
* Izrađena su dva primerka sportskog automobila baziranog na modelu „Tudor“; četvorocilindrični motor od 1089 cm³/50 KS (37 kW) dosezao je maksimalnu brzinu od 140 km/h.
* 75 godina kasnije, originalna Škoda Sport vratila se na kultnu stazu, što se poklopilo sa 130. godišnjicom češkog proizvođača automobila.
* Od 3. do 6. jula, automobil sa svojom jedinstvenom pričom ponovo je privlačio zasluženu pažnju na stazi Le Mans.
– Pre sedamdeset pet godina, Škoda se prvi put pojavila na legendarnoj trci 24 sata Le Mans sa Škoda Sport trkačkim specijalom. Ovaj jedinstveni automobil, pomno restauriran u izvorno stanje, od tada se nekoliko puta vratio na poznatu stazu kao deo prestižne trke Le Mans Classic za istorijske sportske automobile. Ove godine, kada Škoda slavi 130. godišnjicu, automobil je ponovo bio među učesnicima događaja, zbog svojih performansi na stazi.
24. juna 1950. kazaljka koja odbrojava sekunde na startnom satu otkucala je 16:00. Škodin vozač trka Václav Bobek pretrčava startnu liniju, brzo seda za volan Škoda Sport, automobila broj 44, i kreće na svoj prvi krug od 13,65 km na Le Mans-u. „Svaki put kad uđemo u ovaj originalni kokpit na ovoj kultnoj stazi, zamišljamo posadu Bobek-Netušil kako startuje 1950. To je zaista poseban trenutak za Škodu i za nas lično“, kažu Stanislav Kafka i Michal Velebný, dvojac zaslužan za povratak ovog jedinstvenog automobila na Le Mans poslednjih godina.

Le Mans 1950: prvi i jedini nastup
Škodin nastup na trci izdržljivosti u Le Mans-u 1950. bio je redak prizor u to vreme. Evropa je već bila podeljena Gvozdenom zavesom, što je automobil iz Mlade Boleslav učinilo kuriozitetom na startnoj liniji najtežeg svetskog takmičenja izdržljivosti. Dvosed specijal, s ručno izrađenom aluminijumskom karoserijom, bio je baziran na modifikovanim komponentama iz proizvodnog modela Škoda 1101 „Tudor“ iz 1946. i koristio je mnoge standardne delove. Do zore je Škoda Sport zauzela drugo mesto u svojoj klasi za automobile do 1100 cm³ i peto ukupno po indeksu performansi. Nakon 13 sati – s prosečnom brzinom od 126 km/h – polomljen osigurač klipnjače uništio je svaku nadu u iznenađujući rezultat. Budući da su propisi trke sprečavali popravku ovog malog, tehničkog kvara na licu mesta, 121. krug pokazao se poslednjim Škodinim nastupom na Le Mans-u.

Ciljana tehnička prilagođavanja za optimalne performanse na stazi
Škoda Sport ima dva dodatna prednja svetla za bolje osvetljenje noću i posebne otvore u rešetki hladnjaka optimizovane za hlađenje bubanj kočnica na prednjim točkovima. Produženi međuosovinski razmak od 2.150 mm osigurava poboljšanu stabilnost vožnje. Vozilo je težilo 700 kg, uključujući alat i rezervne delove. Vodom hlađeni četvorocilindrični motor zapremine 1.089 cm³ isporučivao je snagu od 50 KS (37 kW) pri 5.200 obrtaja u minuti za maksimalnu brzinu od 140 km/h. Električni sistem isporučio je češki proizvođač PAL 12 V. Posebna mešavina goriva sastojala se od benzina, etanola i acetona. Potrošnja od 12 litara na 100 km bila je niska za to vreme u poređenju sa konkurentima. Stoga je Škodina posada morala ređe da toči gorivo.
Povratak tamo gde se stvarala istorija
Zahvaljujući startu u Le Mans-u i snažnim performansama na prestižnoj stazi pre 75 godina, originalna Škoda Sport, kao i njeni vozači Václav Bobek i Jaroslav Netušil, imaju trajno mesto među legendama trka. Vozilo sada redovno učestvuje u prestižnoj trci Le Mans Classic. Specijal Le Mans iz 1950. – jedan od samo dva ikad proizvedena – dugo se smatrao izgubljenim, ali je na kraju ponovo otkriven i vraćen u život pažljivom restauracijom koja je sačuvala veći deo originalnih komponenti. Aluminijumska karoserija automobila još uvek nosi ožiljke bitaka vođenih na trkačkoj stazi pre više od sedam decenija. Nakon šestogodišnje restauracije, automobil se vratio na stazu 2022. godine. Prošlog vikenda, od 3. do 6. jula 2025, ponovo se postrojio na startnoj liniji, obeležavajući tradiciju trka izdržljivosti i ovogodišnju 130. godišnjicu brenda Škoda. Posada Michal Velebný/Stanislav Kafka u Škodinom trkačkom specijalu završila je na 36. mestu po indeksu performansi.
Izvor: Škoda