od 50 KS i visokonaponski starter/generator), sa 1,2 kWh baterijom (230V) i automatskim električnim menjačem. Dostupna su četiri stepena prenosa za SUS motor, kao i dva za električne motore. Ova kombinovana tehnologija je omogućena odsustvom kvačila. Hybrid 155 upotpunjuje Hybrid 140 ponudu dostupnu za novi Duster i Jogger. Isporučuje više snage (15 KS) i više obrtnog momenta (20 Nm za ukupnih 170 Nm za SUS motor) te ima veći kapacitet vuče (250 kilograma za ukupno oko jedne tone). Efikasnost je takođe unapređena, potrošnja goriva i emisija su smanjene za 6 posto, za šta je zaslužno optimizovano upravljanje brzinom motora. Kombinovanjem regenerativnog kočenja s visokim kapacitetom povrata energije baterije i efikasnošću automatskog menjača, Bigster može ostati u potpuno električnom modu do 80 posto vremena prilikom gradske vožnje. Pored toga, automobil se uvek pokreće u električnom modu.
TCe 140 je dostupan prvi put u Dacijinoj ponudi s ovim nivoom snage. Reč je o pogonskom sklopu baziranom na motoru TCe 130 dostupnom za novi Duster. Ovaj prvi nivo elektrifikacije kombinuje novu generaciju 1,2 litarskog trocilindričnog turbobenzinca baziranog na Millerovom ciklusu i 48V blagi hibridni sistem, kao i 6-stepeni manuelni menjač. Hibridni sistem podržava SUS motor tokom faza pokretanja i ubrzavanja optimizirajući iskustvo vožnje i smanjujući prosečnu potrošnju na 5,6 l/100 km te emisije CO2 za 10 posto na 129 g/km u poređenju sa SUS motorom jednake snage. Regenerativno kočenje puni 0,8 kWh bateriju kao dio procesa koji je u potpunosti transparentan vozaču.
Bigster dolazi i sa ECO-G 140 pogonom. Poznato je da je Dacia lider kada je reč o LPG-u u Evropi te je jedini proizvođač koji nudi opciju pogona na benzin/LPG za sve svoje međunarodne modele s motorima s unutrašnjim sagorevanjem pod oznakom ECO-G. U slučaju Bigstera Dacia ide korak napred kombinujući pogon na dva goriva s 48V blagim hibridnim sistemom. Ovaj blagi hibridni sistem podržava 1,2 litarski trocilindrični turbobenzinski motor, bez obzira da li on koristi benzin ili LPG, prilikom pokretanja i ubrzavanja., a rezultat su prijatnija vožnja i efikasnost. Regenerativno kočenje puni bateriju. Koristeći LPG, ECO-G 140 emituje oko 10 posto manje CO2 u odnosu na nehibridnu benzinsku varijantu. S dva rezervoara koji sadrže ukupno 99 litara goriva (50 litara benzina i 49 litara LPG-a), domet iznosi do 1.450 kilometara. LPG rezervoar je postavljen ispod poda prtljažnika te nema uticaj na zapreminu prtljažnika. Dugme na armaturnoj ploči omogućava brzu tranziciju s jedne na drugu vrstu goriva.
TCe 130 4x4 ima pogon na sva četiri točka i spreman je za avanture. Poseduje 6-stepeni manuelni menjač i 48V blagi hibridni sistem za maksimalnu efikasnost. Ovaj hibridni sistem podržava 1,2 litarski trocilindrični turbobenzinski motor prilikom pokretanja i ubrzanja, čime se smanjuju potrošnja i emisija. Regenerativno kočenje puni 0,8 kWh bateriju i u ovom slučaju. Ovaj model posjeduje Terrain Control 4x4 prenos s pet modova vožnje, a to su Auto, Snow, Mud/Sand, Off-Road i Eco.
Recimo i da je sistem za kontrolu spuštanja nizbrdo standardna oprema za model Bigster Extreme. Posebno je koristan prilikom off-road vožnje, kao i na strmim padinama pri manjim brzinama. Ovaj sistem konstantno prilagođava kočenje za kontrolisano spuštanje adekvatnom brzinom između 0 i 30 km/h. Sistem radi sa svakim stepenom prenosa uključujući rikverc. Vozači se u tom slučaju ne moraju brinuti za papučicu gasa i kočnice, samo kontrolišu upravljač.
Četiri paketa opreme
Dacia Bigster će biti dostupan u četiri paketa opreme, a to su Essential, Expression, Extreme i Journey. Essential uključuje 17-inčne felne, fiksne krovne nosače, Media Display s 10,1-inčnim centralnim ekranom na dodir, 7-inčnu digitalnu instrument tablu, manuelni klima uređaj, zadnje parking senzore i kameru, električne podizače prednjih i zadnjih stakala. Expression dodaje dvozonski automatski klima uređaj, električnu parking kočnicu, senzore za kišu, električne sklopive retrovizore te modularno zadnje sedište u odnosu 40/20/40 s Easy Fold funkcijom. Extreme uz navedeno ima 18-inčne felne, modularne krovne nosače, bakarno braon spoljašnje i unutrašnje detalje, panoramski krov koji se otvara, hands-free ključ, gumene patosnice u unutrašnjosti i prtljažniku, 10,1-inčnu instrument tablu, Media Nav Live sistem s 10,1-inčnim centralnim ekranom osetljivim na dodir i povezanu navigaciju, Arkamys 3D Sound ozvučenje sa šest zvučnika te sistem kontrole spuštanja nizbrdo. Journey je najbolji paket opreme, koji uz navedeno posjeduje 18-inčne felne, dvobojnu karoseriju, električna zadnja vrata, hands-free ključ, visoku centralnu konzolu s naslonom za ruku, vozačevo sedište s elektronskim podešavanjem, 10,1-inčnu digitalnu instrument tablu, New Media Nav Live sistem s 10,1-inčnim centralnim ekranom osetljivim na dodir i povezanom navigacijom, Arkamys 3D Sound ozvučenje sa šest zvučnika, bežični punjač za mobilne i adaptivni tempomat.
Kada stigne na tržište, verzije Bigstera sa SUS motorom koštaće manje od 25.000 evra.
Izvor: Klix.ba / Dacia
Foto: Dacia
Video prilozi: