Velike svetske auto-kompanije, kao što su italijanski "Fijat" i južnokorejski "Hjundaji", iznele su crna predviđanja za iduću godinu, u trenutku kada globalna finansijska kriza uzima danak.
Italijanska automobilska grupacija "Fijat" saopštila je da bi svetska
potražnja za njenim vozilima mogla da padne 10 do 20 procenata prema
"najgorem scenariju", a zvanični predstavnik "Hjundaija",
najvećeg južnokorejskog proizvođača vozila, izjavio je da će se potražnja za kolima
smanjiti iduće godine i u zemljama koje imaju visoku stopu privrednog rasta.
Nemački "Dajmler", proizvođač luksuznih kola sa oznakom
"Mercedes-Benc" i sportsko terenskih automobila, takođe će, sudeći
prema najnovijim prognozama, izaći sa podacima o smanjivanju profita, drugi put
zaredom u ovoj godini.
Svetski proizvođači automobila suočeni su sa drastičnim padom potražnje, zbog
toga što su kupci odložili za bolje dane velike kupovine, kao što je nabavka
porodičnog automobila, zbog straha od recesije, upozoravaju analitičari.
"Fijat" je saopštio da je da bi trgovački profit kompanije mogao
pasti čak do 65 procenata iduće godine.
Iako italijanski gigantski proizvođač putničkih kola, kamiona i traktora ističe
da se ta prognoza odnosi na "najgori scenario" u narednoj godini,
analitičari tvrde da bi se tako nešto zaista moglo dogoditi.
Grupacija "Fijat" je objavila bolju od očekivane zaradu u trećem
tromesečju, zahvaljujući jakoj prodaji poljoprivrednih mašina.
Trgovinski profit porastao je u tom periodu skoro osam procenata, na 802
miliona evra, nadmašivši tržišna očekivanja. Kompanija ocenjuje da će njen neto
prihod iduće godine biti između 400 miliona evra i 1,2 milijarde evra, u
poređenju sa ovogodišnji očekivanim čistim prihodom od 2,6 milijardi evra.
Njujorška agencija "Blumberg" navodi u izveštaju iz Rima da je
najveći pad prodaje auto-industrije od 1993. godine prinudio izvršnog direktora
Serđa Markionea da smanji finansijske ciljeve "Fijata", prvi put od
kada je uspeo da na zdrave noge postavi kompaniju, koja je 2005. godine ponovo
počela da posluje sa profitom.
Skok cene sirovina i slabija prodaja putničkih i komercijalnih vozila u Evropi,
nadoknađeni su većom potražnjom poljoprivredne opreme u latinskoj Americi i
kola u Brazilu, "Fijatovom" drugom najvećem auto-tržištu.
Direktor Markione uspeo je da 2005. okonča četiri godine dugu agoniju
poslovanja sa gubicima, uvođenjem novih modela u prodaju, smanjivanjem troškova
izrade kola, razmenom komponenti među automobilima, kao i uspostavljanjem
partnerskih odnosa sa konkurentskim firmama.
"Hjundaji" je u trećem tromesečju registrovao pad neto profita od 38
procenata, ali su njegova očekivanja poslovanja u 2009. takođe sumorna.
"Tržišna situacija u zemljama sa visokom stopom rasta je mnogo gora nego
što se očekivalo," izjavio je Park Dong-Vuk, finansijski direktor
"Hjundaija, petog proizvođača automobila na svetu, zajedno sa udruženom
"Kijom."
Prodaja kola smanjena je i na domaćem tržištu, a teško je reći da će se
situacija popraviti, i pored rasta prodaje u inostranstvu i najavljene prodaje
novih modela kola, upozova se u Seulu.
Prodaja kola u SAD pala je prošlog meseca 27 procenata, a u Evropi se tržište
automobila smanjuje već peti mesec uzastopno, što je najduže od 2005. godine,
zbog krahe kreditnog tržišta.
Prodaja novih kola u Italiji smanjena je 5,5 odsto u septembru, u odnosu na
minulu godinu, dok je ukupan pad isporuka za devet meseci 11 procenata.
Analitičari procenjuju da bi do kraja godine smanjenje prodaje moglo da
dostigne 16 procenata, kako to predviđa agenacija "Promotor" u
Bolonji.
Svetske auto-kuće, uključujući "Ford", "Dajmler" i
"Reno" odgovorile su na sunovrat tržišta smanjivanjem proizvodnje,
zaustavljanjem montažnih traka i kresanjem radne snage.
"Dženeral motors" najavio je početkom oktobra da će smanjiti
proizvodnju za oko 40.000 vozila do kraja godine u Evropi , a "Fijat"
je saopštio da će privremeno zatvoriti četiri od njegovih šest fabrika u
Italiji, između septembra i novembra.
Izvor : Tanjug.co.yu