Sa 1,33 miliona prodatih vozila u septembru, Kina je povećala vođstvo u odnosu na SAD i potvrdila da je najveće tržiste automobila na svetu.
Septembarska prodaja skočila je 78 procenata u odnosu na isti
lanjski mesec, zahvaljujući vladinim merama smanjivanja poreza i stimulisanja
tražnje. Isporuke putničkih automobila porasle su još više - čak 84 odsto,
objavilo je Kinesko udruženje proizvođača automobila.
To je sedmi mesec da prodaja vozila premašuje 1,1 miliona komada, prenele su
agencije.
Pravi "bum" prodaja je doživela u manjim gradovima u unutrašnjosti,
gde proizvođači pokušavaju da privuku ljude koji prvi put kupuju vozilo. Taj
trend je sve prisutniji među velikim auto-kućama, koje traže nove kupce u
najmnogoljudnijoj zemlji na svetu, u kojoj se prihod stanovništva povećava, a
tim i potražnja za vozilima, dok na drugim velikim tržištima ona ostaje
usporena.
Dugo se čekalo da Kina, s 1,3 milijarde stanovnika, pretekne SAD kao najveće
tržište automobila na svetu. Prodajom 9,66 miliona vozila za devet meseci ove
godine, 34 odsto više nego lane, Kina je preuzela lidersku poziciju. Na drugom
mestu se nalaze SAD, s isporučnih 7,8 miliona vozila u periodu
januar-septembar, prema podacima "Autodate".
Nakon što je potražnja, zbog krize, splasnula krajem minule godine, vlada u
Pekingu je prepolovila poreze za kupovinu manjih autmobila i uložila pet
milijardi juana (oko 730 miliona dolara) u subvencije za kupovinu lakih kamiona
i minivenova u unutrašnjosti zemlje, gde živi većina kineskog stanovništva.
U međuvremenu je u kinesku privredu uloženo još oko 586 milijadi dolara, u
okviru paketa stimulativnih mera kojima je novac "upumpan" u
graditeljske poduhvate i druge velike projekte, kako bi se ublažile posledice
globalne recesije.
Inostrani proizvođači vozila i njihova zajednička preduzeća u Kini beliže
velike stope rasta prodaje.
Američki "Dženeral motors" (GM) je od januara do septembra povećao
isporuke za 55 odsto, na skoro 1,3 miliona vozila, "Ford" je povećao
prodaju 32 odsto u odnosu na isti period minule godine, na oko 317.000
jedinica, dok je njegova septembarska prodaja skočila za čak 80 odsto.
Spetembarska prodaja vozila u SAD pala je 23 odsto u odnosu na isti lanjski
mesec, a u odnosu na avgust za 41 procenat, pošto su ispražnjeni fondovi
američke vlade za podsticanje prodaje.
Uprkos visokoj stopi rasta, septembarska prodaja u Kini je još daleko od
američke iz jula 2005. godine, kada je prodato 1,8 miliona vozila, navode
analitičari i ističu da se ne može očekivati da će se američka prodaja vratiti
na taj nivo još mnogo godina.
Kineska vozila uglavnom se izvoze u zemlje Bliskog istoka, Latinske Amerike i
Afrike, pošto domaći proizvođači još nisu ispunili oštre standarde bezbednosti
i druge uslove američkog tržišta.
U septembru je kineski izvoz dostigao svega 30.000 jedinica, 37 odsto manje
nego lane, a u ovoj godini prodaja na inostranim tržištima pala je 57 odsto u
odnosu na isti lanjski period, na oko 218.000 komada, prema podacima Udruženja
kineskih proizvođača automobila.
Autor : Tanjug.rs