
Evropska komisija (EK), izvršno telo Evropske unije, zatražila je od "Dženeral motorsa" (GM) i Opela da ponovo razmotre odluku o prodaji te nemačke kompanije.
Nemačka je uverila upravu američkog GM-a, vlasnika Opela i predstavnika grupe "Opel trast" da njena 4,5 milijarde dolara vredna ponuda finansijske pomoći Opelu nije povezana sa izborom određenog investitora ili jednog plana, rekao je portparol EK Džonatan Tod.
"Opel trast" je nemačka agencija koja je odgovorna
za Opel od juna ove godine, kada je doneta odluka o njegovoj prodaji
kanadsko-ruskom konzorcijumu Magna.
EK je prošle sedmice saopštila da "ima značajnih indicija" da je
obećana pomoć bila predmet predhodnog uslova da Magna i Sberbanka budu
odabrabni da kupe Opel, čime su prekršena striktna pravila EU o pružanju
državne pomoći i unutrašnjim tržišnim pravilima.
Komesar EK za konkurenciju Neli Kroes kaže da GM i Opel moraju da dobiju šansu
da ponovo razmotre njihovu odluku, zasnovanu na pisanom uveravanju Nemačke da
pomoć nije bila uslovljavana.
Nemački ministar privrede Karl-Teodor cu Gutenberg ranije je odbacio sugestije
da najnovije uključivanje EU u čitav proces prodaje Opela ugrožava ranije
postignuti dogovor da se 55 odsto akcija Opela proda Magni.
GM je 10. septembra objavio preliminarni plan prodaje 55 procenata udela u
Opelu kanadskoj Magni, s tim što bi GM zadržao 35 odsto akcija, a 10 procenata
bi otišlo u ruke zaposlenih. Taj dogovor podržala je i nemačka vlada koja je
obećala 4,5 milijardi dolara kredita, kao pomoć čitavoj transakciju, u
očekivanju da će zaštititi 25 hiljada radnika Opela u Nemačkoj.
Autor : Tanjug.rs
GM ostaje pri odluci da Opel proda Magni
Američki "Dženeral motors" (GM) je i dalje fokusiran na prodaju svoje evropske filijale "Opel" koja posluje sa gubicima, uprkos zabrinutosti nadležnih organa Evropske unije za konkurentnost povodom dogovora sa kanadskom "Magnom", izjavio je direktor GM-a Fric Handerson.
"Imali smo dosta iscrpnih diskusija s našim
odborom direktora povodom tog dogovora, sa svim obrazloženjima, tako da
je neophodna podrška transakciji sa 'Magnom'," kazao je Handerson
britanskom finansijskom dnevniku "Fajnenšel tajms".
"Ako se
činjenice fundamentalno promene, vratićemo se na to pitanje i ponovo
obaviti konsultacije sa našim članovima odbora direktora. Ali za sada,
mi provodimo sve vreme u pokušajima da se ugovor sa 'Magnom' zaključi,"
rekao je Handerson .
Evropska komisija (EK), izvršno telo EU,
izrazila je u petak zabrinutost povodom ponude nemačke vlade u iznosu
od 4,5 milijardi evra državnog kredita za podršku predložene prodaje 55
odsto akcija "Opela" konzorcijumu kanadske "Magne" i ruske "Sberbanke",
koja se nalazi u državnom vlasništvu.
Vlada u Berlinu je, međutim, stavila do znanja da nije neophodno da se o toj odluci ponovo raspravlja.
Henderson
je rekao za FT da je "nemačka vlada u dijalogu sa EU" i da je to "način
njihovog odgovornog odnosa prema poslu." Posmatrači u EU procenjuju da,
i pored sumnji EK da je plan koga podržava vlada u Berlinu kako bi
spasila "Opel" legalan i u skladu sa pravilima o konkurentnosti, malo
je verovatno da će doći do promene dogovora zbog straha da to moglo
dovesti do bankrota nemačke kompanije koja zapošljava oko 25.000
radnika.
Matična kompanija GM, nekada najveći proizvođač vozila na
svetu, objavila je prošlog meseca da će prodati 55 odsto akcija "Opela"
i britanskog "Voksola" kanadskom proizvođaču auto-delova "Magna", ako
Nemačka obezbedi 4,5 milijardi evra državne pomoći kao podršku dogovoru.
Ta
odluka je, međutim, podigla prašinu među članicama EU u kojima GM ima
svoje filijale koje su tvrdile da se odlukom nemačkih vlasti krše
pravila o konkurentnosti. Belgija, Britanija, Poljska i Španija, u
kojima "Opel" ima svoje pogone, ocenile su da je dogovor nekorektan
prema njihovim zaposlenim i da se njime štite samo radnici u Nemačkoj.
Ako
se do 1. novembra ne postigne dogovor o prodaji "Opela" kanadskoj
firmi, Nemačka može da zatraži da joj se novac vrati, a to znači
bankrot čuvenog poizvođača kola, upozoravaju sindikalni lideri.
Ugovor je trebalo da se potpiše još prošle sedmice, ali je odložen dok EK ne iznese svoj stav i dok se ne reše sporana pitanja.
Ali,
prema izveštaju "Volstrit džornala" od ponedeljka, GM odmerava i druge
opcije ako prodaja kanadskoj kompanije doživi kolaps. Direktori GM
imaju spreman "plan B" ako propadne taj dogovor.
Deo analitičara se
slaže da je način na koji je vođena prodaja "Opela" zaista bio
"bizaran," upozoravajući da su drugi ponuđači, kao što su investicioni
fond "RHJ internešenel" i kineska kompanija BAIC bili "potpuno
ignorisani", što je u suprotnosti sa evropskim zakonima.
I pored
toga, kako se ističe, nadležni organi EU daće "zeleno svetlo" kanadskoj
"Magni" da kupi "Opel." Ukoliko se to ne dogodi Brisel će pretrpeti
kritike, a novi dogovor bi mogao da stavi "Opel" pred veliku opasnost.
U međuvremenu, nemački mediji su u ponedeljak pokazali malo zabrinutosti da će dogovor o prodaji "Opela" propasti.
"Evropska
komisija je učinila svoj posao. Da li će posle tih reči uslediti
akcija, to je druga priča," istakao je u komentaru "Frankfurter
algemajne cajtung." List pita da li predsednik EK Žoze Manuel Baroso
uopšte ima želju da se oko prodaje bori sa nemačkom vladom.
"Ako
Komisija prihvati ugovor a da ne kaže nijednu reč, mi više nećemo biti
u stanju da uzimamo ozbiljno (njenu ulogu) kao čuvara slobodne
konkurencije u Evropi," smatra "Fajnenšel tajms Dojčland" i ističe da
je jedini cilj dogovora da se sačuvaju radna mesta u zemlji.
EK je
juče zatražila od GM i "Opela" da ponovo razmotre odluku o prodaji
nemačke auto-kuće kanadsko-ruskom konzorcijumu "Magne" i "Sberbanke".
Komisija
je prošle sedmice saopštila da "ima značajnih indicija" da je obećana
pomoć bila predmet predhodnog uslova da "Magna" i "Sberbanka" budu
odabrani da kupe "Opel", čime su prekršena striktna pravila EU o
pružanju državne pomoći i unutrašnjim tržišnim propisima.
U pismu
nemačkom ministru privrede Karl-Teodoru cu Gutembergu, komestar EK za
konkurenciju Neli Kroes je navela da GM i "Opel" moraju da dobiju šansu
da ponovo razmotre njihovu odluku, zasnovanu na pisanom uveravanju
Nemačke da pomoć nije bila uslovljavana.
Tokom vikenda nemački
ministar privrede Karl-Teodor cu Gutenberg odbacio je sugestije da
najnovije uključivanje EU u čitav proces prodaje "Opela" ugrožava
ranije postignuti dogovor da se 55 odsto akcija "Opela" proda "Magni."
Upitan da li će ta zabrinutost EU prekinuti razgovore o prodaji "Opela"
kanadskoj firmi, Gutemberg je rekao da "ne veruje u to."
Autor : Tanjug.rs
Foto : Opel