Veliki popusti i beskamatni krediti nisu pomogli američkim proizvođačima automobila čije su prodaje pale u decembru za čak 36 odsto, čime je prošla godina zaključena sa 2,9 miliona manje prodatih vozila nego 2007. godine.
Prvi objavljeni podaci o prodajama od kako je ministarstvo finansija SAD odobrilo početne zajmove od osam milijardi dolara Dženeral motorsu i Krajsleru, nisu sjajni.
I pored sjajnih uslova i izuzetno niskih cena koje su tokom poslednjeg meseca prošle godine pale za 36 odsto, kupci i dalje zaobilaze u širokom luku prodavnice automobila.
Predstavnici autoindustrije i analitičari, predviđaju da će rekordno visoki popusti i niskokamatni ugovori ostati u ponudi bar do februara, to jest dok se ne prodaju preostali modeli iz 2008. godine, a zalihe svedu na nivo potražnje.
Proizvođači, poput Hjundai Motor Amerika, pokušavaju da privuku kupce obećanjem da će im dozvoliti da vrate kola u roku od godinu dana ako izgube posao, pa ne budu mogli da otplaćuju rate.
Svi veliki fabrikanti izveštavaju o smanjenju prodaje od preko 30 proceneta u decembru.
Najveći gubitnik godišnjeg pada prodaje još od vremena arapskog naftnog embarga 1973-74. godine je posrnuli Krajsler koji je prodao 53 odsto automobila manje nego decembra 2007. godine.
Dženeral motors je na američkom tržištu prošle godine prodao 2,9 miliona vozila, najmanje u proteklih 49 godina.
Prodaja u SAD pala je na 13,2 miliona vozila prošle godine, 18 odsto manje u odnosu na 16,1 miliona iz 2007.
Isporuke kupcima u SAD za ovu godinu procenjuju se na tek 10,3 miliona automobila.
Tračak nade
Proizvođači nisu voljni da procenjuju kad bi moglo da dođe do oporavka, ali sa krajnjim pesimizmom gledaju na prvi kvartal.
Drugo tromesečje uliva nadu zbog mogućnosti da će stimulativni paket novog predsednika Baraka Obame pokrenuti zamajac, udružen sa lakšim pristupom kreditima što bi vratilo kupce u prodavnice automobila.
Čak su Tojota i Honda, dosadašnji šampioni prodaje koji su početkom prošle godine knjižili rast, doživeli krah u decembru teži od američkih takmaca. Tojota je prošlog meseca pala za 37 odsto na tržištu SAD, a Honda je prodala 35 odsto vozila manje.
Prodaje automobila u Evropi i Aziji takođe su na nizbrdici. U Francuskoj je prodato 16 odsto vozila manje, a u čak Japanu 22 odsto.
Rekordno poniranje od 50 odsto zabeleženo je u Španiji tokom prošle sedmice. Podaci za Nemačku još nisu objavljeni.
Grad koji tone sa auto-industrijom
Zajedno sa auto-industrijom, koja usled ekonomske krize doživljava pravi sunovrat prodaje, menja se i život u nekadašnjem "gradu motora" Detroitu.
Zatvorenici ne žele da izađu na slobodu kako ne bi postali gladni beskućnici. Mnogi od onih koji pak izađu odmah ponovo prekrše zakon da bi se vratili tamo gde je toplo, gde postoje tri obroka dnevno i zdravstvena zaštita.
Bolja vremena Detroita i njegove velike automobilske trojke-Dženeral motorsa, Krajslera i Forda, danas deluju tako daleko.
Čak i bez uragana na koji bi se svalila krivica, Detroit je zamenio Nju Orleans kao grad sa najviše problema u SAD.
Gradski deficit je blizu 300 miliona dolara. Stopa nezaposlenosti popela se na 21 odsto, desetine hiljada domova i radnji je napušteno, a bivši gradonačelnik je u zatvoru zbog seksualnog skandala.
Auto-industrija, koja je osnovni oslonac grada više od 100 godina, nalazi se pred kolapsom. "Ovo je depresija, a ne recesija", kažu stanovnici Detroita.
Populacija grada smanjena je sa 1,8 miliona sredinom pedesetih na polovinu tog broja danas. Stope nasilja i kriminala, siromaštva, nezaposlenosti i prekida školovanja su među najgorim u poređenju sa drugim velikim gradovima u SAD.
Nekoliko desetina škola je zatvoreno u poslednje tri godine, a mnogi strahuju da sistem neće biti sposoban da pomogne mladim stanovnicima Detroita da se spreme za nove vrste poslova koji bi mogli da se pojave.
Izvor : rts.rs
Foto : Chrysler, Hyundai i Toyota