23 Sep 2009 - 18:24
Vesti Link
Kalifornijski proizvođač električnih vozila "Fisker"
dobiće od federalne vlade više od 500 miliona dolara kredita za izradu
sportskog hibridnog vozila "karma" koje košta oko 90.000 dolara i za
razvoj novih hibrida koji će se izrađivati u SAD.
Američko ministarstvo za energiju objavilo je u utorak da će
pozajmiti 528,7 miliona dolara kompaniji "Fisker", iz fonda vrednog
25 milijardi dolara, namenjen razvoju vozila manje potrošnje goriva.
Vlada SAD je iz tog fonda izdvojila u junu osam milijardi dolara kredita
kompanijama "Ford", "Nisan" i "Tesla motori" za
izradu ekološki prihvatljivih kola.
Firma "Fisker", koja je počela da radi 2007. godine, svoje prvo
vozilo "karma", kako se očekuje, lansiraće u leto 2010. Reč je o
sportskom luksuznom sedanu sa utičnicom koji ima solarne panele na krovu i
omogućava vožnju bez korišćenja benzina do 50 milja.
"Karmu" će izrađivati "Valmet automotiv" u Finskoj, a
koštaće oko 87.000 dolara.
Ministarstvo energetike računa da će se više od 65 odsto delova novog vozila
izrađivati u SAD, gde će posao na osnovu tog ulaganja dobiti oko 5.000 radnika,
bez obzira na to što će se montaža obavljati u inostranstvu.
Deo kredita od 359,36 miliona dolara će se iskoristiti za sprovođenje
"Fiskerovog" projekta "nina", u nastojanju da se razvije
jeftiniji hibridni automobil sa "plug-in" sistemom koji će moći da
prevaljuje veće razdaljine sa jednim punjenjem baterije do kraja 2012. godine.
"Fisker" je objavio da će sledeća generacija kola čije će se baterije
moći puniti u garaži na lokalnoj elektro-mreži, prodavati za oko 39.900 dolara.
Taj automobil će se proizvoditi u SAD, a godišnje će se montirati oko 100.000
jedinica. Kompanija je u pretprodaji već obezbedila 1.500 kupaca
"karme" i uspostavila mrežu od 45 dilera.
Osnivač i izvršni direktor kompanije, Henrik Fisker, zvanično je promovisao
serijsku proizvodnju hibridnog automobila "karma" na Sajmu automobila
u Detroitu u januaru.
Pre toga je potpisan ugovor sa sa finskom kompanijom "Valmet
automotiv" koja će izrađivati model "karma". Autor dizajna
"karme" je upravo Fisker koji je bio autor poznatih modela BMW-a
"Z8" i "Aston Martina DB9" i "V8".

Za pogon "karme" zadužen je plug-in hibridni sklop, koji čini
2,0-litarski motor "ekotek", benzinac preuzet od "Dženeral
motorsa", a koji razvija 260 konjskih snaga.
Njegov zadatak je da pokrene generator, koji strujom snabdeva litijum-jonske
baterije. Te baterije zatim energijom snabdevaju dva moćna elektromotora, s
ukupno 408 konjskih snaga.
S jednim punjenjem baterija i bez pomoći benzinskog motora, "karma"
može da pređe 80 kilometara. U slučaju pražnjenja baterija, uključuje se
benzinski agregat, koji blagovremeno dopunjava baterije, mada je zbog opcije
regenerativnog kočenja ili solarnih ćelija na krovu vozila njegova upotreba
minimalna.
Autor : Tanjug.rs
Foto : Fisker