Na drugoj strani Detroita, rival Krajzler (Chrysler) se nada da će brzo izaći
iz svog bankrotstva i dokazati da ima nade za preoblikovane i efikasnije
američke proizvođače automobila.
Ulagači kojima GM duguje milijarde dolara pobunili su se protiv plana da
prihvate udeo vlasništva u kompaniji u zamenu za njihova potraživanja, što je
jedan od uslova koje je postavila vlada u Vašingtonu za reorganizaciju van
suda.
Do odlaska Dženeral Motorsa u bankrotstvo moglo bi da dođe u roku od nekoliko
dana - možda početkom iduće sedmice - kad istekne rok koji je vlada dala
kompaniji da se reorganizuje.
Istovremeno, Krajzler je počeo maratonski proces u federalnom sudu u Njujorku u
pokušaju da privoli sudiju da mu odobri plan prodaje većine svoje imovine
italijanskom fabrikantu automobila Fijatu.
Od kako je Krajzler pre mesec dana ušao u bankrotstvo, i time dobio sudsku
zašititu od poverilaca, prodaje njegovih automobila su pale ali nisu potonule.
To je dalo nadu da će oba proizvođača možda biti sposobni da smanje dugove,
izmene ugovore sa radnicima i snabdevačima, i pod zaštitom suda izrone mršaviji
ali jači i konkuterentniji.
Sto godina stari GM, koji je svojevremno stavio "V" motor od 8
cilindara u Ševrolet (Chevrolet) i zamašne repove na svoj Kalidak (Cadillac),
bio je simbol američke industrije. Pre trideset godina zapošljavo je 618.000
Amerikanaca, više od bilo koje kompanije.
Početkom ove godine ta brojka je bila samo 88.000. Vlada SAD je krajem prošle
gdine počela da ubacuje milijarde dolara u oba posrnula proizvođača automobila,
strahujući da bi njihova propast gurnula ekonomiju SAD u potpunu depresiju.
Za GM, koji je od države dobio 19,4 milijardi dolara i kome će trebati nove
milijarde da prođe kroz proces bankrotstva, odbijanje poverioca da prihvate
ponudu akcija kompanije srušilo je napore u reorganizaciji van suda.
Zajedno, GM i Krajzler zapošljavaju više od 126.000 ljudi u SAD a još stotine
hiljada zavise od njih preko snabdevanja delovima, prodaje vozila i drugih
povezanih poslova.
Strahuje se da će ako bilo koja od kompanija bude naterana u likvidaciju
proizvođači delova morati takođe da odu pod led, i sobom povuku i kompaniju
Ford Motor, jedinu od detroitske trojke koja nije uzela pomoć od države.
Autor : Beta-AP
Foto : Cadillac