
Vest da je "Krajsler" zatražio sudsku zaštitu od
bankrota, objavljena krajem minule sedmice, stigla je prekasno da bi na bilo
koji način mogla da utiče na povećanje prodaje na najvećem tržištu automobila
na svetu, ocenjuju analitičari, koji upozoravaju da je prodaja čitave američke
auto-industrije na najnižem nivou u poslednjih 30 godina.
Isporuke "Forda", trećeg velikana iz Detroita, pala je 32 odsto, na
oko 134.000 komada u aprilu, i bila je za oko 40 procenata manja u čitavoj ovoj
godini do kraja prošlog meseca, oko 459.000 isporučenih kola.
Ali "Ford", za razliku od GM i "Krajslera", nije tražio
vladinu pomoć da bi preživeo kolaps prodaje vozila, slaveći činjenicu da je
uspeo da poveća vlastiti udeo prodaje na američkom tržištu u poslednjih šest,
od sedam meseci.
"Ford" je uspeo da pretekne "Tojotu" i da zauzme drugo
mesto u aprilu sa 15,8 odsto udela na SAD tržištu kola, u odnosu na 15,1 odsto
u aprilu 2008, prema podacima grupacije "Autodata." Iako bez direktne
vladine finansijske podrške, "Ford" sprovodi vlastiti plan
konsolidacije i već se nalazi u pregovorima sa potencijalnim kupcima njegove
švedske robne marke "Volvo", kao jednom od načina izlaska iz krize.
"Krajsler" je zabeležio pad prodaje od 48 odsto u aprilu, oko 43.000
jedinica. Njegov udeo prodaje na domaćem tržištu smanjen je na 9,4 odsto, sa
11,8 procenata u minuloj godini, ali su posete njegovim prodajnim centrima
pojačane nakon što je u petak objavljena neka vrsta kontrolisanog, ubrzanog
bankrota.
Posrnuli američki proizvođača kola pripisuju oštar pad aprilske prodaje
planiranom smanjivanju isporuka, ali se nada da će uspeti da stabilizuje
prodaju upkos stečajnom postupku.
"Prodaja na malo i akcije "Krajslera" su znatno iznad
očekivanja, što potvrđuje realno jačanje naših dilera i proizvoda na tržištu,
uprkos tome što je protekli mesec bio prepun loših vesti," izjavio je
predsednik "Krajslera" Džim Pres.
"To nam uliva nadu za optimizam, dok radimo na našem novom udruživanju i
planovima restrukturisanja," dodao je Pres.
"Krajlser", koji je zatvorio fabrike jer sprovodi plan stabilizacije
pod sudskom zaštitom od poverilaca, nada se da će izaći iz stečajnog procesa u
periodu od 30 do 60 dana i ističe da ima vremena da isporuči oko 337.000 vozila
koja se nalaze na zalihama.
GM, koji je prošlog meseca objavio plan da će isprazniti 13 fabrika u narednim
mesecima i da će američkom ministarstvu finansija do 1. juna dostaviti plan
održivog razvoja, zabeležio je pad aprilske prodaje od 34 odsto, na 173.000
vozila.
"Nastavljamo da trpimo udarce od brendova koji su za prodaju ili koji se
nalaze na udaru kritike," izjavio je Mark Lanev, potpredsednik GM za
Severnu Ameriku, zadužen za prodaju i marketing. "Mi se takođe borimo sa
glasinama da navodno prodajemo robnu marku 'Bjuik'," dodao je Lanev.
Uprkos tim iskušenjima, on je naglasio da je "ohrabren" činjenicom da
se prodaja auto-industrije izgleda stabilizuje i da je GM uspeo da poveća udeo
u prodaji na SAD tržistu na 20,9, sa 20.5 procenata u aprilu 2008. Ništa bolje
nisu prošli ni inostrani proizvođači kola u SAD. Japanska "Tojota"
objavila je pad prodaje u aprilu od 42 procenta, na oko 127.000 komada, a njen
udeo na tom tržišu smanjen je na 15,4, sa 17,4 odsto, koliko je iznosio minule
godine.
U čitavoj ovoj godini prodaja "Tojote" u SAD smanjena je 38 odsto, na
oko 486.000 vozila.
Isporuke "Honde" pale su nešto manje nego ostalih auto-kuća, 25
odsto, na 101.000, a njen udeo u prodaji povećan je na 12,3, sa 10,8 odsto u
aprilu minule godine.
"Hjundaji" je uspeo da poveća svoj udeo u prodaji na 4,1, sa 3,1
odsto, a aprilske isporuke smanjene su 14 procenata, na oko 34.000 kola, dok je
"Nisanova" prodaja u aprilu smanjena 38 odsto, na nešto preko 47.000
jedinica, prema podacima "Autodata." Slaba potražnja za kolima u SAD,
u čemu prednjači "Krajsler", prinudila je kompaniju čijih 80 odsto
akcija drži privatni investicioni fond "Serberus", da prijavi
bankrot, ali je istovremeno po nalogu Bele kuće objavljeno udruživanje sa italijanskim
"Fijatom" koji će dobiti 20 odsto deonica "Krajslera" u
zamenu za novu tehnologiju izrade manjih i ekološki prilagođenih vozila.
GM, koji prezivljava zahvaljujući 15,4 milijardi dolara vladinih kredita
primljenih na početku ove godine, suočen je sa sličnim pritiscima i pokušava da
u pregovorima sa akcionarima i sindikatima smanji troškove proizvodnje u roku
koji ističe 1. juna.
Autor : Tanjug.rs