
Pre tačno sedamdeset godina, 10. aprila 1950, legendarni italijanski vozač Tacio Nuvolari okončao je svoju takmičarsku karijeru pobedom u klasi na brdskoj trci Palermo-Monte Pelegrino.
Za Italijane je Nuvolari bio polubožanstvo, za Enca Ferarija simbol savršenog trkača s kojim je upoređivao kvalitete svih svojih ostalih pulena, a za Ferdinanda Poršea “najveći vozač prošlog, sadašnjeg i budućeg vremena”.
Sama činjenica da je brdska trka na Siciliji bila poslednji nastup “Letećeg Mantovanca” – mada Nuvolari nikada nije zvanično objavio da se povlači – bila bi dovoljan razlog da datum njenog održavanja ostane ubeležen. Međutim, oreol istoričnosti tom 10. aprilu pribavlja i podatak da je Tacio tada bio prvi u klasi a peti apsolutno za volanom prvog modela koji je konstruisao genijalni Karlo Abart – dvoseda “abart 204A”, spajdera s motorom od 1.100 kubnih centimetara. Samim tim, bio je to kraj jedne i početak druge epohe u istoriji automobilizma.
Do Drugog svetskog rata Nuvolari je za sobom imao 55 osvojenih značajnijih trka, uključujući 24 gran prija, po dva trijumfa na trkama Mile milja i Targa Florio, jedan na 24 časa Le Mana… U njegove gran pri trijumfe spada i onaj postignut 3. septembra 1939. na Velikoj nagradi Beograda za volanom “auto-uniona”.
Pilot iz Mantove je u posleratnom periodu vozio i za brend Cisitalija, u kom je Abart bio jedan od osnivača i vođa trkačkog odseka. Tada su se vozač i italoaustrijski konstruktor sprijateljili i otud se i dogodilo da Nuvolari svoj poslednji nastup zabeleži za tim Skvadra Karlo Abart.
Abartovi tjunerski proizvodi, najpre usisne grane i izduvni sistemi, kojima je kao “garancija kvaliteta” u početku služilo i prezime Nuvolari, poboljšavali su performanse automobila i pretvarali su ih u pobedničke sprave. Paralelno s izradom komponenti, Abartova kompanija je imala i zvaničnu trkačku ekipu, takmičila se na kružnim i brdskim stazama i primenjivala svoja inženjerska znanja na modele Fijata, Poršea i Simke. Danas se s ponosom ističe da je Nuvolari kući sa znakom škorpije (Abartov horoskopski znak) doneo prvu od “preko 10.000 pobeda”.
U riznici Abarta nalaze se šest svetskih i jedna evropska titula u kategorijama GT i prototipova i četiri naslova u Evropskom turing šampionatu. Otkako je firma 1971. godine postala vlasništvo Fijata i u praksi njegov trkački odsek, u centar pažnje dospela su reli takmičenja. U njima su slavu stekli modeli “fijat 124 abart reli” i “fijat 131 abart reli” i njihovi piloti Marku Alen i Valter Rerl.
Svoj dalji doprinos trkačkim poduhvatima giganta iz Torina inženjeri Abarta nastavili su da daju u okviru namenski osnovanog objedinjenog sportskog odeljenja. Ono je na pozornicu izvelo modele poput “lanče bete montekarlo” na krugu, te reli ikona “lanče 037 reli” i “delte S4” u monster-epohi grupe B i proslavljene i dominantne “delte” u godinama grupe A.
Kao zasebna marka Abart je ponovo rođen 2007. godine. Danas je on tehnički partner – isporučilac motora za Formula 4 šampionate Nemačke i Italije, a automobil “abart 124 spajder reli” brani čast brenda u FIA R-GT kupu.
Izvor: Serbiaring.com