Odlazeći američki predsednik je rekao da je "dao signal" njegovoj
administraciji da razmotri mogućnost korišćenja dela sredstava iz 700 milijardi
dolara teškog fonda, kojega je nedavno odobrio Kongres za spasavanje
nacionalnog bankarskog sistema, prenela je agencija Blumberg.
Buš je kazao da rasprava o inicijativi za obezbeđivanje novca za spasavanje
"Dženeral motorsa" (GM) i "Krajslera" od bankrota
"neće biti dug proces", zbog "krhkosti" američke
auto-industrije.
Finansijski direktor GM-a Rej Jung sreo se u nedelju sa predstavnicima američke
vlade koji traže način da se postigne sporazum o obimu kratkoročnih pozajmica
gigantskim auto-kompanijama, izvestila je njujorška agencija, pozivajući se na
pouzdan izvor. Odluka, najverovatnije, neće biti doneta u toku dana, zaključuje
Blumberg.
Bez tog sporazuma GM, više decenija najveći proizvođač vozila na svetu, i nešto
manji "Krajsler", mogli bi već za nekoliko sedmica da ostanu bez
svežeg novca za tekuće poslovanje, kao što su to upozorili tokom debate 4. i 5.
decembra u Kongresu.
Od 2004. godine GM je nagomilao gubitak od 73 milijarde dolara, da bi ove
godine zabeležio pad prodaje od 22 odsto na tržištu SAD. Samo u trećem
tromesečju ove godine GM je u manjku od 4,2 milijarde dolara.
"Krajsler" je suočen sa 28-procentnim padom isporuka u SAD u
novembru, najvećim od svih domaćih i inostraih proizvođača kola.
Bela kuća je u petak saopštila da još nije doneta odluka za spas američke
autoindustrije pošto u četvrtak nije dobila većinu u Senatu. Zamenik portparola
Toni Frato naveo je da će Bušovoj administraciji biti potrebno dodatno vreme da
donese ispravnu odluku.
Posle propasti plana za spasavanje autoindustrije u Senatu, administracija
predsednika SAD je promenila stav i saopštila da bi mogla da upotrebi sredstva
iz paketa finansijske pomoći za izbavljenje proizvodača automobila, izvestio je
"Glas Amerike".
Najavljeno je da se razmatra da li bi za pomoć automobilskoj industriji mogla
da se upotrebe sredstva iz paketa bankarske pomoći od 700 milijardi dolara.
Republikanska administracija predsednika Buša se prethodno protivila zahtevu
demokrata za korišćenje tog fonda.
U meduvremenu, tri najveće američke autokompanije bi uskoro mogle da dobiju
pomoć od Kanade, čiji je ministar industrije Toni Klement najavio mogućnu
pozajmicu tri milijarde dolara GM, "Krajsleru" i "Fordu" - ali
samo ukoliko pre toga i američka vlada reši da pomogne automobilskoj
industriji.
Blumberg navodi da GM i američka administracija još pokušavaju da se dogovore o
tome koliko je novca potrebno da prežive do 6. januara, kada se konstituše novi
Kongres.
Predsednik najvećeg Ujedinjenog sindikata automobilskih radnika Ron Getelfingen
izjavio je juče Si-En-Enu da ga Bela kuća nije kontaktirala povodom pregovora o
novoj podršci auto-kompanijama.
GM akcije pale su 84 odsto ove godine, a "Krajslera" 55 procenata.
Vrednost "Forda" takođe je smanjena, ali je uprava kompanije
saopštila da "ne traži kratkoročnu pomoć od vlade." U slučaju
propasti auto-kompanija, bez posla će u 2009. ostati ukupno 2,5 do 3,5 miliona
radnika, među kojima i 1,4 miliona radnika koji nisu direktno zaposleni u
industriji automobila, prema podacima Istraživačkog centra "Automotiv
riserč", objavljenim početkom ovog meseca.
Eksperti veruju da će gubitak radnih mesta biti manji nego što to prognozira
"Automotiv", ali da je realno očekivati da će u slučaju bankrota bez
posla ostati nesto više od milion radnika u prvom tromesečju iduće godine.
Autor : Tanjug.co.yu
Foto : Dodge, Ford, Buick