
Ruska Lada, koja je za Kubance već decenijama "auto nad autima", na komunističkom ostrvu sve više dobija konkurenciju u kineskom "Džiliju CK" (Geely CK), što simbolizuje jačanje partnerstva između Havane i Pekinga.
Kina, sada drugi najveći trgovinski partner Kube (posle Venecuele), sve
snažnije pokazuje sposobnost da svojim proizvodima osvaja ceo svet. Posle
odeće, obuće, igračaka i tehničkih uredjaja, Kinezi su krenuli i s isporukom
automobila, a prvi kontigent na Kubu je stigao 2003.
"Za nas je 'Lada' kao član porodice. Mislim da taj auto niko neće lako
istisnuti", kaže David Pena. Ovaj 39-godišnjak, koji je na čelu nedavno
osnovanog Kluba ljubitelja ruskih automobila, ipak priznaje da kod njegovih
sunarodnika raste interesovanje za četvorotočkaše iz Kine.
Procenjuje se da Kubom sada krstari oko 100.000 Lada, a posle nje najviše je
američkih kola - oko 60.000 - koja su, uglavnom vrlo stara.
Kineski "Džili" motor izrađuje u saradnji sa Tojotom. Ima klimu i ugrađene CD plejere. Prema "Majami heraldu", na Kubu ih je ove godine stiglo više od 1.500. Zasad, oni su, uglavnom, u vlasništvu državnih organa i agencija za rentiranje, ali im širenje kinesko-kubanske saradnje svakako otvara šire tržište.

Kubanci Ladu vole zbog toga što se pokazala kao vrlo trajno i izdržljivo vozilo, jer oni nemaju dovoljno novca za češća menjanja kola. Kineskom automobilu tek predstoji pokazivanje kvaliteta koje ima široj populaciji.
"Vreme će pokazati koji je auto bolji", kaže policajac koji patrolira Havanom (naravno) u Ladi.
Na konkurenciju će, nesumnjivo, uticati i vazečki propis po kojem Kubanci za
kupovinu automobila moraju da imaju, osim novca, i saglasnost nadležnog
ministarstva.
Oni koji dobiju takvu dozvolu, osnovni model Lade plaćaju oko 5.000 dolara.
Deluje, naravno, i crno tržište gde kupac, nekad po trostruko većoj ceni, uzima
auto od lica koje nastavlja da se vodi kao vlasnik.
Kubanci ljubav prema Ladi iskazuju i njenim ulepšavanjima i ojačavanjima
snažnijim motorima, a dešava se i da joj produžavaju karoseriju, da bi delovala
kao limuzine iz američkih filmova.
Vozni park Havane i drugih gradova je svojevrsna slika kubanske prošlosti,
odnosno njenih veza sa velikim silama: najstariji su američki automobili, onda
idu ruski, a najnovji modeli su iz Kine.
Rusi su planirali da na Kubi grade pogon Lade, iz kojeg bi kola prodavali u
čitavoj Latinskoj Americi, ali je tu zamisao presekla globalna kriza. Sad se
predvidja veći uvoz tih automobila iz Rusije.
"Lada nikada neće umreti na Kubi", kaže havanski mehaničar Karlos.
Autor : Tanjug.rs
Foto : Reuters.com i Geely