home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Preuzeto sa : Pressonline.rs

Država dopušta domaćim naftašima da na evrodizelu zarađuju 15 dinara po litru, zbog čega je ovaj derivat u Srbiji najskuplji u regionu

Na srpskim pumpama se trenutno toči najskuplji evrodizel u regionu, a domaće naftne kompanije zarađuju na njemu oko 15 dinara po litru!

Naftaši kažu da ima prostora za manju cenu ovog goriva, ali je do sada cenu spustila samo jedna kompanija! U Ministarstvu energetike tvrde da nemaju konkretno rešenje za ovaj problem, ali da razmatraju šta mogu da urade!

Neefikasne rafinerije

Domaće naftne kompanije zarađuju oko 15 dinara po svakom prodatom litru evrodizela u Srbiji! Ova zarada je nekoliko puta veća nego od ostalih goriva, ali je do sada samo „Lukoil-Beopetrol" spustio cenu, i to ne na svim pumpama. Iako i sami priznaju da ima prostora za smanjenje cene od 103,8 dinara za litar, naftaši kažu da preko ove cene „peglaju" gubitke koje imaju na ostalim derivatima.

- Jeste da se zarađuje oko 15 dinara po litru evrodizela i da ima prostora za manju cenu. Ali se na svim drugim gorivima prave gubici. Benzinske pumpe opstaju upravo zato što je zarada na evrodizelu tolika. Treba da se pitamo koliko plaćamo neefikasnost rafinerija jer je taj evrodizel u nabavci jeftiniji nego dizel D2, koji ne može da se meri po kvalitetu - kaže Nebojša Atanacković, suvlasnik AD „Nafta".

U većini naftnih kompanija juče nam nisu direktno odgovorili da li će smanjiti cene nekog goriva na svojim pumpama. U „Intermolu", koji pripada mađarskom MOL-u, objasnili su nam da oni prate dešavanja na tržištu i reaguju u skladu s tim.

- Konstantno pratimo svetsko tržište i ostale faktore pa donosimo odluke o promeni cena na osnovu njih. Čim nam mogućnosti budu dozvolile, naravno da ćemo uzeti u obzir smanjenje cena. Nedavno smo uveli MOL-ov poboljšani evrodizel 5, čiju cenu nismo povećavali iako smo unapredili njegov kvalitet - rekao nam je direktor „Intermola" Zoltan Majkl Takač.

Sličan odgovor smo dobili i u „EKO Srbija", članici grčkog „Helenik Petroleuma", dok u austrijskom OMV-u nisu želeli da govore na ovu temu. Ni u Naftnoj industriji Srbije, koja ima najviše pumpi u našoj zemlji, juče nisu mogli da preciziraju da li će smanjiti cene evrodizela, mada smo nezvanično saznali da se u kompaniji razmišlja na ovu temu.

Inače, glavni razlog zbog koga naftaši drže cenu evrodizela na vrlo visokom nivou jeste što im to omogućava Uredba o cenama naftnih derivata u Srbiji, koja propisuje maksimalne cene svih vrsta goriva. U Ministarstvu energetike kažu da su svesni toga da naftaši zarađuju mnogo više na evrodizelu nego na drugim gorivima, ali da zasad nemaju konkretnih rešenja.

Neće da spuste cenu

- Oni mogu sami da spuste cenu, ali nažalost neće, već je drže na maksimumu. Mi razmatramo i mogućnost šta se može po tom pitanju uraditi. Sagledali smo sve i jasno nam je o čemu se radi, ali još nemamo rešenje - izjavio nam je Dušan Mrakić, državni sekretar za naftu i gas u ovom ministarstvu.

Cene evrodizela u regionu
                    u evrima    u dinarima
Srbija               1,08        103,80
Slovenija           1,06        101,80
Mađarska          1,03        98,90
Austrija             1,01        97,00
Hrvatska           0,97        93,10
Grčka               0,97        93,10
BiH                   0,94        90,30
Bugarska         0,87        83,50
Rumunija         0,87        83,50
Makedonija       0,82        78,70

Do sada je jedino „Lukoil-Beopetrol" smanjio cene evrodizela za četiri dinara na 12 svojih pumpi koje se nalaze na autoputevima E-70 i E-75. Ova akcija će trajati do 8. januara naredne godine, ali u ovoj kompaniji juče nisu želeli da komentarišu zbog čega se njima isplati, a ostalima ne isplati da spuste cene. Oni su nam samo rekli da je to način da svojim klijentima ulepšaju novogodišnje i božićne praznike.  

Autor : R. Ž. Marković



čitanja : 2128



Komentari

Kad budu liberalizovali tržište naftnih derivata da ne ide sve preko NIS-a, onda ćemo videti kako će tržište formirati cene. A ne ovako, naftaši su sad krivi što pokušavaju nešto da zarade na jedinom derivatu koji nije pod kontrolom države. Pustite slobodan uvoz i formiranje cena pa onda kukajte na naftaše, a ne ovako, u ovim kvazi tržišnim uslovima.

Autor Milos 19 Dec 2009, 13:11

Sta si ti u stvari hteo da kazes?

Sto trziste ne formira cenu evro-dizela kad vec nije pod kontrolom drzave kao sto kazes?

Autor razumni 20 Dec 2009, 02:20

Cena evrodizela je takva jer privatni vlasnici pumpi moraju od nekuda da pokrivaju gubitke zbog monopola NIS-a na ostalim derivatima.

Prosto k'o pasulj.

Autor Boris 20 Dec 2009, 11:10

Korupcija i krimina...."Sagledali smo sve i jasno nam je o čemu se radi, ali još nemamo rešenje - izjavio nam je Dušan Mrakić, državni sekretar za naftu i gas u ovom ministarstvu."

hahahahah....lopovi, poltroni i prevaranti...svi od reda...

Autor koko 20 Dec 2009, 11:49

koko, u pravu si!
Nisu to lopovi, to su profesionalne lopovčine! Državni sekretar da kaže da nemaju rešenje. Pa budale glupe, donesite drugačiji zakon koji im ne dozvoljava da drže maksimalne cene i eto ti rešen problem. Za šta li primaju onolke plate u državnim administracijama nije mi jasno.

Autor MasterHaosis 20 Dec 2009, 16:42

ma da ko da je nekoga briga .

Ministarstvo propisuje maksimalne cene derivata preko njih se ne ide moze manje ali razlika npr na obican dizel iz rafinerije je 5 dinara za pumpere a za velike kupce na skladista jugopetrola je 9 dinara i o cemu pricamo.Sukcesivno se ide na zatvaaranje svih privatnih pumpi u drzavi a njih nije malo i nije ih zanemariti a sad bode u oci eurodizel kod kojeg je jedino razlika veca i da nije njega pa mogli bi da zatvore i da otpuste ne mali broj radnika koji hrane svoje porodice od tih plata.

Zasto drzava ne smanji zahvatanja na litar goriva nego smanjuje razliku na eurodizel?

Autor ivanna 20 Dec 2009, 22:21

srbija je to.kod nas se sve moze!!!!!!!

Autor nikola 23 Dec 2009, 02:59

srbija je to.kod nas se sve moze!!!!!!!

Autor nikola 23 Dec 2009, 02:59