
Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, koji je Vlada Srbije usvojila početkom aprila, uneće brojne novine u obuci kandidata u auto-školama.
Budući vozač će po novom Zakonu biti obavezan da prođe vremenski dužu obuku, u sklopu koje će pored časova vožnje pohađati i obavezne časove teorije.
Predstavnici auto-škola u Srbiji se slažu da je donošenje novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima glavni razlog ovogodišnjeg povećanog interesovanja za upis kandidata.
Sekretar Zajednice auto-škola Srbije Petar Rašeta rekao je da je tokom poslednjih meseci povećan broj polaznika i da je to normalna pojava kada god se u medijima spekuliše o promeni sistema obuke polaznika.
„Povećanje broja polaznika se dogodi kada god država najavi donošenje strožih mera u odnosu na prethodne”, kazao je Rašeta agenciji Beta.
Predsednik Grupacije auto-škola Beograda i direktor auto-škole „Zeleno svetlo” Milenko Jezdimirović smatra da se najviše povećao broj maloletnih polaznika obuke.
„Najveći je broj polaznika do 18 godina pošto žele da do dozvole dođu po starom zakonu, jer su preplašeni da će obuka od sledeće godine trajati šest meseci, što nije tačno”, rekao je Jezdimirović.
Organizacije auto-škola izražavaju sumnju da će primena novog zakona poboljšati kvalitet rada auto-škola, kao i same obuke.
Zajednica auto-škola Srbije smatra da je zakon nekorektan prema onima koji vrše samu obuku vožaca, pošto krajnju ocenu o prolaznosti na vozačkom ispitu daje policijski službenik, a ne lice koje je obavljalo nastavu.
„Zakon je neprecizan jer ponižava radnike auto-škola, naročito visoko obrazovane kadrove, pošto ocenu o prolaznosti na kraju obuke daje policijski službenik, za koga nisu neophodne ni diploma, ni potvrda da je ikada bio u ispitnoj komisiji”, smatra Petar Rašeta.
Grupacija auto-škola Beograda ističe nezadovoljstvo i zbog načina na koji je zakon donet.
„Mi smo svoje stavove izložili još u prvom predlogu nacrta zakona iz 2005. godine, ali je zakon kasnije doživeo mnogo izmena a ništa od naših primedbi nije usvojeno”, kazao je predsednik te organizacije Milenko Jezdimirović.
S druge strane, direktor auto-škole „Stopex” Slobodan Petrović smatra da će donošenjem novog zakona konačno biti uveden red u tu oblast.
„Naš sistem obuke vozača bi trebalo da bude kao i svuda u svetu, a verujem da ćemo ovim zakonom dobiti ozbiljniju i kvalitetniju obuku kandidata”, rekao je Petrović.
Novi sistem obuke predviđa pored praktične i obaveznu teorijsku nastavu, što će, prema mišljenju udruženja auto-škola, predstavljati problem većini auto-škola jer malo škola u Srbiji ispunjava uslove za tu vrstu nastave, pre svega po pitanju stručnih kadrova.
„Nažalost, većina auto-škola nema nephodne kadrove za sprovođenje ovog zakona, pa će tokom prelaznog perioda do stupanja na snagu zakona dovesti kadrove honorarno, pošto je za predavača obavezna diploma Saobraćajnog fakulteta”, rekao je Milenko Jezdimirović.
U Zajednici auto-škola Srbije takođe smatraju da većina auto-škola u Srbiji ne ispunjava uslove propisane novim Zakonom i predviđaju da će stupanje na snagu novog Zakona o saobraćaju dovesti do spajanja manjih auto-škola, kako bi mogle da opstanu na tržištu.
Autor : Beta.rs
1.Mislim kao iskusan i prva žena-vozač -instruktor, da onaj koji je pravio novi Zakon o radu auto-škola nema blage veze sa obukom i da nije proveo ni minuta u obuci!
Kao prvo najveća je glupost što se za predavača traži saobraćajni fakultet? Taj isti inžewer ma koliko godina imao na svom radnom mestu, nikada ne može znati ZOBS kao instruktor koji svakodnevno je na terenu. Prema mom iskustvu za predavača je dovoljno zvanje instruktora sa najmnje tri godine efektivnog rada u obuci.
2. Takođe je smešno što se uvode neki seminari za instruktore?! Pa ko će im držati te seminare i o čemu? Ko može da zna više od instruktora?! Zar će saobraćajni inžinjeri da ispituju i daju licence instruktorima a nemaju iskustva u obuci?! Eto još jedne nebuloze. Zašto vlada i saobraćajna policija nije zvala iskusne instruktore da se sa njima konsultuje i dobije kvalitetnija obuka a sa tim i kvalitetniji vozači!!! Što vam kolega Jezdimirović, koga dobro znam došao je u obuku posle mene, nije rekao kako kandidati rešavaju testove po auto-školama i koliko su ti navodno ispiti kvalitetni da bi kandidat izašao na praktičan deo obuke? Mislim da je onaj koji je pisao, ili grupa koja je pisala novi Zakon, kao uostalom svi pisci zakona kod nas koji su se usklađivali sa EU nisu uzeli veoma važan parametar u usklađivanju bilo kog zakona a to je naše podneblje i mentalitet. Primer: Ne možete vi usklađivati zakon ZOBS-a recimo sa Nemačkom gde je red i disciplina na visokom nivou, a odgovornost takođe sa nama?! Nemačke auto-škole daju 100% kvalitetnije vozače od nas iz gore navedenih razloga!
3. Iz svega rečenog Zakon o radu auto-škola treba povući i sesti i napraviti ozbiljan zakon!!! Ovo što je sada urađeno iz poštovanja pravila pianja komentara ne želim reći šta je postignuto i zašto?!
Nadam se da će neko nadležan pročitati ovaj komentar i ozbiljno razmisliti o zakonu jer su u pitanju naši životi!!!
S poštovanjem
Slavica Tepčević prva žena vozač-instruktor u SFRJ