
Preuzeto sa : Danas.rs
Dogovor o strateškom partnerstvu Fijata i američke kompanije Krajsler i pregovori Italijana sa nemačkim vlastima i menadžmentom o preuzimanju Opela, omogućiće kragujevačkoj Zastavi da postane deo jedne od najvećih svetskih automobilskih grupacija, koja će proizvoditi između pet i šest miliona automobila godišnje.
Čak i da pregovori sa Opelom propadnu, Zastava će biti deo zajedničke firme Fijata i Krajslera, što je, opet, dovodi u povoljniju poziciju u odnosu na lane potpisani sporazum Fijata i Vlade Srbije o formiranju kompanije Fijat automobili Srbija. I dok stručnjaci za automobilsku industriju pozdravljaju činjenicu da će Zastava, odnosno firma Fijat automobili Srbija postati deo jedne velike automobilske porodice, u Sindikatu Zastavine Fabrike automobila strahuju da bi Fijajtovo strateško partnerstvo sa Krajslerom i Opelom moglo da ugrozi Fijatove planove u Kragujevcu. Zato ta sindikalna organizacija najavljuje da će Vladi Srbije predložiti da sa italijanskim partnerom razmotri mogućnost da se u Kragujevcu montira još jedan Fijatov model. Ukoliko Fijat, zbog ekonomske krize, Zastavi ne bude mogao da ponudi novi model, naš predlog je da mi dobijemo model koji se već proizvodi u Fijatu. Time bismo uposlili još radnika i maksimalno iskoristili kapacitete“, kažu u Sindikatu Fabrike autombila. Sindikalci se zalažu za kompletnu proizvodnju „punta“ u Kragujevcu koji bi, u tom slučaju, postao domaći automobil, dok bi se drugi Fijatov ili Opelov, odnosno Krajslerov model sklapao u Kragujevcu.
U poslovodstvu Grupe Zastave vozila tvrde da ne znaju ništa o toj sindikalnoj inicijativi. - Naša pažnja usmerena je na proizvodnju „punta“, a krajem juna trebalo bi da počne proizvodnja i dizel varijante tog modela. Za proizvodnju drugih modela automobila potrebne su nove investicije - kaže za Danas generalni direktor Grupe Zastava vozila Zoran Radojević.
Član kragujevačkog Gradskog veća za privredu i privatizaciju Vlada Vučković smatra da dogovoreno partnerstvo Fijata sa Krajslerom i izgledna saradnja Italijana sa Opelom predstavlja dobru vest za Zastavu i domaću auto-industriju, kojoj se, u jednoj takvoj grupaciji, otvaraju nove razvojne mogućnosti.
- Ugovor Vlade Srbije sa Fijatom o formiranju zajedničke kompanije, sa sedištem u Kragujevcu, sada se prenosi na grupu Fijat-Krajsler-Opel. Zastavi, odnosno firmi Fijat automobili Srbija u Kragujevcu će biti svejedno koji će modeli automobila ovde da se proizvode. Bitno je da će kragujevačka automobilska firma da proizvodi i posluje u okviru jednog velikog i moćnog sistema - ističe Vučković.
Podsetimo da je prema ugovoru Vlade Srbije i Fijata predviđeno da se u Kragujevcu godišnje proizvodi 200.000 plus 100.000 novih Fijatovih automobila „A“ i „B“ klase godišnje.
Krajslerov model iz Kragujevca?
Prilikom susreta sa kragujevačkim novinarima portparol kompanije Fijat automobili Srbija Đuzepe Zakarija nagovestio je mogućnost proizvodnje nekog od Krajslerovih modela u Kragujevcu. „Lako bi moglo da se desi da se jedan Krajslerov model proizvodi u Kragujevcu“, rekao je Zakarija, napominjući da bi „punto“ mogao da postane domaće vozilo.
Autor : Z. Radovanović
Kakav status Fijat ima u Evropi, takav i Krajsler ima u SAD - krsevi.
I sta bi KG proizvodio od Krajslera, kao mnogo su popularni, prodaju se kao ludi?
Izgleda da nikad niko ovde nije ozbiljnije proanalizirao zašto je Fiat uopšte došao u Zastavu 2008. godine, svega par godina pošto je kategorički tvrdio da ga Zastava ne zanima.
Fiat već deceniju i više ima san o proizvodnji jeftinog i jednostavnog automobila za siromašna tržišta u razvoju, zvali su ga ”world car” a to je bio Palio (Siena). Palio se uopšte po svetu nije prodavao bog zna šta i Fiatov san je lagano zamirao dok po sličnom principu Renault nije napravio Logan, koji je postigao veliki uspeh, što je poguralo Fit da ponovo počne da se loži na “world car”.
Ključ za uspeh toga je jeftina i jednostavna proizvodnja od polustarih sklopova čiji je razvoj već otplaćen na prethodnim modelima - Logan je stari Clio...
Zastavina uloga u svemu tome je da bude jeftina radna snaga u relativno jednostavnoj proizvodnji sa jednostavnom i jeftinom tehnologijom. To je jedini način da se takav model proizvodi jeftino i ima ekonomski uspeh, tj. da fabrika na njemu zarađuje novac.
Zastavina ideja da ako ne “world car“, proizvodi nešto drugo je čista budalaština. Sama ideja da sindikat određuje i zahteva šta će da proizvodi je potpuno umobolna. To je moglo u komunizmu, pa je zato komunizam i propao.
Fiat već ima viška kapaciteta za proizvodnju sofisticiranih modela u samoj Italiji, zašto bi to bacio u đubre i kupio svu mašineriju izpočetka da bi te iste automobile pravio u Srbiji? Ili svu tu skalamociju selio u Srbiju?
Krajnje je vreme da neko u tom Kragujevcu malo uključi mozak... da je to neko nekad uradio ne bi nikad ni došli u situaciju u kojoj su sad.
Ako digitron pokaže da “world car“ nema ekonomskog smisla, tj. da nije moguće na tome zaraditi novac, Fiat će sigurno lagano nestati iz Kragujevca, jer sem baš jeftine radne snage njima ništa drugo od Kragujevca ne treba. Sve ostalo već imaju u Italiji, Poljskoj, Turskoj, Južnoj Americi... a mi možemo da se ložimo i da ih uslovljavamo do besvesti...
Proizvodnja Cryslera u Kragujevcu će početi oko dva meseca posle završetka sklapanja prvog Space Shuttle-a u Zastavi...