
Audi proizvodi dizel motore već 30 godina, a prvi dizel motor ove kompanije je predstavljen 1978. godine. 1989. godine, 11 godina nakon toga, Audi je predstavio dizel motor sa turbo punjačem, interkulerom i direktnim ubrizgavanjem. Sve ove tehonologije su bile objedinjene u oznaku "TDI".
Audi je na jesen 1989. godine na Sajmu automobila u Frankfurtu predstavio
model Audi 100 2.5 TDI - prvi turbo dizel Audi sa direktnim ubrizgavanjem
goriva.
Idejni tvorac TDI tehnologije je Richard Bauder, koji i dan-danas za Audi
razvija nove dizel agregate. Bauder je izjavio povodom ovog jubileja:
"Hteli smo da razvijemo motor koji će imati najmanju moguću potrošnju."
Prvi TDI motor je bio vrlo uspešan. Petocilindrični TDI motor zapremine 2461 ccm
je razvijao 120KS i 265 Nm uz prosečnu potrošnju od 5,7l/100km. Audi 100 2.5 TDI
je razvijao maksimalnu brzinu od 200 km/čas. Od 1991. godine u proizvodnju ulazi
i legendarni 1.9 TDI koji je prvi put iskorišćen u modelu Audi 80.
1994. godine je predstavljen Audi A6 quattro 2.5 TDI, koji je bio prvi serijski
automobil sa TDI motorom i pogonom na svim točkovima. A6 2.5 TDI je dostizao
maksimalnih 208km/h i ubrzavao od 0 do 100 km/čas za 9,9 sekundi.
1997. godine je predstavljen je prvi V6 TDI motor namenjen korišćenju u
putničkim vozilima. Novi motor je imao još jedno revolucionarno unapređenje -
četiri ventila po cilindru. Novi 2,5 litarski motor je proizvodio 150KS i
310 Nm, a dve godine kasnije je predstavljen i prvi V8 TDI motor, koji je
iskorišćen za pogon Audi A8 modela. 3,3 litarski V8 TDI je uz pomoć komon rejl
sistema ubrizgavanja razvijao 224KS i 480 Nm. Audi A8 je sa ovim motorom
razvijao maksimalnih 242 km/čas.
U klasi kompaktnih motora, Audi predstavlja još jedno značajno dostignuće.
2001. godine je predstavljen trocilindrični aluminijumski turbo dizel motor,
koji je debitovao u modelu A2 - 1.2 TDI. Ovaj model je trošio ispod 3l na 100km
(2,99l/100km), razvijao je 61KS/140 Nm.
A2 3L TDI model je bio prvi serijski automobil sa petora vrata, koji je imao
deklarisanu prosečnu potrošnju ispod 3l na 100km. Ovaj rekord i dalje drži isti
model.
2003. godine predstavljen je 4.0 V8 TDI agregat sa 275KS, koji je postavio
kamen temeljac za narednu generaciju TDI motora u V rasporednu. Naredne godine
predstavljen je 3.0 V6 TDI projektovan na osnovu 4.0 V8 motora.
Richard Bauder, zadužen za razvoj dizel tehonologije u Audiju sa ponosom
izjavljuje: "1989. godine smo počeli sa pritiskom ubrizgavnja od 900bar,
da bi danas taj pritisak iznosio 2000bar. Tokom tog perioda, naši TDI motori su
povećali snagu za preko 100%, odnosno 70% za obrtni momenat (kada se posmatraju
motori identične zapremine). Istovremeno, štetne emisije su smanjene za
98%."
Audi je tokom proteklih 20 godina proizveo preko pet miliona TDI motora, a TDI
principi danas pogone svaki drugi putnički automobil u Evropi.
Iskustva iz automobilskog sporta (iz modela R10 TDI i R15 TDI), Audi je preneo
i u serijske proizvode. Najsnažniji serijski TDI agregat, koji ujedno nosi
titulu i najsnažnijeg serijskog dizel motora na svetu, V12 TDI je iskorišćen u
modelu Q7. U pitanju je 6,0 litarski V12 TDI motor koji razvija 500KS i 1000 Nm.
Sportska verzija nešto pristupačnijeg motora 2.0 TDI ima 170KS/350 Nm i pokreće
brojne modele iz VW Grupe, a između ostalih i Audi TT/TT Roadster.
Audi u ovom trenutku ima 33 modela sa CO2 emisijama manjim od 140g/km, a
skoro svi su pogonjeni TDI motorima. Primera radi Audi 2.0 TDI e razvija 136KS,
a ima prosečnu potrošnju od 4,6l/100km uz 119g/km CO2 emisija. Novi motor,
predstavljen 2009. godine, 1.6 TDI razvija 105KS tako da A3 1.6 TDI postiže
prosečnu potrošnju od 3,8l/100km i 99g/km CO2 emisija.
Srednjoročni plan Audija, vezano za dizel tehnologiju, se oslanja na drugu
generaciju biogoriva.
Dodatno, nastavlja se razvoj i istraživanje na polju daljeg smanjenja
potrošnje. Plan je da prosečna potrošnja kompletne Audi game bude 20% niža u
2012. godini, nego što je bila 2007. godine.
Izvor : Audi.rs