
Japanska Tojota će marta iduće godine okončati proizvodnju vozila u svom 25 godina starom zajedničkom preduzeću sa GM-om, u Fremontu u Kaliforniji.
To je prvi put da Tojota zatvara fabriku u 72-godišnjoj istoriji kompanije koja je minule godine preuzela titulu najvećeg proizvođača vozila na svetu upravo od gigantskog GM-a, koji je vladao svetom autoindustrije više od sedam decenija, sve do globalne ekonomske krize, prenela je agencija Kjodo.
Kolaps američke prodaje vozila, koja je zbog krize pala na
najniži nivo od 1976. godine, prinudio je "Tojotu" da smanjuje
kapacitete kako bi izbegla gomilanje gubitaka.
Predstavnik japanske kompanije saopštio je početkom sedmice da će Tojota
prekinuti proizvodnju i u drugoj po veličini fabrici u centralnom Japanu
sledeće godine. Oko 1.700 radnika biće ili otpušteno ili poslato u druga
postrojenja.
Japanski gigant takođe želi da prekine zajednički projekat sa GM u Kaliforniji
i razmatra zatvaranje jedne fabrike u Britaniji. Time bi se se smanjila
proizvodnja za milion vozila, ili 10 odsto ukupnog kapaciteta, kazao je
portparol Tojote.
Zajednička fabrika Tojote i GM-a" Nummi" u Kaliforniji zapošljava
5.400 radnika, od kojih je 4.550 članova Ujedinjenog sindikata zaposlenih u
autoindustriji (UAW). Sa kalifornijskim pogonom saradjuje više od 1.000
proizvodjača autodelova, koji će takodje biti ugroženi.
U fabrici u Kaliforniji proizvode se model "korola" i pikap
"takoma".
Tojotina odluka poražavajuća vest za hiljade
radnika
Predsednik UAW Ron Geteling je upozorio da je Tojotina odluka "poražavajuća vest za hiljade radnika u Kaliforniji", koji "ne zaslužuju da budu izbačeni iz kompanije".
"Tojota" namerava da prebaci proizvodnju višenamenskog vozila "takoma" u San Antonio, a montažu "korole" u fabriku u Ontariju, u Kanadi, ističući da će razmotriti mogućnost da zaposlene u "Nummi" premesti u druge pogone.
Nummi je osnovana 1984. godine po principu vlasništva
pola-pola između Tojote i GM, u okviru planova japanske kompanije da uđe na
američko, najveće tržište vozila na svetu.
Prodaja Tojote u SAD je najveći izvor njenih prihoda, ali su isporuke u prvoj
polovini ove godine pale za 38 odsto, posle smanjivanja prodaje od 15 odsto
minule ggodine.
Tojota je zabeležila rekordan gubitak od 436,9 milijardi jena (3,3 milijarde
evra) u fiskalnoj godini koja je završena u martu. To je njen prvi manjak u
šest decenija poslovanja, a računa se da će gubitak biti čak i veći u ovoj
godini i da će dostići 450 milijardi jena.
Pogon "Nummi" ima kapacitet za izradu 420.000 automobila i dostavnih
vozila godišnje i prva je Tojotina fabrika u SAD, a jedini njen veliki pogon na
zapadnoj američkoj obali.
Tojota ima kapacitete za izradu ukupno oko dva miliona automobila u SAD i oko
10 miliona u pogonima u svetu.