Hyundai iX55 CRDI V6
Preuzeto sa : Blic.rs
„Hjundai“ je svoju „i familiju“ proširio modelom ix55, kojim je zaokružio ponudu u SUV segmentu. Veći brat „tusona“ i „santa fea“ nastao je na platformi „verakruza“ sa severnoameričkog tržišta, koji je izmenama na ogibljenju (amortizeri i opruge) i upravljačkom sistemu prilagođen evropskim putevima. „Hjundai ix55“ nudi mesto za sedam putnika (2+3+2), s tim da se poslednji, treći red sedišta u potpunosti može „upakovati“ u pod ogromnog prtljažnika.
Ukratko, ix55 je izbor višečlane, dinamične porodice, koja se ne zadovoljava klišeom (karavani i monovolumeni), već želi nešto drugačije. Termin „drugačije“ u dobroj meri se odnosi na činjenicu da je „hjundai ix55“ na prvom mestu američki automobil, od glave do pete, osim po pitanju motora.
Klasičan dizajn
Dizajniran je tako da izgleda veće i robusnije nego što to
uistinu jeste. Sa 484 centimetara dužine gotovo je za 20 cm kraći od rivalskog
„audija Q7“. Međutim, u slučaju ix55 manjak centimetara ne znači i manjak
prostora. Prednja maska se neznatno razlikuje od one na „verakruzu“, a
prilagođena je novom, evropski orijentisanom trendu „i serije“. Farovi sa
ksenonskim svetlima dominiraju „licem“ iza kojeg se pruža jasna, klasična forma
luksuznog SUV-a. Zadnji deo takođe može da se pohvali velikim svetlosnim
grupama i dvostrukim završetkom izduvne cevi integrisanim u branik. Sa modelom
ix55 se nastavlja „Hjundaijeva“ taktika da se konkurencija („audi Q7“, BMW X5,
„volvo XC 90“, „VW tuareg“, …) ne napada agresivnim dizajnom, nego da se ponudi
automobil koji se kupuje razumom, a ne emocijama.
Tri reda sedišta
Putnički prostor je uređen da zadovolji sve potrebe i prohteve vlasnika, koji zna šta želi za uloženih pedesetak hiljada evra. Korišćeni su najkvalitetnija plastika, drvo i koža kako bi se stvorio utisak da niste ni napustili svoju dnevnu sobu. Završna obrada je na visokom nivou, a čak su i vrata tapacirana kožom. Četvorokraki multifunkcionalni volan je dovoljno veliki i debeo da putem čula dodira mozgu prenese informaciju kako se nalazite u 2,3 tone teškom automobilu. Opšti vrlo dobar utisak kvari pregledna, ali u isto vreme i neinventivna, instrument tabla. Američki detalji u enterijeru su drvene lajsne i monolitni izgled centralne konzole. Kabina je izuzetno prostrana i u luksuzu ne uživaju samo vozač i suvozač. Putnici u drugom redu kao deo standardne opreme imaju grejače za sedišta i manuelni klima-uređaj, koji mogu da regulišu nezavisno od glavnog dvoozonskog (automatski). Treći red sedišta podeljen je 50:50. Sedišta je jednim potezom „izvlače“ iz poda prtljažnika i nagib njihovog naslona može da se podešava. Ulazak u poslednji red zahteva dosta akrobatike, a prostora na sedištima realno ima dovoljno samo za decu.
Dizel pravi izbor
„Hjundai“ je u startu odustao da na evropsko tržište dovede ix55 sa benzinskim
V6 motorom (3,6 litara i 260 KS) koji se ugrađuje u „verakruz“. Zato je
razvijen novi dizel agregat, takođe sa šest cilindara, ali radne zapremine od
tri litra i snage 240 konja (pri 3.600 o/minuti), koji maksimalni obrtni
momenat od 451 Nm isporučuje u opsegu od 1.750 do 3.500 obrtaja u minuti. Motor
s oznakom 3.0 CRDi VGT dolazi u kombinaciji sa „shiftronic“ automatskim
menjačem sa šest stepeni prenosa i pogonom na sve točkove. Prvi utisak je da
motor ima više nego dovoljno snage da se izbori sa teškim „hjundaijem ix55“,
koji do 100 kilometara na sat potera za 10,4 sekunde, dok je maksimalna brzina
elektronski ograničena na 200 km/h. Promene brzina su zbog mase od 2,3 tone
neprimetne, a odziv na papučicu gasa je tipičan za automobile sa automatskim
menjačem. Ako vam se ne žuri, ix55 će lagano krstariti šestom brzinom na oko
2.000 obrtaja u minuti uz skromnu potrošnju. Za agresivniju vožnju dovoljno je
da ručicu menjača pomerite udesno i da šaltate po volji pomeranjem ručice gore
(+) i dole (-). Logično, s pritiskanjem gasa raste i potrošnja, koja u gradskim
uslovima iznosi i do 16 litara evrodizela. Kombinovanom vožnjom uspeo sam da se
ustalim na prosečnih 13 litara. „Hjundai ix55“ se odlično pokazao u „off road“
vožnji, ali do određenih granica jer SUV nije klasičan terenac. Takođe,
prilično je okretan i po uskim gradskim ulicama, a jedini problem može da predstavlja
širina od skoro dva metra.
"Pametan ključ" u ruke
„Hjundai ix55“ u standarnoj opremi ima „pametan ključ“ za ulazak u vozilo bez
napora. Sve što je potrebno je da uradite je da povučete ručicu vrata i
automobil će se sam otključati. Luksuznom SUV-u kao što je ix55 dolikuje
startovanje na dugme, međutim u „Hjundaiju“ su napravili kompromis. Naime, nije
potrebno da se ključ stavi u bravu, ali se motor pokreće okretanjem plastičnog prekidača
koji se nalazi na mestu kontakt brave. Nepotrebno. U donjem delu spoljnih
retrovizora nalaze se mali reflektori koji će vam prilikom otključavanja i
zaključavanja osvetili put do odnosno od vašeg automobila, kako ne biste
ugazili u baru. Za lakši ulazak u kabinu 200 mm udaljenu od tla postavljene su
bočne stepenice. Takođe, zadnja vrata se, uz upozoravajući zvučni signal,
podižu i spuštaju pritiskom na dugme.
"Verakruz" ili ix55?
Zaključak je da „Hjundai“ podjednako dobro pravi gradski automobil od tri metra i SUV s putnicima i prtljagom težak tri tone. Problem može da predstavlja izuzetna konkurencija, jer bogati kupci za veliki novac žele da dobiju i ime, što ix55 još nije. Zato i ne čudi da je iznad zadnjeg branika oznaka „hjundai ix55 CRDi AWD“, dok na ukrasnim lajsnama prednjih vrata svetli „verakruz“. Lično, više bih voleo da su Južnokorejci zadržali ime „verakruz“, iako asocira na Garija Kupera i Divlji zapad.
Visoka sigurnost i bogata oprema
Prodaja „hjundaija ix55“ u Srbiji trebalo bi da počne u naredna dva meseca. Cena još nije određena, ali se pretpostavlja da će biti oko 50.000 evra koliko košta u Hrvatskoj. „Hjundaijevi“ SUV-ovi su u SAD dobili visoke ocene za sigurnost putnika, pa tako ix55 u standardnoj opremi ima ABC, EBD (elektronska raspodela sile kočenja), BAS (pojačanje sile kočenja), ESP (elektronska kontrola stabilnosti), TCS (kontrola proklizavanja), vazdušne jastuke za vozača i suvozača, bočne vazdušne jastuke i vazdušne zavese. Od ostale bogate opreme kao standard se nude: automatski klima uređaj, multifunkcionalni volan, kožna sedišta, centralni nasloni za ruke u prvom i drugom redu, treći red sedišta, CD/mp3 uređaj „infiniti“ sa šest zvučnika, vrata obložena kožom, zadnji spojler, senzore za kišu, zatamnjena zadnja stakla, kabl za iPod, ksenonska svetla…
Autor : Aleksandar Pijevac
Foto : Hyundai, Blic