
Izvor : www.novosti.co.yu
Italijanska kompanija “Fijat” najozbiljniji je kandidat da
postane većinski vlasnik “Zastavine fabrike automobila” - saznaju “Novosti”.
Prva runda razgovora delegacije “Fijata”, koju predvodi Stefan Kepter,
potpredsednik kompanije, i poslovodstva “Zastave” o mogućnosti proizvodnje još
nekog italijanskog modela, završena je juče obilaskom svih pogona, a pregovori
o kupovini fabrike automobila biće nastavljeni posle uskršnjih praznika u
Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja.
Razgovori su vođeni iza zatvorenih vrata, a, kako saznajemo, italijanski
stručnjaci za proizvodnju, snabdevanje kooperanata i razvoj, zadovoljni su
postignutom modernizacijom fabrike, mada su naveli da je neophodno još dosta
ulaganja. Proširenje poslovno-tehničke saradnje ove dve kompanije ima za cilj
da “Fijat” pred privatizaciju i potpisivanje ugovora o strateškom partnerstvu
zauzme najbolju poziciju, jer tender predviđa i takozvani “menadžerski ugovor”,
odnosno direktnu pogodbu sa kupcem. Pored toga, ugovori koje poslovodstvo
“Zastave” ima sa “Fijatom” i “Dženeral motorsom” ušli su u tendersku
dokumentaciju. Sklapanje modela “zastava 10” i “opel klasik” su već vrednovani.
U tom slučaju, ugovor o sklapanju bar još jednog modela, najverovatnije
redizajniranog “fiće”, doveo bi “Fijat” u povlašćenu poziciju u odnosu na druge
zainteresovane kompanije na tenderu.
Direktor preduzeća “Zastava-auto” Zoran Bogdanović kaže da se sa visokom
delegacijom italijanskog “Fijata” razgovaralo o mogućnostima proširenja
saradnje i proizvodnje još jednog modela u Kragujevcu. Ali, odbio je da
odgovori da li se razgovaralo i o strateškom partnerstvu.
Predstavnici Sindikata “Zastavine fabrike automobila” juče nisu bili na
sastanku. Zoran Mihajlović, predsednik Sindikata, kaže da mu je poznato da se,
u ovoj fazi razgovora, pregovara o mogućnostima da se jedan model “fijata” u
potpunosti proizvodi u Kragujevcu. To bi značajno uposlilo kapacitete i “Zastavinih”
kooperanata, a fabriku automobila učinilo atraktivnijom.
"ZASTAVA" MOŽE I BEZ TENDERA
U narednih desetak dana, Vlada Srbije, odnosno Ministarstvo ekonomije i
regionalnog razvoja, odlučiće po kom modelu će se privatizovati “Zastava”.
Prvobitno je bilo predviđeno da se za prodaju nekadašnjeg kragujevačkog
automobilskog giganta raspiše tender. Međutim, u vreme kada je prijava za
pristup tenderskoj dokumentaciji bila u finišu, raspisani su izbori, a
potencijalni investitori su zatražili odlaganje čitavog postupka.
Zato je Ministarstvo nekoliko puta u poslednja dva meseca i odlagalo javni
poziv za prodaju “Zastava automobila”. Poslednji utvrđeni rok bio je, kao što
je poznato, 15. april ove godine.
Poslednjih dana, međutim, nadležni u Ministarstvu ekonomije i regionalnog
razvoja razmišljaju o promeni načina privatizacije kragujevačke fabrike
automobila.
- Bitno nam je kako da obezbedimo da u fabrici ostanu svi zaposleni, da krene
proizvodnja 150.000 do 200.000 automobila i da ovaj kolektiv ostvaruje mogući
prihod od 200 do 300 miliona evra godišnje - kaže izvor “Novosti” u nadležnom
Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja. - Ukoliko se proceni da će neki
od zainteresovanih inostranih partnera to da omogući, skloni smo da promenimo
plan, odnosno da ne raspišemo tender, već na neki drugi, fleksibilniji način
privatizujemo “Zastava automobile”.
Kao mogući način prodaje kragujevačke fabrike automobila pominje se
potpisivanje ugovora o saradnji, koji bi potvrdila, osim menadžmenta firme, i
Vlada Srbije.