
Serbian Trophy 2013 – prvi dan
Serbian Trophy je jedno od desetak off-road takmičenja terenskih vozila u Srbiji. Tradicionalno se održava krajem novembra, pa je i ovogodišnji, sedmi po redu, učesnike ugostio na Kopaoniku od 22. do 24. novembra.
Prva tri Serbian Trophy takmičenja održana su u okolini Topole, naredna dva na Kosmaju, a prošle godine organizator je manifestaciju preselio pod obronke našeg najpoznatijeg zimskog centra, neposredno pred skijašku sezonu.
Serbian Trophy, za razliku od ostalih off-road takmičenja, ima i nekoliko osobenosti. Možda najznačajnija je što iz godine u godinu Serbian Trophy okuplja sve veći broj učesnika iz inostranstva. Ova godine najmasovniji su bili gosti iz Bugarske i Slovačke, a bilo je takmičara i iz Bosne i Hercegovine, Makedonije, Crne Gore, Češke...
Još jedna karakteristika po kojoj se Serbian Trophy razlikuje od ostalih off-road takmičenja u Srbiji je trodnevno trajanje. Deo učesnika iz inostranstva pristigao je još u četvrtak, a većina u petak u prepodnevnim časovima. Start prve etape, koja je zbog ranog mraka u ovo doba godine većim delom noćna, bio je u 15h ispred JAT-ovih apartmana.
Učesnici Serbian Trophy-ja podeljeni su u tri kolone. Pored za druga takmičenja standardnih Hard i Soft klasa, Serbian Trophy neguje tradiciju takozvane Turist ili Hobi klase. Najzaslužniji za to su gospodin Darko Tadić - Boske, idejni tvorac i glavni organizator Serbian Trophy takmičenja, kao i gospodin Ljubiša Milovanović - Gljivar, Direktor ovogodišnje trke, koji lično osmišljava i trasira "turist" stazu. Inače, prijavljeni za ovu kategoriju voze najčešće standardne terence sa standardnom opremom, ne takmiče se, već im domaćin organizuje turu koja obuhvata kako turističke atrakcije, tako i posete delovima trase i takozvanim „specijalima“ Hard i Soft klase. Na taj način popularno nazvani „Turisti“ imaju prilike da se bolje upoznaju sa lepotama kraja u kojem se dešava takmičenje, ali i da, kao navijači, posmatraju najatrktivnije delove takmičenja do kojih se ne može stići tako lako kao u nekim drugim vrstama automobilskog sporta.
Zbog manjih snežnih padavina neposredno pred ovogodišnje takmičenje, deo trase predviđen za Turist klasu bio je izuzetno zanimljiv za učesnike. Ne mali broj Turista, od preko 20 prijavljenih prvog dana, imao je probleme zbog nedovojno iskustva vožnje van asfalta, a pojedini i zbog neadekvatnih pneumatika. Ipak bila je to nenadana idealna prilika da učesnici upoznaju svoja vozila, saznaju njihove sposobnosti i naravno granice mogućnosti vozila sa opremom koju u tom momentu poseduju. Većina se na snežnom i blatnjavom klizavom terenu sama izborila sa preprakama, dok su samo pojedini, na kraćim delovima, platili danak neadekvatnim pneumaticima i teren savladali uz pomoć organizatora.
Po oko 20-ak takmičara Hard i Soft klase krenulo je pola sata nakon Turista svojim predviđenim trasama. Delovi trase sve tri klase se poklapaju, ali na većini maršute, kao i na najznačajnijim specijalnim ispitima, lako se može uočiti kojoj klasi je taj deo namenjen.
Pored mogućnosti da svojim vozilima prođu delovima nekih od najpoznatijih skijaških staza Kopaonika kao što su Karaman, Centar, Duboka, Krčmar, ove godine čak i na par santimetara snega, učesnici Turist klase imali su prilike da prođu neposredno ispod Pančićevog vrha na putu ka istorijskom lokalitetu Nebeske stolice, gde se nalaze ostaci stare crkve Svetog Prokopija. Nakon toga usledio je oprezan dugačak spust prema Ravništvu i vodopadu Jelovarnik u čijoj blizini se odvijao još jedan „specijal“ Hard i Soft klase takmičara.
Prvi takmičarsko turistički dan, petak, završen je uspešno u večernjim satima, nakon čega su učesnici uz večeru i piće sumirali prve utiske, a u isčekivanju celodnevnog subotnjeg programa.
Serbian Trophy 2013 – drugi dan
Nakon uspešno završene vožnje prvog takmičarskog dana, koji je većim delom bio i noćna etapa, svi učesnici su željno isčekivali da vide šta im je organizator pripremio za naredni dan.
Trase drugog dana vodile su učesnike obe klase, Hard i Soft, na niže visine bez snega. Međutim, svi koji su pomislili da će to značiti i lakši “posao” za tačkmičare, mogli su da se uvere u suprotno već na prvoj etapi. Do nje su po običaju prvo sltigli učesnici Turist/Hobi klase, koji su se, kao gledaoci i navijači, rasporedili duž proplanaka kojima su uskoro trebali da projure moćni terenci.
Čim su se pojavila prva vozila Hard klase, a to su po pravilu vodeći u plasmanu nakon prvog dana, postalo je jasno da na ovom delu staze neće biti nikakve jurnjave. Naime, i ako je tlo na izgled delovalo kao najobičnija livada, ona je u stvari krila močvaru u dužini od par stotina metara, uz samo povremene delove terena na kojima vozila nisu bukvalno tonula pod teretom sopstvene težine.
Za što brži prelazak ove deonice bilo je odlučujuće nekoliko faktora. Kao prvo, bilo je potrebno odrediti pravilnu putanju sa što više stabilnih delova, ali to je najčešće bilo prilično teško jer je teren takav da pod težinom čoveka ne popušta mnogo, ali dolaskom vozila stvari postaju skroz drugačije. Veoma važno je bilo i dozirati gas, tačnije napraviti zalet na stabilnijem tlu, ali takođe izbeći momentalno ukopavanje na mekšem tlu uz pun gas. Lakša vozila sa višim klirensom bila su naravno u prednosti, ali se kao presudno za uspešni prelazak ove deonice pokazala upotreba vitla. Ne retko, bili smo u prilici da gledamo i po dva ili čak tri vozila koja se paralelno vitlaju u želji da do čvrstog tla stignu pre konkurenata.
“Turisti” su se nakon posmatranja ove izuzetno atraktivne deonice zaputili do jednog od nekoliko “specijala” predviđenih za drugi dan. Zatim su, nakon uživanja u posmatranju borbe sa štopericom ovih savremenih 4x4 gladijatora, vožnjom od par desetina kilometara kroz najlepše šume Kopaonika stigli i do poznatog izletišta Kadijevac. Tu je kako za učesnike Turist klase, tako i za takmičare, bio obezbeđen ručak u prirodi. Roštilj je pravljen na licu mesta, a na meniju su bili i sirevi, suhomesnati proizvodi, pite, proje,…
U popodnevnim časovima učesnici sve tri klase išli su svojim trasama. Takmičari su pratili road-book koji ih je vodio do narednih specijala i završetka drugog dana, a Turisti su imali prilike da nastave sa vožnjom uglavnom makadamskim putevima najpre do podnožja Kopaonika u pravcu Jošaničke banje, zatim delom uz tok Samokovske reke, a zatim i da dugačkim, potpuno neasfaltnim putem, stignu nazad do skijaškog centra.
Time je u prevečerje bio završen vozački deo za Turiste, dok su Hardisti i vozila Soft klase pristizali do hotela i u narednih par sati. Usledila je večera i blago opuštanje uz muziku, jer učesnike Serbian Trophy je čekao i treći završni dan.
Nastaviće se…
Trailer video:
Kompletan video - Prvi dan
Kompletan video - Drugi dan
Foto-album za sve dane OVDE.
Izvor: Top-djir.com
Ovakvo demoliranje prirode jos samo u Srbiji ima, to sto gaze i oru pod firmom "ljubitelja i zastitnika prirode", je isto kao reci da drvoseca voli sumu. Ovakve "manifestacije" treba zabraniti. Ako bi da istrazuju i uzivaju u prirodi, mogu i peske, i tako je sacuvaju i za svoje potomke.