
Preuzeto sa : Blic.rs
Fabrika „Zastava specijalni automobili“ u Somboru jedina je fabrika iz Grupe „Zastava“ u kojoj se još proizvode vozila iz nekadašnjeg „Zastavinog“ programa.
Sa proizvodnih traka silaze višenamenska i specijalna vozila „skala poli“ i
„florida poli“ koja su namenjena za prevoz svih vrsta tereta korisne nosivosti
do 690 kilograma sa tovarnim prostorom do 4,5 kubnih metara. U proizvodnom
programu somborske fabrike su i specijalna vozila „florida“ pekar, „florida“
sanitet, „florida“ hladnjača...
- U sva vozila ugrađena je oprema i instalacije za alternativni pogon motora i
na gas čija je cena niža od benzina. Prednost za kupce koji su u sistemu PDV-a
je i što im se PDV od 18 odsto vraća prilikom prebijanja poreskih obaveza sa
državom. Prodaja vozila obavlja se u preko 30 prodajnih mesta u zemlji. Vozila
se mogu kupiti i na finansijski lizing sa rokom plaćanja od pet godina. Rok isporuke
vozila je od sedam do 30 dana - kaže direktor marketinga Radivoj Romić.
U fabrici „Zastava specijalni automobili“ ove godine planiraju proizvodnju 200
specijalnih vozila. Kupci su preduzeća, javna preduzeća i preduzetnici.
Konkurencija je prisutna, ali u somborskoj fabrici kažu da je njihova prednost
niska cena, jeftino održavanje i funkcionalne karakteristike kao što su pogon
na gas i tovarni prostor koji ima i do 4,5 kubna metara.
Poseban segment specijalnih vozila čine ona koja su namenjena policiji i
vojsci. Krenulo se od oklopa, zaštitnih ploča za helikoptere debljine 12,7 mm
koje ne probija puščano zrno i drugo pešadijsko naoružanje, a kasnije se taj
posao preneo na borbena i druga namenska vozila. Sve je počelo još 1995.
godine, a sada je u firmi „Mile Dragić“ iz Zrenjanina usvojena tehnologija
zasnovana na najsavremenijim svetskim standardima.
- Naš rad se fokusirao i na oklopljavanje policijskih i posebno vozila za
prevoz novca, koja koriste posebne firme koje se bave poslovima obezbeđenja i transporta.
Ova vozila su po najsavremenijim svetskim standardima zaštićena od bilo kog
kalibra pištoljskog i puščanog zrna. Treba napomenuti i to, da je naša oklopna
zaštita tri puta recimo lakša i onda je jasno koliko je to manje opterećenje za
jedno vozilo ili helikopter - kaže Milenko Borljan, generalni direktor
proizvodnje „Mile Dragić“.
U Srbiji su ranije postojale tri-četiri firme iz Kraljeva, Užica koje su davale
sirovine za izradu balističke zaštite, ali kako kriza trese naše društvo, sve
ih je manje, pa se silom prilika sirovine sve više uvoze. Kada je reč o tim
balističkim standardima, stručnjaci procenjuju, da su jedino Amerikanci i
njihova tehnologija sada ispred zrenjaninske kompanije. Oklopljavanje vozila je
u svakom slučaju unikatan rad, ali je mnogo bolje kada se radi serija od 60 do
70 vozila, kao što je urađeno za službe nekih naših susednih zemalja...
Inače, u fabrici „Zastava specijalni automobili“ ove godine planiraju
proizvodnju 200 specijalnih vozila. Taj plan biće ostvaren ukoliko ne bude
većih poremećaja u nabavci delova, a naročito motora. Proizvodnja u somborskoj
fabrici omogućena je uz pomoć Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja koje
je obezbedilo kreditna sredstva za proizvodnju 300 vozila.
Autor : Z. Vasiljević