
Monako: Sjaj i glamur formule
Kako piše Sport klub, od svih trka u šampionatu Formule 1, svake godine jedna se izdvaja, a to je, naravno, Velika nagrada Monaka. Monte Karlo nijednog ljubitelja auto-moto sporta ne ostavlja ravnodušnim, posebno zbog činjenice da je u ulicama tog grada utkano toliko istorijskih trka.
Da sve vozače u Formuli 1 pitate na kojoj trci bi najviše voleo da pobedi, odgovor bi kod većine bio isti – u Monaku. Ali, u Kneževini ne može da pobedi bilo ko jer je za trijumf na najkraćoj stazi u kalendaru potrebna kombinacija precizne vožnje i tehničkog savršenstva, uz neverovatnu želju za uspehom.
Svaka greška na ulicama Monte Karla se plaća, ne samo tokom 78 krugova trke duž 3.337 metara duge staze, već i slobodnih treninga i kvalifikacija. Za razliku od ostalih trka, u Monaku motori ne trpe mnogo, već je najveći pritisak na kočnicama, koje neprestano moraju da rade, što zbog zahtevnih krivina, što zbog toga koliko je staza uska.
Od svih vozača u istoriji, ulice Monaka najbolje je savladao Aerton Sena, koji je zato i dobio nadimak „Princ Monaka“. Šest puta je slavio u Kneževini, a još na svom debiju u ne toliko dobrom bolidu Tolemana 1984. godine najavio je da će jednog dana napraviti čudo u Monte Karlu. Ono se i desilo, a njegovi krugovi na Azurnoj obali samo su jedan deo legende o njemu.
Po broju pobeda, legendarnog Brazilca su sledili Grejem Hil i Mihael Šumaher sa po pet, dok je Alen Prost ostvario šest. Jednu od pobeda koju se najviše pamte ostvario je Olivije Pani, 1996. godine, kada je ostvario svoj jedini trijumf u Formuli 1 na trci koju su završila samo četvorica vozača.
Od aktuelnih vozača, najviše pobeda u Monaku ima Niko Rozberg, i to tri, pošto je u poslednje tri sezone bio neprikosnoven na ulicama Monte Karla. Uz njega, slast pobedničkog šampanjca u Kneževini osetili su i Sebastijan Fetel, Dženson Baton, Luis Hamilton, Fernando Alonso i Kimi Raikonen.
Pred ovogodišnje izdanje prestižne trke glavno pitanje je kako će Mercedes reagovati posle debakla na Velikoj nagradi Španije, kada su i Luis Hamilton i Niko Rozberg završili trku u trećoj krivini. Na taj način, završen je niz od četiri pobede nemačkog automobiliste od početka sezone, dok je branilac titule propustio šansu da smanji zaostatak u odnosu na timskog kolegu.
Probleme Mercedesa na najbolji način je iskoristio vozač Red Bula Maks Ferstapen, koji je ispisao nove stranice istorije time što je postao najmlađi pobednik u Formuli 1 sa samo 18 godina. Jedno od pitanja je i da li će Ferstapen moći da nastavi u impresivnom stilu, gde će se Red Bul i Ferari kotirati u odnosu na aktuelnog šampiona, ali i šta će moći da urade ostali.
Odgovore na ta pitanja saznaćemo u direktnim prenosima na Sport klubu.
Hilkenberg: Počinjem ispočetka u Monaku
Niko Hilkenberg nije zarvšio prethodne dve trke i vozač Fors Indije kaže da sezona u Monte Karlu za njega počinje iznova.
"Morate da zaboravite takve stvari i nastavite dalje. Već se osmehujem kada sebe zamislim na stazi u Monte Karlu. Krug je fantastičan, sve je tako ekskluzivno, a opet, puno istorije".
Nemac shvata trku u kneževini kao domaću:
"Nadam se da će me malo sreća poslužiti u Monaku kao što nije na prethodnim trkama. Rusija i Španija su zaboravljeni, to je gotovo. Jedva čekam Monako i sve što ide uz tu trku", zaključio je Hilkenberg.
Bjankijeva porodica tuži Formulu 1!
Porodica Žila Bjankija započela je tužbu protiv FIA, Formule 1 i ekipe Marusija zbog smrti Francuza posle Velike nagrade Japana 2014. godine.
Bjanki je preminuo prošlog jula zbog povreda glave koje je zadobio prilikom udesa na Suzuki, nakon što je bolidom udario u kran koji je uklanjao vozilo Adrijana Zutila iz Zaubera. Iako je zvanični izveštaj FIA oslobodila čelnike F1 krivice i odgovornosti za ovaj tragičan ishod, porodica smatra da su napravljene velike greške.
Posle nekoliko meseci razmatranja, odlučili su da pokrenu tužbu u Velikoj Britaniji protiv komercijalnog dela F1, vladajućeg tela i tima Marusija.
- Želimo pravdu za Žila i da se ustanovi istina o odlukama koje su dovele do udesa našeg sina na Velikoj nagradi Japana - rekao je Bjankijev otac Filip.
Advokati porodice Bjanki će tužiti vladajuće telo Formule 1, tim Marusiju za koji je vozio, kao i grupu kompanija koje kontrolišu medijska prava F1. Porodica veruje da su pojedine akcije tuženih doprinele nesreći. Kako se navodi u saopštenju, greške su napravljene u "planiranju, vremenu, organizaciji i sprovodjenju" trke, koja je, kako tvrde, održana u opasnim uslovima tokom sezone tajfuna u Japanu.
- Smrt Žila Bjankija je mogla da se izbegne - rekao je jedan od advokata porodice Džulijan Čembrlejn britanskim medijima.
Žil Bjanki je umro 17. jula prošle godine, devet meseci posle sudara u Suzuki.
Rikardov odgovor Mercedesu
Na prvom slobodnom treningu u Monte Karlu dominirali su Mercedesi, ali ne i na drugom. Australijanac Danijel Rikardo bio je najbrži sa vremenom 1:14.607.
Kengur u Red Bulu iza sebe je ostavio tandem Srebrnih strela Luisa Hamiltona, koji je zaostao 606 hiljaditinki, odnosno Nika Rozberga koji je bio sporiji za 899 hiljaditih delova sekunde. Da ovaj rezultat Red Bula nije slučajnost, pokazalo je četvrto vreme Maksa Ferštapena, koji je za timskim kolegom zaostao 964 hiljaditinki.
Treći slobodan trening na programu je u subotu od 10, a istog dana su kvalifikacije u 14 časova. Trka je u nedelju, takođe u 14 časove. Sve ovo možete pratiti u direktnim prenosima na SK1.
Hamilton: Čaša je 20 posto puna
Šampion sveta u Formuli 1 Luis Hamilton pred trkački vikend u Monte Karlu rekao je filozofski da je "čaša 20% puna".
Britanac nije još pobedio ove sezone, a trku u Kataloniji nije ni završio.
"Zna se da su ovde trke uglavnom dosadne i da pol pozicija mnogo znači. Što se mene tiče, čaša je 20% puna, a ostatak tek treba da se napuni".
Hamilton je dodao i to da ne oseća ništa osim poštovanja prema klupskom drugu Niku Rozbergu i da nema nikakvog sukoba između njih.
Harjanto: Naporno radim da bih zadržao mesto
Vozač Manora Rio Harjanto rekao je da naporno radi kako bi obezbedio mesto u timu i naredne sezone.
On je na meti mnogih kritika zato što indonežanska vlada plaća njegovo mesto, što uopšte nije tako strana pojava u F1 kao što mnogi misle, ali on želi da se dokaže na stazi.
"Ovo su velike vesti u Indoneziji, svaka trka se prati, ali to ne znači da ja imam zagarantovano mesto. Na sledećih nekoliko trka želim da se pokažem i negde do kanade, voleo bih da imam novi ugovor na stolu", rekao je Harjanto.
Indonezija je, inače, po poslednjim podacima, četvrta najnaseljenija zemlja na svetu.
Baton i Alonso demantuju Denisa
Vozači Meklarena Fernando Alonso i Dženson Baton umanjili su značaj nedavne procene prvog čoveka britanskog tima Rona Denisa da će upravo Meklaren prekinuti dominaciju Mercedesa u Formuli 1.
Denis je istakao da će promene pravila koje će stupiti na snagu naredne sezone pomoći britanskom timu da se približi vodećima, kao i da će on prvi iskoristiti priliku.
Međutim, Alonso i Baton su nekoliko dana kasnije istakli da je teško predvideti formu svih timova u budućnosti, mada Španac nije negirao da postoji mogućnost da se Denisove reči obistine.
“Teško je reći po pitanju propisa za narednu godinu kako će se stvari promeniti i koliko će se sve izmešati u pogledu konkurentnosti. Naš projekat ide u pravom smeru. Prošle godine smo imali veliki probleme, bili smo daleko ispod nivoa koji smo želeli, pa je jedino što smo mogli bilo da se nadamo da će se stvari promeniti. Sada mislim da imamo nešto više od same nade. Vidimo rezultate, osećamo da smo konkurentniji i sve nam je jasnije. Sve polako ide svojim tokom, ali recimo da sada imamo veće samopouzdanje nego pre godinu dana što se tiče ovog projekta i kako bismo mogli da prekinemo dominaciju Mercedesa. Ali, da li ćemo mi prvi koji će to uraditi? Ne znam”, naglasio je Alonso.
Dvostruki svetski šampion je potom pojasnio svoje reči.
“Sve je moguće. Red Bul je vrhunski tim, ali kada nemate velikog proizvođača motora iza sebe, teško je održati se na vrhu Formule 1 u današnje vreme. Ferari će uvek biti konkurentan, ali mu uvek nešto fali”.
Baton je, s druge strane, bio oprezniji i istakao je da se nada da će naredne sezone poredak biti ujednačeniji.
“Ne znam činjenice, niti detalje, gde ćemo biti sledeće godine u odnosu na ostale timove i to ne mogu da komentarišem. Sve što mogu da kažem je da se nadam da ćemo biti konkurentniji sledeće godine, da ćemo biti bliži Mercedesu, da će trkanje biti bolje i da ćemo zadržati svoje navijači i privući nove. Kada pogledate trku u Barselonu, kada su se dva tima borila za pobedu, ne samo dva bolida iste boje, to privlači mnogo ljudi. Postoji uzbuđenje, a mi moramo da se postaramo da tako bude i naredne sezone”, istakao je Baton.
Izvor: Sportklub.rs