Preuzeto sa : Politika.rs
Upozorenje koje je iz Nacionalnog biroa osiguravača Crne Gore nedavno stiglo građanima Srbije koji voze automobile sa crnogorskim tablicama – da hitno provere validnost svojih registracija, jer na ovu adresu u poslednje vreme pristižu zahtevi za naknadu štete koju su uzrokovala vozila sa lažnim polisama osiguranja – ponovo je skrenulo pažnju na problem kojim se, kako stvari stoje, niko ne bavi. Vlasnici ovih vozila sanjaju preregistraciju, ko zna koju po redu posle raspada bivše Jugoslavije. Ostali su zabrinuti, jer je javna tajna da se registracija ovih automobila obavlja – poštom, bez tehničkog pregleda što predstavlja rizik po bezbednost saobraćaja.
Bez obzira na to što se u Udruženju „Vlasnici vozila iz Crne Gore” nadaju da će „do Božića 2009. godine vlada naći način da reši problem na zadovoljstvo svih zainteresovanih”, u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja ovih dana se moglo čuti da se uredba o uvozu motornih vozila, koja važi od 2005. godine, neće menjati. To znači da svi koji su kupili automobil u susednoj državi mogu dobiti srpske tablice samo za ona vozila koja imaju ugrađen „evro 3” motor, i ukoliko plate carinu i porez prilikom uvoza.
U široj srpskoj javnosti mišljenja na ovu temu takođe su podeljena. Jedni smatraju da preregistracija ne bi trebalo da bude dozvoljena zato što bi, prema sadašnjim pravilima, njihovi vlasnici bili oslobođeni dažbina. Po tom osnovu i građani Srbije koji su automobil kupili u inostranstvu i uredno izmirili obaveze prema državi mogli bi da zahtevaju da im se taj novac vrati. Povrh svega, srpski neformalni vlasnici upravljaju ovim vozilima na osnovu ovlašćenja, iako zakon dozvoljava našim državljanima da voze automobile sa stranim tablicama samo ako imaju prebivalište u inostranstvu. Drugi, među kojima su i članovi Udruženja, misle da odugovlačenje rešavanja problema samo šteti građanima i državi.
– Najmanje 250 vozila dnevno produži preregistraciju u Crnoj Gori. Na ime tih troškova iz Srbije se iznosi više od 75.000 evra dnevno ili više od 2.000.000 evra mesečno. Naša država bi preregistracijom mogla da ubere oko 30.000.000 evra – objašnjava Nenad Nerić, generalni sekretar Udruženja „Vlasnici vozila iz Crne Gore”.
I to nije sve. U crnogorski budžet se sliva i novac za nove tablice koje je crnogorska država od 1. juna ove godine počela da izdaje. Ako sledimo ekonomsku računicu, onda su građani Srbije među važnijim finansijerima Crne Gore.
Prema najnovijim podacima Udruženja, na našim drumovima ima oko 50.000 automobila sa crnogorskim registarskim tablicama. U Ministarstvu unutrašnjih poslova Crne Gore ne znaju koliko je takvih četvorotočkaša, ali kažu da stanice koje kontrolišu tehničku ispravnost ne smeju da overe saobraćajnu dozvolu ako vozilo nije podvrgnuto takvoj proveri.
– To je jedan od uslova za produženje važenja registracije. Nije nam poznato da li ima zloupotreba – naveo je Osman Subašić, pomoćnik ministra unutrašnjih poslova Crne Gore, u pisanom odgovoru na pitanja „Politike”.
Međutim, najveći problem sa ovim vozilima jeste što se tehnički pregledi ne obavljaju redovno, a procedura produženja saobraćajne dozvole i registracija završava se preko posrednika.
– Najčešće su to osobe iz Crne Gore od kojih su automobili kupljeni i koji papire iz Srbije dobijaju poštom, a uslugu pojavljivanja na šalterima za registraciju – kaže Nerić – naplaćuju od 80 do 150 evra.
Nenad Jovanović, direktor kvaliteta Centra za motorna vozila Auto-moto saveza Srbije, misli da su „crnogorci” tehnički neispravniji od vozila sa domaćim tablicama.
– Ako na redovnim pregledima u Srbiji bude odbijeno oko 20 odsto vozila i ako se u toku dve dobrovoljne kontrole, pred početak letnje i zimske sezone, ustanovi da je oko 60 odsto automobila neispravno, onda samo možemo da pretpostavimo u kakvom su stanju četvorotočkaši koji godinama nisu prošli tehnički pregled – komentariše Jovanović.
Nerić se ne slaže sa tim i tvrdi da „crnogorci”, u proseku stari oko 10 godina, nisu ništa manje bezbedni od automobila sa srpskim tablicama.
– To ne znači da su vozila tehnički neispravna, već da nije na zakonom predviđen način u trenutku produženja saobraćajne dozvole obavljen adekvatan tehnički pregled, priznat od organa koji taj dokument produžava – ističe Nerić i dodaje da nisu malobrojni srpski vlasnici crnogorskih vozila koji obavljaju tehničke preglede u Srbiji zbog lične i sigurnosti njihovih porodica.
Prema Nerićevim rečima, u toku su pregovori s vladom, a rešavanje ovog problema podržavaju mnogi sadašnji i bivši ministri iz Demokratske stranke, Nove Srbije, Socijalističke partije Srbije, osim Mlađana Dinkića, ministra ekonomije i regionalnog razvoja.
Politička volja da se konačno stavi tačka na ovo pitanje postoji.
– Ako se završi tako da nam ne dozvole preregistraciju, ne preostaje nam ništa drugo nego izlazak na ulice – naglašava Nerić.
Autor : Daliborka Mučibabić
Nije problem u obnavljanju registracije postom, vec je problem sto su cene automobila, delova, goriva, a o dazbinama da i ne govorimo u Srbiji prevelike i covek ne moze sve da priusti i momenat bezbednosti se pocinje svoditi na lutriju.
PA KAKO TAKO LJUDI BRKAJU POJMOVE NISU VOZILA KUPLJENA I REGISTOVANA U INOSTRANSTVU VEC U ZAJEDNICKOJ DRZAVI KOJA SE ZVALA SRBIJA I CRNA GORA KOJA JE IMALA USTAVNU POVELJU ITD,TI LJUDI KOJI SAD VOZE TAKVA VOZILA U SRBIJI SU USTVARI PREVARENI OD TADASNJE DRZAVE.
da samo hoce ljudi iz vlade da puste preregistraciju i time zakrpe rupe u budzeetu a ne to da rade crnoj gori tada bi svi koji su kupili vozila registrovana u zajednickoj drzavi i pripremili novac za preregistraciju ista registrovali na isti nacin kao sto je to i uradjeno 2000 godine i 1997 i svi su bili zadovoljni pa ljudi od toga smo primali plate penzije nisu nam povecavali porez sta je tu lose
imam utisak da oni koji su protiv i komentarisu na forumima su vlasnici uvoznika koji nam prodaju automobile po mnogobrojnim placevima po srbiji kao vozila samo presla 80-90000 km a u stvari su istima vratili kilometrazu po par stotina hiljada km ,