home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Preuzeto sa : Pressonline.rs

Programi zamene automobila staro za novo uz doplatu u opticaju su u 12 evropskih zemalja. Taj sistem zasad ima najbolje efekte u Nemačkoj, čija je auto-industrija veoma teško pogođena krizom. Samo u martu prodaja automobila u toj zemlji skočila je za neverovatnih 40 odsto.

Nemačka vlada izdvojila je čak pet milijardi evra za program zamene staro za novo. To za rezultat ima najveću prodaju automobila još od 1992. godine i ekonomskog buma koji je nastao posle ujedinjenja te zemlje.

Redovi ispred auto-kuća

Nemcima je data mogućnost da recikliraju stare automobile i kupe neki od modela s niskom emisijom štetnih gasova. Državna premija za zamenu starog automobila novim iznosi 2.500 evra.

Šef auto-salona „Autodelo" u Hamburgu Kurt Kroger za nemačke medije naveo je da je zbog programa staro za novo prodaja dva puta porasla u odnosu na prošlu godinu.

- Naša prodavnica ima 5.000 kvadrata, koji su obično prepuni automobila. Sada, međutim, imamo puno praznog prostora. Ova kampanja se pokazala veoma uspešnom. Kada je počela, interesovanje je bilo toliko veliko da smo mušterijama morali da dajemo kafu i torte da bismo ih smirili dok su čekali da dođu na red i vide jednog od naših prodavaca - rekao je Kroger.

Automobili koji se recikliraju nestaju u presi otpada „Lenč" u Hamburgu, čiji vlasnik, međutim, nije srećan zbog vladinog programa staro za novo.

- Upravo smo samleli automobil „golf 3" iz 1997. godine sa svega 20.000 pređenih kilometara. Prema uslovima programa staro za novo, moram da uništim stari auto, odnosno smem da sačuvam samo neke njegove delove. Sad kad su cene starog gvožđa i rezervnih delova dramatično pale zbog prevelike ponude, to nije dobro. Pored toga, više nema dovoljno polovnih automobila za prodaju, a ponestaje mi i prostora u magacinu - navodi vlasnik „Lenča".

On je dodao da ima 1.300 motora i da mu je lager pun. Prebukiran je i rezervnim delovima.

Kupci u Nemačkoj su, s druge strane, presrećni jer sada, umesto televizora i nameštaja, kupuju automobile. Evelin Hasenberg je za nemačke medije izjavila da je oduševljena dilom u kojem je svoj 20 godina stari „folksvagen" zamenila za nov „ševrolet aveo", proizveden u Poljskoj.

- U mom slučaju ovo je odličan posao. Ako imate auto koji je 20 godina star, onda je ovo dobra ideja. Nisam, međutim, sigurna da li je razumno za nekoga ko ima samo deset godina star auto da ovo uradi tek da bi dobio malo para od države. Mislim da takvi automobili ne treba da budu uništeni - smatra Hasenbergova.

U korist stranaca

S druge strane, ekonomisti nisu ubeđeni da je vladin program dobra stvar. Stručnjaci tvrde da od njega najveću korist imaju ne nemački, već strani proizvođači jer ljudi žele da kupuju manja i ekonomičnija vozila. Oni dodaju da ljudi koji kupuju vozila u okviru programa manje troše na drugu robu, tako da je ukupan efekat po privredu zanemarljiv.

Jedan od najuglednijih kritičara programa staro za novo je šef nemačke Antimonopolske komisije Justus Haukap.

- Neki proizvođači, uglavnom „Opel", odnosno „Dženeral motors" i „Ford", pozdravili su ovaj program. Međutim, najviše se prodaju automobili koji se ne proizvode u Nemačkoj, poput malog „forda ka". Zato nisam siguran da će nemački radnici i poreski obveznici imati onakvu korist od ovog programa kakvu bi mogli da je novac mudrije potrošen na druge stvari - kaže Haukap.

STARO ZA NOVO

zemlja       premija

Nemačka   2.500 evra
Britanija    2.246 evra
Slovačka   1.500 evra
Francuska 1.000 evra
Španija     1.000 evra

Većina evropskih zemalja poput Francuske i Španije isplaćuje premije od 1.000 evra u programu staro za novo

Britanci se dvoumili

Zbog nemačkog primera, vlada u Britaniji dugo je razmišljala da li da uvede program staro za novo. Krajem aprila ipak je odlučeno da taj program može da pomogne engleskoj auto-industriji, koja se bori s najvećim problemima od tridesetih godina. Prema britanskom programu, svako ko se do kraja godine odluči za reciklažu starog i kupovinu novog automobila dobija od države 2.000 funti (2.246 evra).



čitanja : 3634



Komentari