Preuzeto sa : Blic.co.yu
Samo par dana posle potpisivanja ugovora o partnerstvu italijanskog "Fijata" i države Srbije već se naslućuje koji će model prvi sići sa traka buduće fabrike "Fijat Srbija". Prema jučerašnjem pisanju tradicionalno dobro obaveštene italijanske "Republike", to će biti "topolino".
U tekstu posvećenom potpisivanju velikog ugovora, rimski dnevnik „Republika“ navodi i: „Potpisan je sporazum, ovde će se roditi ’topolino’“. Prema ovim navodima, planirano je da ovaj novi model sa proizvodnih traka siđe za tri godine.
I drugi svetski mediji poklanjaju značajnu pažnju „Fijatovoj“
investiciji u Srbiji, navodeći da je to najveći poslovni poduhvat od raspada
bivše Jugoslavije i da će Kragujevac ponovo postati centar automobilske
industrije u regionu.
Tako “Internešenel herald tribjun” ističe da je taj zajednički poslovni
poduhvat vredan više od milijardu dolara i da će biti otvoreno 4.700 radnih
mesta. „Herald tribjun” navodi reči predsednika „Fijat“ grupe Serđa Markionija
da italijanski proizvođač automobila ovom investicijom konsoliduje svoju
budućnost, bez obzira na globalne ekonomske probleme. „Fajnenšel tajms” navodi
da ovaj ugovor zvaničnici ocenjuju kao najvažnije strano ulaganje u Srbiju od
raspada Jugoslavije. Francuski “Nuvel opservator” posebno ukazuje na to da će
za realizaciju ugovora Kragujevac obezbediti potrebnu infrastrukturu, a da je
Markione istakao da je sklapanjem ovog ugovora “Fijat” pokazao da veruje u
evropski put Srbije i pozdravio je “odlučno zalaganje” srpske vlade, kao i
“dalekovidost” predsednika Borisa Tadića.
Milanski „Korijere dela sera“ ističe da “istorijska marka
automobila iz bivše Jugoslavije ulazi u orbitu torinske kompanije” i podseća da
je „Zastava“ još pre 50 godina bila prvi primer saradnje jedne italijanske
firme i tadašnje Evrope iza gvozdene zavese.
Posle velikih najava i odličnog prijema u svetskim medijima za sada se kao prvi
„tranzicioni dobitnici“ u Kragujevcu pominju građevinari i hotelijeri.
Direktori tri kragujevačka hotela kažu da su već u toku pregovora osetili
korist od posla sa „Fijatom“, jer su objekti bili puni.
Za sada najviše zebnje pokazuju upravo radnici „Zastave“, koji, prema tvrdnjama
njihovog sindikalnog vođstva, još nisu videli ceo ugovor, iako im je to bilo
obećano. Sindikalci „Zastave“ juče su imali dogovoren sastanak u Ministarstvu
ekonomije, ali i pored njihovog dolaska, do tog skupa, na kome je bilo
planirano da se upoznaju sa ugovorom, nije došlo.
Kako je za „Blic“ izjavio Zoran Mihajlović, predsednik najvećeg, Samostalnog
sindikata fabrike automobila, „nikome od predstavnika radnika nije jasno šta će
se dešavati kada Italijani preuzmu fabriku i postave svoje rukovodstvo“.
- Jasno nam je da posla za sve one koji su sad zaposleni u fabrici neće biti -
prosečna starost radnika je 47 godina, a kada se instaliraju nove mašine i
postavi moderna tehnologija, „Fijat“ će tražiti nove, mlade i radnike koji su
obrazovani da rade na savremenim linijama. Od sadašnjih 3.725 zaposlenih u
„Zastava automobilima“ njih 1.000 ispunjava uslov da im je do penzije ostalo
manje od pet godina. Oni će, na osnovu socijalnog programa koji je dogovoren sa
Vladom Srbije, imati priliku da uzmu otpremninu od 3.250 evra i da napuste
fabriku, ali će sve dok ne postanu penzioner primati iz državnog budžeta 60
odsto od prosečno ličnog dohotka u Srbiji - kaže Mihajlović.
U okviru socijalnog programa, oni radnici koji žele da napuste fabriku imaju
pravo da uzmu otpremninu od 300 evra po godini radnog staža, ali nakon toga
mogu da se prijave jedino na tržište rada, i da traže novi posao. Prema njima
država neće imati nikakve dalje obaveze.
Ministarstvo za ekonomiju je, u okviru memoranduma koji je potpisan sa sindikatima
„Zastave“, garantovalo i to da u novoj firmi, koja je formirana pod nazivom
„Fijat Srbija“, neće biti otpuštanja, osim ako zaposleni ne odu dobrovoljno, i
da se sadašnje plate neće smanjivati. Prosečna zarada radnika Fabrike
automobila u Kragujevcu danas iznosi oko 25.000 dinara, ali se oni nadaju da će
biti i veća. Naime, kako tvrdi Zoran Mihajlović, u svim „Fijatovim“ fabrikama
koje rade širom sveta, važi pravilo da plata ne sme da bude niža od iznosa
prosečne potrošačke korpe u toj državi. Tako će, ako se ova tradicija nastavi i
u Srbiji, plata radnika u „Zastavi“ biti oko 42.000 dinara.
Ono što je radnicima „Zastave“ jasno predočeno jeste to da će u toku oktobra i
novembra ove godine „Fijat“, kroz specifično anketiranje, obaviti razgovor sa
svakim radnikom „u četiri oka“, i da će tako saznati kakvom radnom snagom
raspolaže, kao i sve detalje o njenoj stručnosti i volji da ostane da radi u
novoj fabrici. Ugovori o radu će se sklapati sa svakim radnikom ponaosob, i
svako će znati detaljno kakve su mu obaveze i prava koja može da ostvari.
Fića simbol Zastave
Rođendanom Fabrike automobila „Zastava” smatra se 26. avgust 1953. godine.
Već te godine proizveli su 162 vozila, i to džipova marke „vilis”. Ugovor o
otkupu licence sa „Fijatom” potpisan je 12. avgusta 1954. godine, a tri meseca
kasnije počela je montaža prvih vozila modela „fijat AP-55”, „fijat 1.400 BJ” i
„fijat 1.100 B”. Proizvodnja automobila „zastava 750”, popularnijeg pod nazivom
„fića” počela je 1955. godine, a prestala 30 godina kasnije.
Ukupno, proizvedeno je 923.487 „fića”.
Autor : N. Radišić