Administracija odlazećeg američkog predsednika Džordža Buša konačno je omogućila korišćenje ranije odobrene pomoći posustaloj auto-industriji.
To je učinjeno nakon što je "upumpala" šest milijardi dolara u
GMAC, finansijsku filijalu "Dženeral motorsa" (GM), u okviru napora
da se osigura preživljavanje nacionalnih auto-giganata. Operacija pomoći
obavljena je tako što je američko ministarstvo finansija najpre omogućiti
transfomaciju GMAC u holding banku, sa pravom pristupa vladinim fondovima
pomoći.
Ministarstvo je najavilo da će kupiti pet milijardi dolara vredan udeo u GMAC-u
i pozajmiti jednu milijardu dolara GM-u, čime će omogućiti transformaciju GMAC u
holding banku, iz čijih će se fondova finansirati opstanak auto-kompanija.
Američka administracija je prošle sedmice odlučila da GM-u i
"Krajsleru" obezbedi zajam u iznosu od 17,4 milijarde, iz paketa od
700 milijardi dolara predvidjenog za ozdravljenej finansijskog sektora SAD.
GM i "Krajsler" upozorili su krajem minule sedmice da nemaju svežeg
novca za normalno poslovanje i da se nalaze na ivici bankrota. Njihov kolaps
koštao bi stotine hiljada radnih mesta i predstavljao bi težak udarac privredi
SAD koja je već u recesiji.
Upumpavanje svežeg kapitala omogućiće GMAC-u da obezbeđuje kredite kupcima kola
i da pomogne spasavanju GM-a, čija je prodaja u novembru pala 22 odsto. Od
ukupne sume koju je odobrio predsednik Buš, GM-u pripada 13,4 milijarde dolara,
Prethodno je Američka Uprava federalnih rezervi odobrila GMAC-u, nekada
najvećoj kompaniji za finansiranje poslova u autoindustriji u Severnoj Americi,
da postane holding banka, koja će imati pristup vladinom kreditnom programu za
pomoć posustaloj privredi. GMAC je bio u vlasništvu "Dženeral
motorsa" (GM) i fonda "Serberus",
Uslov za takvu odluku bilo je pristajanje GM-a i "Serberusa" (koji je
vlasnik "Krajslera") da smanje udeo u GMAC-u - prvi sa 49 na 10
procenata, a drugi sa 51 na ne više od 14,9 odsto.
Portparol GMAC-a Đina Proja izjavila je minule sedmice da je odluka Feda
"ključna tačka preokreta" u 89-godišnjoj istoriji kompanije. GMAC
veruje da je to najbolje dugoročno rešenje i da kao holding banka može da brine
o autoindustriji i da garantuje finansiranje potrošača i poslova, rekla je
Proja.
Dileri GM upozoravali su ranije da njihovi kupci teško dobijaju kredite od
GMAC-a za kupovinu novih vozila.
GMAC, koji zapošljava 26.000 radnika, nekada glavni izvor profita GM-a, objavio
je gubitak od 2,5 milijardi dolara u trećem tromesečju ove godine, čime se
njegov manjak u poslednjih pet tromesečja popeo na 7,9 milijardi dolara, zbog
poremećaja na trzištu automobila i hipotekarne krize.
GMAC, sa sedištem u Detroitu, sada ima filijalu koja obezbedjuje garancije za
depozite i štedne račune, a pošto je postao banka stiče pravo na vladinu
podršku, uključujući milijarde dolara iz 700 milijardi vrednog programa za
rešavanje finansijske krize, koga je uoči Božića odobrila administracija
predsednika SAD Buša.
Izvor : tanjug.co.yu i b92.net