
Izvor : Blic.rs
U "Fiatov" automobil "punto", koji se već osam meseci proizvodi u Kragujevcu, počela je ugradnja delova koje prave kompanije iz Srbije.
Među isporučiocima delova kojih u "puntu" ima više od 1.000, prvi su svoje mesto našli "Trajal" iz Kruševca i "Promotor Irva" iz Kragujevca. Prvi prave automobilske gume, a drugi dizalice koje ulaze u komplet alata koji se isporučuje uz svako kupljeno vozilo.
Kako je za "Blic" izjavio predsednik Automobilskog klastera Srbija Igor Vijatov "na listi preduzeća koja su na korak do ulaska u grupu "Fijatovih" dobavljača delova ima više od 40 firmi iz Srbije, od kojih je 20 članica ovog klastera".
- Najveće izglede da započnu isporuku delova za "Fijat" imaju za
sada "TPV Šumadija" iz Kragujevca koja pravi zaptivače za motore, a
kupila je mašine za proizvodnju manjih odrezaka od lima koji će se ugrađivati u
karoseriju. Tu je i proizvođač elektromotora jednosmerne struje iz Surdulice,
koji služe za rad brisača i podizanje bočnih stakala. "Tigar tehnička guma"
iz Pirota je već ušao u proceduru, a uz njega i fabrika akumulatora iz Sombora
kao i livnica iz Kikinde - kaže Igor Vijatov.
Planira se, kako saznajemo u menadžmentu "Fijat automobili Srbija",
da tokom naredne godine više od 20 preduzeća iz Srbije uđe na spisak dobavljača
delova za "Fijatova" vozila.
Prema rečima Aleksandra Ljubića, predsednika UO grupe "Zastava
vozila" i savetnika ministra za ekonomiju, potrebno je da se ispune mnogi
uslovi da bi neko postao dobavljač "Fijata", i da bi dobio
sertifikat.
- Nisu u igri samo proizvođači delova jer "Fijat" ima potrebe i za
drugim uslugama. Zato imamo već tri kompanije koje ovoj velikoj kompaniji
isporučuju druge proizvode koji se koriste u industriji automobila, a nisu
delovi koji se ugrađuju u automobil. Tako je sertifikat kao dobavljač dobila
firma koja pravi palete od metala, na kojima se prevoze delovi. Koliko je
uspešna, jasno je kada se zna da se njeni proizvodi koriste čak i u Poljskoj,
gde je trenutno jedna od najmodernijih "Fijatovih" fabrika - kaže Ljubić
i dodaje da Italijani ne gledaju samo kvalitet proizvoda, već i cenu, celokupnu
organizaciju posla u firmi i sprovođenje zaštite na radu.
Za ulazak domaćih kompanija na listu dobavljača su presudne dve stavke -
likvidnost firme koja se proverava u periodu od nekoliko poslednjih godina, kao
i poštovanje ISO standarda koji je propisan za automobilsku industriju.
Konferencija menadžera
Da sve svetske kompanije ozbiljno računaju na proizvođače automobilskih delova iz Srbije, potvrđuje i to što će se u Beogradu, 26. novembra, održati konferencija dela organizacije Ujedinjenih nacija koji se bavi industrijskim razvojem, a u kojoj će učestvovati menadžeri „Fijata“ i „Folksvagena“.
Autor : Nebojša Radišić