Evropska prodaja vozila u septembru smanjena je 8,2 odsto u odnosu na isti lanjski mesec, uprkos višku od dva radna dana, zbog toga što je finansijska kriza teško pogodila auto-industriju, kao i zbog poskupljenja goriva, saopštilo je danas Udruženje evropskih proizvođača automobila (ACEA) u Briselu.
Kreditni krah onemogućio je automobilsku industriju da finasira dnevno
poslovanje i da ulaže u nove tehnologije ekološki prilagođenih vozila,
upozorila je ACEA.
Povrh toga, potražnja za novim kolima je oslabila zbog toga što su kupci, zbog
privredne neizvesnosti, odustali od velikih kupovina, u šta spadaju i automobili,
ili, pak, nisu našli kreditora koji bi ih finansirao, navedeno je u saopštenju.
U septembru je ukupno u članicama Evropske unije registrovano oko 1,304 miliona
kola, što je najniži nivo od 1998. godine. U podatke o prodaji novih kola u
zemljama EU nisu uključene Malta i Kipar, kao i zemlje EFTA, članice Evropskog
udruženja slobodne trgovine.
Septembar je uobičajeno dobar mesec za prodaju kola, kada se dostiže vrhunac
posle mirnih letnjih meseci. Za devet meseci ove godine ukupne isporuke manje su
za 4,4 odsto u odnosu na isti lanjski period.
Na zapadno-evropskom tržištu, isporuke putničkih kola smanjene su prošlog
meseca 9,3 odsto, u poređenju sa septembrom 2007, kada je prodato 1,211 miliona
vozila.
Najveći pad prodaje zabeležen je u Britaniji, za čak 21,2 odsto, i u Španiji,
gde su isporuke smanjene 32,2 odsto. U Italiji je prodaja kola smanjena 5,5
procenata.
Francuska je zabeležila povećanje prodaje od 8,4 odsto, posle avgustovskog pada
od 7,1 procenata, a Nemačka 1,2 odsto, u odnosu na drastičan pad u avgustu od
10,4 odsto.
U novim članicama EU zabeležen je rast prodaje od 7,8 odsto u septembru, kada
je isporučeno 93,275 vozila.
Od proizvođača, najlošije je prošao američki "Dženeral motors" (GM)
koji je imao pad od 18,1 procenata, na oko 129.000 jedinica. GM, koji u Evropi
prodaje robne marke "opel", "voksal", "ševrolet"
i "saab", saopštio je minule sedmice da je značajnije smanjio
proizvodnju kola u evropskim fabrikama.
Japanski "Nisan", koji je prošlog meseca takođe objavio smanjenje proizvodnje
u fabrici u Španiji, zabeležio je pad prodaje od 5,2 odsto, na oko 32.000
komada na evropskom tržištu.
Francuski proizvođači "Reno" i "Pežo-Sitroen" registrovali
su pad od 2,1 odsto, na nešto više od 102.900 jedinica, odnosno devet odsto, na
oko 153.000 vozila.
Evropska prodaja "Fijata", uključujući i modele robnih marki
"lanča" i "alfa romeo", smanjena je 1,4 odsto, na oko
97.000 kola.
"Folksvagenova" prodaja u Evropi, koja uključuje modele
"audi", "seat" i "škoda", porasla je prošlog
meseca 1,4 odsto, na 263.435 jedinica.
Fiat povećao tržišni udeo u Evropi uprkos padu prodaje
Italijanski proizvođač automobila "Fijat" uspeo je da u septembru poveća udeo na evropskom tržištu, uprkos nastavku velikog slabljenja tržišta automobila i padu prodaje novih vozila od 8,2 odsto u Evropi i 5,5 procenata u Italiji u odnosu na isti mesec lane, objavila je italijanska agencija ANSA pozivajući se na izvore u automobilskom sektoru.
Grupacija "Fijat" je u septembru povećala udeo na
evropskom tržištu na 7,7 odsto, sa 7,1 odsto godinu dana ranije i 7,2 procenta
u avgustu.
Udeo "Fijata" na evropskom tržištu automobila u devet meseci ove
godine iznosio je prosečno 8,2 odsto, prema 8,1 odsto u istom razdoblju lane.
Prodaja vozila marke "fijat" opala je tokom septembra 0,1 odsto u
odnosu na isti mesec 2007, dok je istovremeno prodaja marke "lanča"
porasla 5,7 odsto, a vozila "alfa romeo" skliznula 15,4 procenta.
Kompanija je u devetomesečnom periodu ove godine povećala prodaju vozila
"fijat" 1,4 odsto, ali je istovremeno zabeležila pad tražnje marke
"lanča" za 7,9 odsto, a automobila "alfa romeo" za čak 30,6
procenata.
U septembru je udeo marke "fijat" na tržištu Evrope porastao na 6,2
odsto, sa 5,6 procenata godinu dana ranije, a u devet meseci na 6,7 odsto, sa
6,2 odsto u istom periodu lane.
Udeo marke "lanča" na evropskom tržištu automobila povećan je prošlog
meseca na 0,8 odsto, sa 0,7 odsto, ali je ostao na nepromenjenom nivou od 0,8
procenata u devetomesečnom periodu.
Učešće "alfa romea" u prošlomesečnoj prodaji u Evropi je, međutim,
smanjeno na 0,7 odsto, sa 0,8 procenata i na 0,7 procenata u devet meseci ove
godine, sa jedan odsto godinu dana ranije.
Podači o septembarskoj prodaji potisnuli su vrednost akcija "Fijata"
na berzi u Milanu za 1,8 odsto, na psihološki nivo od osam evra, budući da je
izvršni direktor "Fijata" Serđo Markione (Sergio Marćionne) početkom
ove sedmice prognozirao da će septembarska prodaja biti bolja nego u istom
mesecu lane.
Izvor : Tanjug.co.yu