
Svi Fordovi motori proizvedeni posle 1989. prilagođeni upotrebi bezolovnog benzina
Budući da je gotovo na svim benzinskim pumpama u Srbiji nedavno prestala prodaja motornog benzina od 95 oktana (MB 95) sa velikim sadržajem tetraetil-olova i da se već nekoliko meseci „toči" samo bezolovni motorni benzin (BMB-95), Grand Motors, generalni uvoznik Fordovih automobila, obaveštava da vlasnici vozila proizvedenih od 1. januara 1989. do danas bez ikakvih posledica mogu da koriste sada jedino raspoloživo gorivo.
„U Srbiji su u starijim Fordovima (Escort, Fiesta, Sierra, Orion) česti motori sa oznakom CVH, proizvederni od 1980. godine, za koje važi da se bez ograničenja može koristiti bezolovni benzin tipa 95 RON. Takođe, ovo gorivo se može koristiti i u svim motorima sa dvostrukim bregastim vratilom (DOHC), kao i u modelima sa Cosworth YB motorima proizvedenim od 1984. godine (recimo, Sierra sa 204 KS). Što se ostalih Fordovih motora tiče, svi pogonski agregati proizvedeni posle 1989. godine su sposobni za korišćenje bezolovnih motornih benzina tipa 95 RON", kaže direktor posleprodajnih aktivnostri u Grand Motorsu, Vladimir Jovanović.
„Sa vozilima starijim od 21, odnosno 25 i 30 godina (zavisno od modela),
situacija je drugačija: ukoliko se za njihov pogon koristi bezolovni benzin u
opasnosti su pre svega delovi glave motora, jer ovo gorivo tokom sagorevanja
utiče na povećano habanje sedišta izduvnih ventila, što posle nekoliko hiljada
pređenih kilometara može da dovede do havarije motora", upozorava gosp.
Jovanović.
„Na tržištu postoje aditivi koji se koriste da ublaže negativan uticaj
bezolovnog benzina na motor, ali oni ne sprečavaju habanje, već smanjuju
intenzitet habanja, pa se može očekivati da će takvi aditivi produžiti vek
starijih motora na maksimalno dvadesetak hiljada pređenih kilometara.
Vlasnicima vozila sa motorima koji su prilagođeni za benzin s visokim sadržajem
tetraetil-olova prepušta se da sami odluče o izboru aditiva. Jedino ispravno
rešenje za starije motore bi bila ugradnja legiranih sedišta izduvnih ventila,
čime bi se osposobili za korišćenje bezolovnog benzina.
Da bi negativni efekti bezolovnog benzina na starije motore bili što manji, odnosno da bi korektno funkcionisali (bez ‘kliktanja' ventila), upozoravamo vlasnike starijih vozila da što pre izvrše podešavanje ‘paljenja' pogonskog agregata, jer je većina prilagođena za sagorevanje benzina sa olovom, čiji je oktanski broj ranije bio 98", savetuje gospodin Jovanović.
PR Grand Motors