
Izvor : agencija Tanjug (www.tanjug.co.yu)
Japanska "Tojota" je danas saopštila da je u periodu
juli-septembar prodala ukupno 2,34 miliona vozila, nešto manje od
"Dženeral motorsa" (GM), koji je ponovo preuzeo vođstvo u trci za
mesto najvećeg proizvođača automobila u svetu.
Kako su prenele agencije, "Tojota" i po broju vozila prodatih za
devet meseci ove godine (7,05 miliona) takođe nešto zaosataje za GM-om, koji je
ostvario prodaju od 7,06 miliona automobila.
Brojevi koje je danas saopštila "Tojota" pokazuju, kako ocenjuju
agencije, da japanska kompanija stoji rame uz rame s američkom, koja je u
proteklom tromesečju prodala 2,38 miliona vozila.
"Tojota" je prvi put nadmašila GM u gobalnoj prodaji vozila u prvoj
polovini 2007, zahvaljujući vozilima visokog kvaliteta, malim štedljivim
automobilima poput "kamrija", "korole" i hibridnog
"Prijusa" na kombinovan benzinski i električni pogon.
Pojedini analitičari tvrde da je samo pitanje vremena kada će se japanski proizvođač,
koji je svoj poslovni uspon bazirao u decenijama posle Drugog svetskog rata na
imitaciji američkih modela, preteći GM.
Prodaja vozila "Tojote" u svetu u poslednjem tromesečju porasla je
četiri odsto u odnosu na isti lanjski period, dok je prodaja za devet meseci
skočila sedam procenata.
U avgustu je "Tojota" objavila plan da u 2009. proda 10,4 miliona
vozila, što je znatno više od dosadašnjeg rekorda od 9,55 miliona isporučenih
vozila, koga GM drži još od 1978. godine.
"Tojotinim" ogromnim isporukama u mnogome pomažu visoke cene goriva ,
budući da japanska vabrika proizvodi "štedljive" automobile.
"Tojota" je umanjila procenu prodaje na domaćem tržištu ove godine
zbog stagnacije tržzišta, ali računa na veću od očekivane prodaju van granica
zemlje, što će nadomestiti domaći pad.
GM, koji smanjuje broj zaposlenih i kreše troškove, prošle sedmice je objavio
povećanje prodaje u trećem tromesečju od četirri odsto, na 2,38 miliona
automobila i kamiona, zahvaljujući većim isporukama vozila na tržišta zemalja u
razvoju.
U prvoj polovini ove godine, "Tojota" je prodala 4,72 miliona vozila,
a GM 4,67 miliona.
GM je, ipak, nadmašio "Tojotu" po broju proizvedenih vozila u prvom
polugodištu - sa 4,75 miliiona, prema 4,71 milion.
U odmeravanju profita GM znatno zaostaje za "Tojotom" što joj
omogućava da više ulaze u istraživanje i razvoj novih modela.
GM je u drugom tromesečju ostvario neto zaradu od 891 miliona dolara,
zahvaljujući dobroj prodaji u inostrantsvu. To je treće uzastopno tromesečje u
kojem je ostvaren profit, čime je učinjen dramatičan preokret u odnosu na 3,4
milijarde dolara gubitaka uknjiženih u istom periodu minule godine.
U periodu april-jun "Tojota" je dostigla zaradu od 4,27 milijardi
dolara, što je do sada najveći kvartalni profit, za 32,3 odsto veći u odnosu na
minulu godinu.
Nedavna analiza troškova i profita u auto-industriji koju je uradila grupa
"Harbur-Filaks" pokazala je da je GM ostvarivao 2.123 dolara manje po
vozilu od "Tojote" u 2006. godini u Severnoj Americi.
"Tojota", najprofitabilniji od svih proizvođača kola na svetu po
jednom vozilu, povećala je profit po jednom montiranom automobilu s 1.175
dolara u 2005, na 1.977 dolara u 2006.
GM još gubi novac na svakom vozilu prodatom u Severnoj Americi, ali je uspeo da
smanji taj gubitak na 146 dolara u 2006, sa 1.271 dolara u 2005. godini,
zahvaljujući smanjenju troškova i ukidanju na hiljade radnih mesta.