
Izvor : www.tanjug.co.yu
Prodaja srpske fabrike automobila "Zastava" nailazi na različito
interesovanje u svetu automobilske industrije, pri čemu, recimo,
"Folksvagen" (Volkswagen) razmišlja o montaži svojih vozila u Srbiji,
radi čega je jedna delegacija tog nemačkog koncerna uoči Uskrsa posetila
montažne objekte fabrike u Kragujevcu, koju srpska država namerava da
privatizuje, objavio je ekonomski dnevnik "Handelsblat"
(Handelsblatt). Na pitanje tog nemačkog lista jedan predstavnik
"Folksvagena" je odgovorio da (u vezi 'Zastave' jos ništa nije
odlučeno, citirajući njegove reči: "Još ćemo sve proveriti".
Iz krugova bliskih "Folksvagenu" može se čuti da su proizvodni pogoni
zastareli, tako da bi "to bilo poput nove investicije", rekao je
jedan direktor te najveće nemačke automobilske kuće povodom mogućeg preuzimanja
"Zastave".
Cena bi mogla da iznosi nekoliko stotina miliona evra, navodi
"Handelsblat" ističući da je prošle godine taj nemački koncern prodao
u Srbiji 8.037 automobila marke "Folksvagen", "Škoda",
"Seat" i "Audi", pri čemu je u Srbiji prodato ukupno 52.000
automobila.
"Srpsko tržište sa 7,5 miliona stanovnika i godišnjom prodajom oko 50.000
automobila ne može zaista da podstakne visoke investicije", rekao je za
"Handelsblat" stručnjak za automobile Ferdinand Dudenhofer.
Jedinu vrednost on vidi u pristupu ruskom tržištu. "Ako Srbi mogu da budu
prisutni bez carina na ruskom tržištu, onda imaju konkurentsku prednost koju
nijedna od 27 članica EU ne može da ostvari", istakao je Dudenhofer.
U poređenju s tim Rumunija, koja je omiljena zemlja za proizvodnju, ostaje
neinteresantna, navodi dnevnik ukazujući da bi Srbija u tom slučaju svoj
sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom morala da proširi i na automobile.
"Devedeset odsto robe podleže slobodnoj trgovini, ali ne i
automobili", kaže jedan predstavnik nemačke ambasade u Beogradu za taj
list.
S obzirom na zasićena tržišta na Zapadu automobilski koncerni beleže rast na
istoku kontinenta, pre svega u Rusiji.
"Folksvagen" je prošlog decembra otvorio fabriku u blizini Moskve,
"Reno" je potpisao u martu sporazum o saradnji sa ruskim proizvođacem
automobila "Avtovazom", dok je "Dženeral motors" prošle
sedmice potpisao ugovor u Uzbekistanu.
Nasuprot interesovanju "Folksvagena", piše ovaj dnevnik, američki
automobilski koncern "Dženeral motors", navodno, kategorički odbacuje
mogućnost kupovine "Zastave".
"Nemamo nameru da kupimo fabriku", kaže jedan evropski predstavnik
"Dženeral motorsa", a citira "Handelsblat" navodeći da od
septembra "Zastava" proizvodi po licenci "opel astru" za
srpsko tržište, a da bi do 2012. godine u Kragujevcu trebalo da se montira
10.000 automobila godišnje.
List predočava svojim čitaocima da je vlasnik "Zastave" srpska država
koja želi da proda 98,8 odsto svog vlasništva, a ponude moraju da se predaju do
15. aprila, pri čemu u obzir dolaze samo proizvođači automobila, ili finansijski
snažni investitori.
Interesovanje su, prema navodima nemačkog dnevnika, pokazali "Dženeral
motors", "Fijat", Ford", indijski proizvođač automobila
"Tata" i njegov kineski konkurent FAW.
"Zastava" je poznata po modelu "jugo", navodi se u tekstu i
ukazuje da je na vrhuncu uspeha krajem osamdesetih godina sa trake godišnje
silazilo 200.000 vozila.
Podsećajući da još od pedesetih godina prošlog veka "Zastava"
sarađuje sa italijanskim proizvođačem "Fijatom" (Fiat), list navodi
da se u Srbiji sada proizvodi "fijat punto" koji se kao "zastava
10" izvozi u Rusiju, pri čemu je sa stanovišta države "Fijat"
idealan kupac.
"Handelsblat" navodi da su sukobi u bivšoj Jugoslaviji tokom
devdesetih godina teško pogodili fabriku u Kragujevcu u kojoj je prošle godine
4.000 radnika proizvelo samo 25.000 automobila.