home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Nuvolari

Pre tačno sedamdeset godina, 10. aprila 1950, legendarni italijanski vozač Tacio Nuvolari okončao je svoju takmičarsku karijeru pobedom u klasi na brdskoj trci Palermo-Monte Pelegrino.

Za Italijane je Nuvolari bio polubožanstvo, za Enca Ferarija simbol savršenog trkača s kojim je upoređivao kvalitete svih svojih ostalih pulena, a za Ferdinanda Poršea “najveći vozač prošlog, sadašnjeg i budućeg vremena”.

Sama činjenica da je brdska trka na Siciliji bila poslednji nastup “Letećeg Mantovanca” – mada Nuvolari nikada nije zvanično objavio da se povlači – bila bi dovoljan razlog da datum njenog održavanja ostane ubeležen. Međutim, oreol istoričnosti tom 10. aprilu pribavlja i podatak da je Tacio tada bio prvi u klasi a peti apsolutno za volanom prvog modela koji je konstruisao genijalni Karlo Abart – dvoseda “abart 204A”, spajdera s motorom od 1.100 kubnih centimetara. Samim tim, bio je to kraj jedne i početak druge epohe u istoriji automobilizma.

Do Drugog svetskog rata Nuvolari je za sobom imao 55 osvojenih značajnijih trka, uključujući 24 gran prija, po dva trijumfa na trkama Mile milja i Targa Florio, jedan na 24 časa Le Mana… U njegove gran pri trijumfe spada i onaj postignut 3. septembra 1939. na Velikoj nagradi Beograda za volanom “auto-uniona”.

Pilot iz Mantove je u posleratnom periodu vozio i za brend Cisitalija, u kom je Abart bio jedan od osnivača i vođa trkačkog odseka. Tada su se vozač i italoaustrijski konstruktor sprijateljili i otud se i dogodilo da Nuvolari svoj poslednji nastup zabeleži za tim Skvadra Karlo Abart.

Abartovi tjunerski proizvodi, najpre usisne grane i izduvni sistemi, kojima je kao “garancija kvaliteta” u početku služilo i prezime Nuvolari, poboljšavali su performanse automobila i pretvarali su ih u pobedničke sprave. Paralelno s izradom komponenti, Abartova kompanija je imala i zvaničnu trkačku ekipu, takmičila se na kružnim i brdskim stazama i primenjivala svoja inženjerska znanja na modele Fijata, Poršea i Simke. Danas se s ponosom ističe da je Nuvolari kući sa znakom škorpije (Abartov horoskopski znak) doneo prvu od “preko 10.000 pobeda”.

U riznici Abarta nalaze se šest svetskih i jedna evropska titula u kategorijama GT i prototipova i četiri naslova u Evropskom turing šampionatu. Otkako je firma 1971. godine postala vlasništvo Fijata i u praksi njegov trkački odsek, u centar pažnje dospela su reli takmičenja. U njima su slavu stekli modeli “fijat 124 abart reli” i “fijat 131 abart reli” i njihovi piloti Marku Alen i Valter Rerl.

Svoj dalji doprinos trkačkim poduhvatima giganta iz Torina inženjeri Abarta nastavili su da daju u okviru namenski osnovanog objedinjenog sportskog odeljenja. Ono je na pozornicu izvelo modele poput “lanče bete montekarlo” na krugu, te reli ikona “lanče 037 reli” i “delte S4” u monster-epohi grupe B i proslavljene i dominantne “delte” u godinama grupe A.

Kao zasebna marka Abart je ponovo rođen 2007. godine. Danas je on tehnički partner – isporučilac motora za Formula 4 šampionate Nemačke i Italije, a automobil “abart 124 spajder reli” brani čast brenda u FIA R-GT kupu.

Izvor: Serbiaring.com



čitanja : 714



Komentari