Dacia Sandero predstavljena na Hvaru

Izvor : www.blic.co.yu
Na prvi pogled „sandero“ je potpuno novi model rumunske fabrike koja je pod kontrolom „Renoa“. Iza nove karoserije, međutim, krije se preko 70 odsto delova iz „logana“. Ta činjenica je ujedno i odgovor na pitanje kako „dačije“ stižu na tržište s tako dobrim odnosom cene i kvaliteta.
Najnoviji investicioni ciklus podrazumevao je ulaganje od samo 65.000.000
evra direktno u razvoj i 82.000.000 u proširenje i modernizaciju pogona u
Piteštiju. Zato ne treba da čudi što će bazna verzija „sandera“ na našem
tržištu koštati veoma privlačnih 7.555 evra (sa svim dažbinama).
Bez nepoznatih na polju mehanike i drugih vitalnih sklopova, kompletna pažnja
razvojnog tima usredsređena je na unapređenje dizajna, upotrebljivosti i
kvaliteta. „Sandero“ lansira novi vizuelni identitet rumunskih vozila, koji je
primenjen i na redizajniranoj verziji „logana“. Moderniji prednji deo s
atraktivnijim svetlosnim grupama, većom maskom hladnjaka i otvorom za vazduh na
sredini branika zaokružen je novim zaštitnim znakom fabrike. Aerodinamika nije
spektakularna, što se vidi i po krajnjim brzinama prikazanih verzija -
koeficijent otpora vazduhu je 0,36 (jedan od slabijih rezultata u klasi). Ali,
ako ne može da parira nekim savremenijim takmacima na tom polju, „sandero“ je
od većine efikasniji u transportu - kako putnika, tako i prtljaga.
Visok nivo komoditeta
Karoserija, dužine preko četiri metra, nudi prostor za pet putnika i osnovni prtljažnik zapremine 320 litara. Za razliku od „logana“, koji je poslužio kao stilska osnova za kreiranje prednjeg panela, „sandero“ nudi deljivu zadnju klupu u odnosu 60/40 odsto, čime se omogućava proširenje kapaciteta prtljažnika do 1.200 litara. Primetan je napredak kod kvaliteta materijala, a uvedeno je i nekoliko novosti u opremanju. Osnovna verzija nema servo upravljač, ali zato najbogatiji paket nudi puno toga. Vozačevo sedište može da se podešava po visini, ali i u lumbalnom delu, što uz regulaciju upravljača obezbeđuje dobru poziciju tokom putovanja. Mislilo se i na porodice s malom decom, za čija sedišta je obezbeđena ISOFIX podrška. U sigurnosnom paketu može biti do četiri vazdušna jastuka (po dva frontalna i bočna), a novost u aktivnom delu je prisustvo takozvane „pomoći pri naglom kočenju“, (EBA) koja je pridodata „Bošovom 8.1“ ABS-u s podsistemom za kontrolu distribucije kočne sile (EBD).
Za loše puteve
Vozne karakteristike ne razlikuju se previše od „loganovih“. Nešto drugačiji
raspored opterećenja uneo je nešto više živosti i to bi uglavnom bilo sve što
se tokom vožnje može uočiti kao razlika u odnosu na ranije predstavljenu
limuzinu. Sistem oslanjanja (napred pseudo „mekferson“, nazad torziona osovina)
uveliko se dokazao na vozilima ove veličine, a kod „sandera“ se posebno vodilo
računa o kvalitetu vožnje na lošim podlogama. Jasno da će ovaj automobil
najviše kupaca imati u državama sa slabijim ekonomijama, pa je uz brižljivo
podešavanje amortizacije ponuđen i relativno veliki klirens (rastojanje
karoserije od tla) od 155 milimetara za lakše preskakanje udarnih rupa.
Benzinci od 1,4 i 1,6 litara, maksimalne snage 75 i 87 konja, stari su znanci.
Imaju multipoint ubrizgavanje goriva i osam ventila, a uz nešto duže prenosne
odnose petostepenih menjača, nude i solidnu potrošnju bezolovnog benzina. Na
otvorenom putu slabiji „sandero“ troši prosečno 5,4 litara na 100 kilometara,
dok je jači „žedniji“ za dva decilitara. Nešto veća razlika je u gradskim
uslovima, gde je varijanta 1,4 na nivou od 9,6 l/100 km, a 1,6 na 10 litara.
Francusko-rumunska veština ekonomisanja tako je iznedrila još jedan zanimljiv
automobil koji će, bez sumnje, pronaći veliki broj poklonika i u našoj zemlji.
Ne samo zbog cene, već i činjenice da se „logan“ pokazao kao prilično pouzdan.
Vozačima „Dačijinih“ automobila, pri tom, na raspolaganju je i velika mreža
ovlašćenih servisa, kao i trogodišnja garancija (ili 100.000 pređenih kilometara).
Dizeli tek sledeće godine
Novi „rumun“ neće biti dostupan s dizel motorima sve dok se proizvodni kapaciteti ne usklade s očekivanim nivoom potražnje. Prvi primerci „sandera dizel“ zato se na našem tržištu očekuju tek sledeće godine. Zna se, međutim, da ni na tom polju neće biti nikakvih iznenađenja jer će nova „dačija“ koristiti dobro poznate dCi motore od 1,5 litara (70 i 85 konja), koji se već ugrađuju u „logan“.
Za "Blic" sa Hvara : Aleksandar Andrić