home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
WRC Portugal

Pred nama je nastavak WRC serije 2021 i četvrti ovogodišnji reli. Za dobre poznavaoce ove najatraktivnije discipline na točkovima predstojeći 54.VODAFONE Rally de Portugal biće po mnogo čemu najteži u ovoj sezoni.

Zašto, pa evo odgovora…čak 337.51 kilometar čeka najbolje vozače sveta i njihove kolege u nižim kategorijama i to na neverovatno neprijatnim zemljanim putevima Portugala, ispunjenim prašinom, rupama prevojima, skakaonicama i što je najgore na stazama sa špicastim i oštrim kamenjem koje i najbolji pneumatik može da pocepa i pretvori ga u „froncle“.

Italijanski gigant PIRELLI, iz Milana je već dopremio čak 2200 pneumatika za preko 80 posada koliko se očekuje na reliju VODAFONE de Portugal. Za premijer ili elitnu klasu, namenjeno je 400 specijalnih guma za makadam a već odavno su testirani pneumatici „Skorpion“, u tvrdoj i mekoj varijanti (tvrdi za težak i dugačak makadam a meke za kraće ispite), namenski proizvedeni baš za najgore moguće zemljane brzinske ispite prekrivene oštrim kamenjem. Da podsetimo, svaki WRC automobil može da koristi maksimalno 24 pneumatika u toku relija – plus 4 pneumatika za uvodni i test ispit „shakedown“.

Oragnizatori su pripremili itinerer sa 20 brzinskih ispita. Posle uvodnog testa „shakedown“, na stazi od 4.6 km, koji se vozi u četvrtak uslediće pravi pakao u prašini. Veruje se da na tom uvodnom ispitu bar medju asovima premijer klase neće biti havarija, iako istorija beleži i takve „podvige“ najboljih relista sveta i da će se svi čuvati za baš ogromne izazove koji stižu sa 8 brzinskih ispita u petak, kada neće biti odmora i servisa.

Subota će doneti novih sedam ispita. Tom prilikom će biti odmora u servisu medjutim u subotu će se voziti i dva maratonska brzinca od po 37.92 kilometra. Biće to istinski test za proizvodjača guma iz Milana, ali, i najdelikatniji deo relija za Ožiea, Evansa, Rovanperu, Nojvila, Tanaka i ostale..Sasvim je sigurno da će se zabeležiti mnogo probušenih guma a pronaći idealno rešenje za najbolju jurnjavu bez gumi defekta je prosto nemoguće. Svi će voziti širom otvorenih očiju sa namerom da izbegnu ono najoštrije kamenje i sa veliko verom u SREĆU. Kako biti brz i stići u cilj potpuno čitav – rebus je bez odgovora.

Ko preživi prva dva dana startovaće u finalu relija u Portugalu, na još 5 brzinskih ispita, od kojih će 20. biti na stazi od 11.18 kilometara, a to će biti poznati „power stage“ koji prvoj petorici donosi dodatne bodove.

Statistika ovog relija ide u prilog zvaničnom svetskom prvaku Sebastienu Ožieu, vozaču „tojote“ i trenutno vodećem u šampionatu sveta. Ožie je u Portugalu pobedio PET PUTA, baš kao i poznati i stari Marku Alen.

Sebastien Ožie će morati da pripazi i na svoje nekontrolisano ponašanje u saobraćaju, van staze, jer se mnogima nisu dopali njegovi „biseri“ iz Zagreba, kada je uz naklonost FIA, posle krivice za udes, nesmotrenosti sa policijom i prolaska na crveno svetlo, ostao nekažnjen i na kraju pobedio. Svaka čast njegovoj maestralnoj vožnji na brzinskim ispitima, medjutim, svetski šampion ima odgovornost i van staze.

Minule godine, Reli Portugal nije održan zbog Kovida, a na poslednja tri relija slavili su Tanak, Nojvil i Ožie.

Djordje Djenić – Mojsvetbrzine.rs

Dopunjeno: Okončan je i uvodni ispit, „shakedown“, poslednji test pred izlazak na brzinske ispite koji će se meriti i koji će odlučiti o konačnom izgledu tabele na Vodafone reliju Portugal 2021. Bila je to prilika za sve profi timove kao i za jake privatne ekipe da provere takozvani „setap“ automobila, prosto rečeno, da testiraju razna podešavanja a i da ispitaju kako automobili leže sa tvrdim a kako sa mekšim gumama „pireli“, sa oznakom „Skorpion“.

Tim povodom, vezanim za podešavanje trkačkih automobila, razgovarali smo sa našim višestrukim šampionom auto sporta, trofejnim internacionalcem Milovanom Mikicom Vesnićem, kojeg smo zatekli na uobičajenom radnom mestu, u servisu VESNIĆ, u Gorjanima kod Užica.

„Takozvani „shakedown“ je idealna prilika da se nešto proveri, popravi, dotera, koriguje. U saradnji sa inžinjerima koji su fantastično tehnički obrazovani, vozač može iskazati svoje utiske i želje i zatražiti da se nešto izmeni. Sada je reč o makadamu, o zemljanoj podlozi i specijalnim pneumaticima za zemlju i kamen. Auto se uoči izlaska na test može vrlo brzo i jednostavno spustiti ili podići, štelovanjem podloška amortizera. Uporedo s tim ide i korekcija ogibljenja. Za vozače u javnom saobraćaju to je naravno komplikovano, ali, za prave umetnike tehnike to je samo rutina i sve se čini da vozač bude zadovoljan „ležanjem“ automobila i prianjanjem na podlozi. Bukvalno sve, menjač, trapovi, diferencijal, ogibljenje, sve se može u vrlo kratkom vremenu dovesti do savršenstva. Zato WRC automobili sa nekih 1200 – 1300 kilograma mase, sa samo 1600 kubika zapremine, sa turbinama i snagom od oko 380 KS postižu neverovatna ubrzanja, maksimalne brzine i fantastično „leže“ na svim mogućim brzinskim ispitima….to je poslednja reč tehnike“.

Na ispitu „shakedown“ uoči 54.Vodafone reliju Portugal, najbolje vreme je postigao sjajni Britanac Elfin Evans, sa „tojotom jaris WRC“. Četiri puta je izlazio na stazu od 4.6 kilometra i u poslednjem prolazu ostvario vreme – 3.05.9 minuta. Drugi je bio Estonac Ot Tanak sa „hjundaiem“ (3.06.1), treći Finac Kale Rovanpera sa „tojotom“ (3.06.2), četvrti Japanac Katsuta, takodje sa „tojotom“ (3.06.7), peti Francuz Sebastien Ožie sa „tojotom“ (3.06.8)….

Uglavnom su svi izlazili na stazu TRI puta, jedino je talentovani Francuz Adrian Formo testirao svog „forda“ SEDAM puta i znatno popravio vreme u odnosu na prvi izlazak.

Sutra počinju prave borbe a startovaće se čini se po obrnutom redosledu plasmana u šampionatu sveta. To znači da će OŽIE i EVANS biti „čistači“ puta a dobre šanse za prodor na vrh ima stari znalac makadama, Španac Dani Sordo, sa „hjundaiem“. Na programu je OSAM brzinaca, jedan za drugim, bez odlaska u servis, a dužina ispita je 12.35 km. 19.51 km….18.82 km….pa opet ta tri još jednom ….i najzad na kraju dana ispiti od 18.6 km. i 3.36 km. U petak uveče, oko 22 časa, znaćemo kakav je poredak prvog dana Vodafone relija Portugal.



čitanja : 668



Komentari