
Iza oklevanja Dženeral Motorsa (GM) da proda svoje neprofitabilne poslove u Evropi leži hladnoratovski strah: američka tehnologija će pasti u ruske ruke.
To je jedan od glavnih razloga zašto je najveći američki proizvođač motornih vozila izbegao da proda svoju podružnicu Opel grupi ulagača koju predvode kanadski proizvođač auto delova Magna i državna ruska banka Sberbank.
GM je najavio zaključenje posla sa Magnom u maju kada je
očajnički pokušavao da izbegne pad u bankrotstvo.
Ali sada, pošto je izašao iz bankrotsva u boljem finansijskom stanju i ohrabren
znacima boljih prodaja, detroitski koncern preispituje posao, zabrinut da bi
buduće automobilske tehnologije mogle da završe u ruskom rivalu GAZ-u koji se
takmiči s njegovim "ševroletom" (Chevrolet), modelom broj dva na
rastućem ruskom težištu.
Dženeral Motors gura konkurentsku ponudu briselskog investitora RHJ i možda će
čak zadržati Opel ako strahovi ne budu mogli da se razveju. GM igra oštro,
urkos tome što je nemačka vlada ponudila 4,5 milijardi evra (6,5 milijardi
dolara) kredita za posao sa Magna-Sberbank da bi u izbornoj godini sačuvala
25.000 radnih mesta u Opelu.
U mutnom svetu ruskog kapitalizma, i Sberabak i GAZ, koji pravi
"volge", imaju jake veze sa ruskom vladom koja želi da pomogne svojoj
posrnuloj i zastareloj automobilskoj industiji.
Ruski premijer Vladimir Putin ponavlja da vlada podržava
ponudu Magne i Sberbanke i da se nada da će kupovina pomoći automobilskoj
industriji Rusije.
Mada je GAZ tehnološki daleko iza GM i drugih zapadnih proizvođača, Dženeral
Motors misli da će GAZ prebroditi jaz kada se domogne automobilske arhitekture
za mala i srednja vozila Opela i druge imovine koju će iskoristiti za
takmičenje s GM-om na svom, drugom najvećem tržištu Evrope.
Prema predlogu prodaje koji bi finanisirala nemačka vlada, Opel bi prestao da
plaća tehnološku rentu Dženeral Motorsu ako ne bude u stanju da vraća svoje
dugove, ali će GM i dalje biti obavezan da snabdeva Opel novim tehnologijama,
kažu obavešteni izvori.
GM i Magna su se dogovorili oko zaštite sadašnje tehnologije
GM-a, ali direktori Dženeral Motorsa strahuju da bi buduća tehnologija
kompanije mogla da predje u ruske ruke ako Opel padne u insolventnost, kažu
izvori.
GAZ ima problema sa prodajom svojih modela kao što je zastarela
"volga". Opstaje jedino zato su njegova vozila jeftinija od drugih
zahvaljući subvencijama ruske vlade i uvoznim taksama. GAZ pravi veoma jeftina
vozila na bazi veoma stare tehnologije, kažu analitičari.
GAZ je u vlasništvu ruskog aluminijumskog magnata Olega Deripaske, koji održava
jake veze s Putinom. GAZ ima udeo u kanadaskoj Magni i nedavno je zaposlio
direktora prodaje Dženeral Motorsa da bude na čelu njenog tima direktora.
Vlada SAD, koja sada poseduje 60,8 procenata GM-a i koja je kompaniji dala 50
milijardi dolara pomoći, odbija da komentariše ovaj mogući odlazak tehnologije
Rusima.
Izvor : Beta.rs i AFP
Foto : Opel