
Apelacioni sud u Njujorku odobrio je noćas da se američka automobilska industrija "Krajsler" proda italijanskom "Fijatu", sa tim da će taj sud sačekati još do ponedeljka da vidi da li će se neko možda žaliti na takvu transakciju.
Ukoliko se procedura prodaje konačno završi u ponedeljak
kompanija "Novi Krajsler" će izaći iz procedure bankrotstva i
okonačaće proces reorganizacije poslovanja u toku narednih 60 dana, kao što je
to ranije zatražila američka vlada.
Primer brze prodaje "Krajslera" mogao bi da se primeni i
u slučaju najveće američke auto - kompanije "Dženeral motors" - koja
je bankrotirala 1. juna, nakon neuspešnog pokušaja da se održi uz obilnu vladinu
finansijsku pomoć, prenosi agencija Rojters iz Njujorka.
U okviru dogovorenog aranžmana, "Fijat" se, inače,
saglasio da sa "Krajslerom" podeli tehnologiju potrebnu za razvoj
manjeg i štedljivijeg vozila, čija tražnja na američkom tržištu je u naglom
porastu.
Takav uslov ispunjava najmanji model italijanske kompanije,
inovirani "Fijat 500", koji je nešto veći od originalne verzije
i već je dobio niz priznanja zbog male emisije ugljen dioksida u atmosferu.

To vozilo je italijanski generalni konzul u SAD Frančesko Talo dovezao na njujorški Volstrit i to u istom danu kada je Stečajni sud
odobrio da se većina aktive "Krajslera" proda "Fijatu" i
kada se očekivalo da najveći američki automobilski gigant "Dženeral motors"
(GM) proglasi bankrot, najveći u istoriji automobilske industrije u SAD.
Poslednjeg dana maja je, naime, Stečajni sud u Njujorku
odobrio prodaju praktično kompletne "Krajslerove" imovine u SAD grupi
kompanija koje predvodi italijanski "Fijat".
Sudija Artur Gonzales odobrio je tom prilikom prodaju dve
milijarde dolara vredne imovine "Krajslera" novoj kompaniji u kojoj
će 68 odsto akcija kontrolisati fond zdravstvenog osiguranja i Ujedinjeni
sindikat zaposlenih u autoindustriji (UAW).
"Fijat" će biti vlasnik 20 odsto deonica
"Krajslera", a kanadska vlada će kontrolisati ostalih 12 odsto.
Odluka Stečajnog suda, koju su podržale vlade SAD i Kanade,
trebalo je da omogući "Krajsleru" da izadje iz procesa sudske zaštite
od bankrota. Prema uslovima ugovora, kreditori će za 6,9 milijardi dolara
"Krajslerovog" duga dobiti svega dve milijarde dolara.
Vlade SAD i Kanade su se u medjuvremenu dogovorile da
obezbede oko osam milijardi dolara kredita novom "Krajsleru",
podsećaju agencije.
"Fijat", kako je tada dogovoreno, neće platiti
ništa za udeo od 20 odsto u akcijama "Krajslera", ali će, zauzvrat,
obezbediti pristup novoj tehnologiji izrade manjih, ekoloških automobila.
Italijanska fabrika će, zauzvrat, dobiti pristup
američkom tržištu automobila, preko "Krajslerove" prodajne mreže, a
ima mogućnost da kasnije i poveća udeo u akcijama novog "Krajslera" i
to do 35 procenata.
Odluka da se dozvoli prodaja imovine "Krajslera"
jedina alternativa "hitnoj likvidaciji" te kompanije, rekao je Sudija
Gonzales, ukazujući da se takvim dogovorom najbolje štiti "javni
interes" i da je neophodno uključivanje dve vlade u taj proces pošto
"samo tržište ne može da ponudi" alternativu.
Gonzales je svojom odlukom odbacio stotine prigovora na dogovor,
uključujući i grupu "Krajslerovih" prodavaca koji strahuju da će biti
otpušteni.
Izvršni direktor "Krajslera" Robert Nardeli izjavio je
pre te sudske odluke da jedino udruživanje s italijanskim "Fijatom"
može da spase prezaduženu firmu od likvidacije.
Nardeli je dodao da komapnija traži od suda odobrenje za plan
restrukturisanja kroz udruživanje sa "Fijatom", naglašavajući da je
taj program, iza koga stoji i američka vlada, jedini način da
"Krajsler" izadje iz krize.
On je rekao da "ne može da zamisli" da će sud doneti odluku
kojom će se likvidirati kompanija sa oko 60.000 zaposlenih.
"Krajsler" - treći veliki američki proizvodjač
automobila, pored "Dženeral motorsa" i "Forda" - bio je
prinudjen da podnese zahtev za sudsku zaštitu od bankrota 30. aprila.
Uprava firme je prihvatila nalog američkih vlasti da se udruži sa
"Fijatom", kome bi se u zamenu za novu tehlogiju izrade manjih i
štedljivih vozila, ustupila petina od ukupnog broja deonica.

"Fijat" bi "Krajsleru" zauzvrat obezbedio
tehnologiju koja bi omogućila američkoj kompaniji da izradjuje
"zelenije" automobile, za kojima potražnja sve više raste.
Američko ministarstvo finansija već je odobrilo
"Krajsleru" oko devet milijardi dolara hitne pomoći za
preživljavanje, a "Fijat" mora da vrati taj novac ako želi da
postane većinski vlasnik firme iz Detroita.
Autor : Tanjug.rs