
Pokušaj italijanskog "Fijata" da formira gigantsku automobilsku kompaniju sa američkim "Krajslerom" i evropskom filijalom "Dženeral motorsa", "Opelom", naišao je na oštar otpor s obe strane Atlantika, dok sindikati i druge organizacije pokušavaju čak i da zaustave "Fijat" na tom neizvesnom putu.
Sindikalci strahuju da će šef "Fijata" Serđo Markione u okviru svog
projekta zatvarati fabrike i otpustiti hiljade radnika ako ostvari svoj
san o, kako je rekao, "braku iz snova", kada formira drugu najveću
auto-kuću na svetu, posle japanske "Tojote". "Frankfurter algemajne
cajtung" (FAZ) u današnjem izdanju potvrdio je njihov strah. Pozivajući
se na poverljivi interni dokument, FAZ piše da će "Fijat" ukinuti
18.000 radnih mesta i zatvoriti ili smanjiti 10 fabrika u Evropi, ako
se postige sporazum sa GM filijalom "Opel."
Italijanski proizvođač već je postigao dogovor o udruživanju sa
"Krajslerom" po nalogu američke vlade, a sada pokušava da otkupi i
evropsku filijalu GM, firmu "Opel", iako se tome protive američki
kreditori "Krajslera". "Glas Amerike" je takođe preneo da je jedan od
sindikalnih vođa "Opela" upozorio da "Fijat" namerava da ugasi 10.000
radnih mesta i zatvori nekoliko pogona u Evropi. U intervjuu nemačkom
listu "Bild", direktor "Fijata" je objasnio da ne želi da zatvori
nijednu fabriku u Nemačkoj, ali da "Opel" u svom sadašnjem obimu nikada
neće moći da ostvari zaradu, tako da neka radna mesta moraju biti
eliminisana, ističe "Glas Amerike".
Pojedini analitičari tvrde da će najteže biti pogođene fabrike GM-ove
britanske filijale "Voksal", zatim jedna "Opelova" fabrika u Belgiji i
pogoni u Italiji, piše FAZ citirajući dokument koji je procureo iz
"Fijata" iako označen kao "izuzetno poverljiv", datiran 3. aprila.
Ranije je Markione rekao "Bildu" da neće zatvarati nijednu fabriku u
Nemačkoj, gde grupa "GM-Jurop" zapošljava oko polovine od 56.000
evropskih radnika u "Opelu".
Markione je dodao da "Opel" nikada neće poslovati sa profitom u
njegovoj sadašnjoj veličini i da, ako ne želi da posluje pozitivno,
neće moći da preživi. "Radna snaga, naravno, mora biti smanjena. Niko
ne može to da promeni," ukazao je Markione.
U Britaniji, šef glavnog sindikata zaposlenih u autoindustriji "Junit"
Toni Vudli je rekao da strahuje da će "Voksal", deo firme "GM-Jurop",
sa više od 5.000 radnika u Britaniji, "biti žrtvovan" ako Markione
nastavi sa ostvarenjem svojih planova, prenela je agencija AFP.
Sindikati u Italiji takodje su nezadovoljni. Grupacija "Fijat" je dugo
najveći poslodavac u privatnom sektoru zemlje i na njenom platnom
spisku se nalazi više od 82.000 radnika, uključujući 30.000 u pet
fabrika za izradu automobila.
Obezbeđivanjem 20 odsto udela u akcijama "Krajslera", koji je zatražio
sudsku zaštitu od bankrota prošle sedmice, Markione sada želi da
preuzme i evropske poslove GM-a, kako bi stvorio novu gigantsku
kompaniju koja bi mogla da proizvodi između šest i sedam miliona vozila
svake godine.
GM će, prema očekivanju pojedinih analitičara, slediti poteze
"Krajslera" i uskoro takođe zatražiti sudsku zaštitu od bankrota,
pokušavajući da se reši pojedinih evropskih poslova čiju osnovu čine
"Opel" i "Voksal".
Poslovni izvori otkrili su francuskim medijima u utorak da "Fijat"
takođe pokušava da preuzme poslove GM-a u Latinskoj Americi, gde je
američka kompanija prodala 1,2 miliona vozila minule godine. Portparol
GM filijale "Saab" u Stokholmu ukazao je, međutim, da se "Fijat" nalazi
među deset kompanija iz Severne Amerike, Evrope i Azije koje pokušavaju
da preuzmu tu švedsku firmu.
Markione je u ponedeljak bio u Berlinu, gde je predstavio plan nemačkim
ministrima u nadi da će vlada Nemačke pomoći da preuzimanje "Opela" što
pre postane stvarnost.
Ali, nemački ministar privrede Karl-Teodor cu Gutenberg istakao je da
je neophodno mnogo više detalja za donošenje odluke i da postoje i
druge zainteresovane strane, bez obzira na to što su planovi "Fijata"
veoma "interesantni." Hendrik Hering, ministar privrede pokrajine
Rajna-Palatinate, gde "Opel" zapošljava 3.000 radnika u fabrici za
izradu motora, ocenio je da je "Fijatov" predlog "neprihvatljiv".
Nemačka kancelarka Angela Merkel više puta je ponovila da svaki kupac
evropskih filijala GM mora da ispuni 14 kriterijuma pre nego što Berlin
otvori svoje poslovne knjige.
"Fajnanšel tajms" objavio je krajem nedelje da je najmanje šest
kompanija, uključujući i fondove iz Abu Dabija i Sigapura i tri
privatne investicione grupacije, takođe zainteresovano za posrnuli
"GM-Jurop" i njegove pogone.
Među mogućim ponuđačima nalazi se i kanadski gigantski proizvođač
auto-delova "Magna", koga kontroliše ruski milijarder Oleg Deripaska i
ruski najveći kreditor "Sberbanka."
Markione je takođe suočen i sa grupom nezadovoljnih "Krajslerovih"
kreditora koji su u ponedeljak pokrenuli akciju čiji je cilj da se
blokira "nezakonito" restrukturisanje američke kompanije, sa svim
"fatalnim posledicama."
Prema planu koga je u prošli četvrtak obelodanio američki predsednik
Barak Obama ,"Krajsler" je podvrgnut privremenom bankrotu, kako bi se
rešio problem dela dugovanja kompanije, a da se kasnije osnuje nova
firma čiji bi vlasnici bili sindikati, američka vlada i italijanski
"Fijat".
Autor : Tanjug.rs
Foto : Fiat
pfff e jesu ovi sindikalci svuda isti... pa k'o da ih ovi sheici i oligarsi nece otpustati.... svasta!!
svuda ima viska ljudi tj radne snage??? izgleda da bi idealno bilo da sve i jedna kompanija nema zaposlene!! to bi im smanjilo troskove, samo ne znam kome ce prodavati robu koju prave roboti kojih je sve vise , ali znam da njima nece sigurno.nece proci ovo bez revolucije zivi bili pa videli!