
Sezona Svetskog reli šampionata 2022. nije ni počela a stranice internet portala i listova namenjenih auto sportu već se pune raznim informacijama o reli testovima Ford M Sporta, Tojote i Hjundaia, o pripremama tri vodeće grupacije, u poslednjim godinama mega popularne ali i ekstremno opasne serije Svetskog reli šampionata – poznatog WRC -a.
Kao što je već odavno objavljeno, posle Relija Monca, benzinski turbo agregati, 4×4, od 1.6 litre, mase od oko 1200kg. i oko 380 KS, otišli su u prošlost a sve je sada usmereno ka usavršavanju novih HIBRID agregata koji će imati i dodatu elektro snagu, a tako i znatno veću ukupnu jačinu koja će sasvim sigurno prelaziti ogromnih 500KS.
Ali, da ispoštujemo osnovni zadatak novinarstva, da krenem od osnovnog, od podataka koji predstavlaju VEST, jer tako sam učen u Radio Beogradu još od leta 1968. kada sam imao fantastičnu priliku da vidim i upoznam vatrenog voditelja i „zaludjenog“ šampina auto sporta, mog dragog i baš velikog učitelja Predraga Kneževića - Knežu, a za stolom preko puta i legendarnog radio reportera, fubala, boksa i auto trke oko Kalemegdana 3.9.1939., pravog kralja mikrofona – Radivoja – Raću Markovića.

Posle informacije da je M Sport Ford sastavio i počeo proveru i testiranje svog modela „Puma“, sa najtrofejnijim asom reli sveta 47. godišnjim Francuzem Sebastienom Loebom i njegovim kolegama, Grinsmitom, Brinom i Formoom…..usledile su i informacije o testovima Tojote, sa Elfinom Evansom i Kale Rovanperom a takodje i najava testa za zvaničnog svetskog reli prvaka, osmostrukog i 37. godišnjeg Sebastiena Ožiea. Najokoreliji zaljubljenici u reli sigurno su već saznali da je Tojota bila prinudjena da prekine probe jer je na testu u Francuskoj Britanac Elfin Evans izleteo sa puta i baš puno oštetio „tojotu jaris Rally 1 hibrid“, pa je direktor tima, takodje uspešni as 36. godišnji Finac, Jari Mati Latvala, u dogovoru sa timom i zbog nedostatka delova odložio nastavak priprema…
Hjundai je kao i njegova konkurencija takodje u velikom zamahu oko pripreme svojih reli bolida za novu sezonu. Pre nedelju dana su vožnje obavili Ot Tanak i mali Oliver Solberg a upravo juče, u subotu 4. decembra 2021. na jugozapadu Francuske u brdima iznad Marselja, preciznije izmedju Tuluza i Monpeljea, okupio se profi tim Hjundaia i posada Tieri Nojvil – Martijn Wydaeghe (kažu da se ovo prezime čita kao „Vizage“), sa novim Hjundai hibridom.
Neustrašivi (kao svi ostali majstori svetskog relija) i 36. godišnji Belgijanac Tieri Nojvil, koji i kada ne juri u „hjudaiu“ nosi narandžaste dioptrijske naočare, u punoj brzini je sleteo sa puta, isprevratao i zaustavio u maloj provaliji. Vrlo brzo su i Tieri i njegov kopilot Martijn prebačeni u bolnicu u Monpelje….a srećom je ustanovljeno da je Nojvil samo ugruvan a Martijn lakše povredjen, pa su posle uobičajene medicinske procedure pušteni iz zdravstvene ustanove…dobar kraj lošeg početka…želimo im da se što pre oporave i posvete nastavku svog posla.
Tieri Nojvil je da podsetimo učestvovao na 128 svetskih relija, 15 puta je pobedio, ima 50 podijuma i 284 trijumfa na brzinskim ispitima….poslednjih godina je uvak u samom vrhu WRC-a i predstavlja jednog od baš velikih talenata. Poznat je po svojoj hrabrosti a takodje i po par užasnih lupinga….što spada u biografiju bukvalno svih u svetskom reli vrhu.
Nova sezona počinje već u drugoj polovini januara 2022. a testovi jakih Hibrida biće nastavljeni već ovih dana. Videće se na delu na Reliju Monte Karlo a mnoge navijače brine njihova snaga, mala težina i ogromne brzine koje će biti u stanju da ostvare. Sećanja o nesrećama i pogibije vozača na reliju vraćaju nas još u vreme 80. godina kada je u nekoliko godina oduševljala takozvana „Grupa B“ sa automobilima ispod 1000 kilograma i snagom većom od 500 KS.
Tehnički napredak, inovacije, i prava plima elektro automobila, naterali su vlasnike industrija da svoje sportski nastrojene partnere usmere i ka modernizaciji reli automobila….uz čini se vrlo malo razmišljanja o bezbednosti tamičara.
Mišljenja sam da se ni čuvenoj Francuskinji Mišel Muton (danas visokom članu FIA), sjajnoj gospodji koja je svojevremeno vozila jednu od zveri „Grupe B“ („audi kvatro“), i koja je na 4 WRC relija pobedila sve muškarce u elitnoj klasi, ne dopada povećanje snage reli mašina Tojote, Hjundaia i M Sport Forda…
Djordje Djenić – Mojsvetbrzine.rs