
Sitna peskovita prašina neke oker žute boje, stene i oštro kamenje, duboki kolotrazi na stazi, pa još i krdo zebri i antilopa……to su prepreke koje imaju najbolji reli vozači sveta na takmičenju Safari 2021. u čudesnoj Keniji, na jugoistoku Afrike.
Prilika je da vas podsetimo a one koji nisu znali da obavestimo, pre 46 godina, početkom 1975. iz Kragujevca je put juga Afrike i najviše planine Afrike, veličanstvenog Kilimandžara od 5895 metara krenula jedna ekspedicija iz Srbije, na putešestvije pod naslovom Kragujevac – Kilimandžaro. Kilimandžaro se nalazi u Tanzaniji na samoj granici sa Kenijom.

Krenuli su sa pet „zastava 101“. Organizator je bio veliki zaljubljenik u putovanja i reli suvozač Bate Nadja, beogradski arhitekta Milan Rakočević – Raka, a šef cele ekipe je moj stari prijatelj i nezaboravni reli vozač, kum Jovice Palikovića – Branimir Perić Džo. Svojevremeno Džo mi je i ovo ispričao:
„Kada smo pri kraju puta, u toku ekspedicije Kragujevac – Kilimandžaro, stigli u selo Kosti (Sudan), zatekli smo veoma visoke crnce, u njihovim togama i sa kopljima. Unezvereno su gledali pet prašnjavih „zastava“ a najviši medju njima, jedan dvometraš, prišao je nama i izgovorio: „Zdravo, kako ste“?
Naš Džo samo što se nije srušio a domaćin je vrlo brzo objasnio da zna naš jezik jer je pohadjao poljoprivrednu školu u Zagrebu.
U toku te ekspedicije koja je brojala 11 članova, u Asuanu, na obali Nila, u hotelu „Nju Katarakt“, Džo Perić je stojeći pokraj prozora bio oduševljen pogledom koji je dopirao do mauzoleja Age Kana. Posmatrajući prizor iz hotelske sobe, u šali je rakao svom drugu Raki da mu kad umre baš tu donese urnu i pepeo prospe. Džo je umro 2008. a Milan Rakočević Raka je ispunio želju starog prijatelja. Sa svojom suprugom Gocom i Džoovom udovicom Milkom, vratio se u Asuan, noseći Džoovu urnu.
Učesnici ovogodišnjeg relija Safari Kenija 2021 nisu imali priliku da sretnu nekog crnca koji zna srpski, ali su više puta sretali stanovnike Kenije, žirafe, antilope, zebre…

Sebastien Ožie i njegov klupski rival Japanac Katsuta su na cilju ispita 9 izjavili da su morali da koče i usporavaju jer su naišli na veći broj zebri i antilopa.

Odlični Francuz Formo, sa „fordom“ M Sporta imao je problema sa prašinom u kabini svog automobila i sa smanjenom vidljivošću a u blic izjavama svih učesnika, na cilju brzinaca, bile su opaske na baš velike napore u toku vožnje i veoma težak reli. Tokom ispita 13 karavan najbržih je zahvatila oluja sa kišom i skoro da se ništa nije videlo.
Belgijanac Tijeri Nojvil, vozač „hjundaia“, u subotnji okršaj je ušao sa 18 sekundi prednosti u odnosu na Katsutu sa „tojotom“ i sa 55.8 sekundi benefita u odnosu na Ot Tanaka, rivala sa „hjundaiem“, dok je Ožie kasnio čak 1.49.4 minuta.
Mudrom i iskusnom vožnjom uspeo je da zadrži vodeće mesto. Pobegao je Katsuti i prednost povećao na 57.4 sekunde….Ožie je danas bio najbrži na većini ispita….ali za Nojvilom kasni velikih 1.15.5 minuta.
U nedelju će se voziti na još pet ispita. Pred Nojvilom je velika pobeda…..ALI…. mora da se čuva kamenja i da izbegne gumi defekt ili neko oštećenje trapa, Ožie je prinudjen da forsira, a to je opet rizik. U ovako teškim uslovima dobro se drže Grinsmit i Formo u „fordovima“.
Na cilj 13. ispita stigao je i legendarni Poljak, 91. godišnji Sobjeslav Zasada („ford fiesta R3“), nalazi se na začelju, ali, to je pravi pravcati podvig za jednog „deku šampiona“- nekadašnjeg trostrukog šampiona EVROPE – preciznije reći za trostrukog šampiona SVETA, jer tada još nije bio ustanovljen planetarni šampionat i najbolji su se takmičili u šampionatu Evrope.
Poredak posle 13 ispita (od ukupno 18):
1. Nojvil – „hjundai“
2. Katsuta – „tojota“…….. + 57.4 sek.
3. Ožie – „tojota“……… + 1.15.5 min.
4. Tanak – „hjundai“…….. + 2.21.2
5. Grinsmit – „ford“……….. + 2.39.4
6. Formo – „ford“…………. + 2.51.4
7. Rovanpera – „tojota“….. + 11.04.3
Djordje Djenić – Mojsvetbrzine.rs