Britanski parlamentarac iz redova Konzervativne stranke Martin Kalanan
ocenio je sinoćnji dogovor kao "ravnotežu između potreba životne sredine i
evropske autoindustrije, koja u ovom trenutku preživljava veoma teška
vremena", preneo je Rojters.
Kompromisni dogovor su ipak kritikovale ekološke organizacije, koje tvrde da je
on u prevelikoj meri prilagođen zahtevima automobilskih giganata i da potkopava
napore Unije da stane na čelo svetske borbe protiv klimatskih promena.
Količina ugljen-dioksida (CO2) koji emituju novi automobili će morati da bude
smanjena na 130 grama po kilometru, a proizvođači vozila će imati vremena da
pređu na novi režim od 2012. do 2015. godine.
Taj načelni sporazum, postignut iza zatvorenih vrata, još treba da odobri
Evropski parlament i svih 27 članica EU da bi postao zakon, a ne očekuje se da
će u tom procesu biti većih izmena.
Evropska komisija je planirala da smanjenje emisije novih automobila bude
realizovano do 2012, imajući u vidu klimatske promene i njihove posledice:
suše, oluje i rast nivoa mora.
Nemačka je, međutim, uspela da se izbori za to da njene perjanice - BMW i
"Mercedes" - do 2014. proizvode svoje najveće i najluksuznije
automobile, koji troše mnogo benzina, što će zaštiti radna mesta i profit od
izvoza.
Blagi sistem kažnjavanja znači da će autokompanije možda radije premašiti
dopuštenu emisiju i platiti kaznu, nego da moraju da smanje snagu automobila,
upozorili su ekolozi.
Predviđa se kazna od 95 evra po gramu i po automobilu za one kompanije koje
znatno premaše dopuštenu emisiju, ali zato kazna za premašivanje emisije do tri
grama iznosi tek pet do 25 evra.
Autor : Tanjug.co.yu
Foto : BMW