
Preuzeto sa : Novosti.rs
Srbija će za najviše mesec dana dobiti prvi pravilnik o upravljanju auto-otpadima, usklađen sa propisima EU. Na njima se više neće prodavati polovni rezervni delovi, jer će to ubuduće raditi registrovana preduzeća. A vlasnici otpada moraće da kupe i propisanu opremu za rad, bez koje neće moći da posluju.
Kako kažu u Ministarstvu životne sredine, koje će urediti ovu oblast, još ne postoje pouzdani podaci o broju auto-otpada u Srbiji, ali sa pravilnikom će biti utvrđeno koliko ima operatera za rastavljanje automobila i prodavaca polovnih delova.
- Ovim ćemo napraviti sistem za upravljanje otpadima, tako da ne zagađuju životnu sredinu - kaže Bojan Đurić, državni sekretar ovog ministarstva. - Operateri koji će rasklapati stara vozila u delove za prodaju moraće da poštuju tehničke uslove u pogledu standarda bezbednosti saobraćaja. Ne želimo da zatvorimo auto-otpade, već da se uvede kontrola u ovoj delatnosti.
Otpadi na zemljanim placevima, ograđeni strunutim karoserijama, ovim pravilnikom postaće prošlost. Jer, sada će morati da rade na nepropusnoj betonskoj podlozi, kako otrovne materije ne bi zagađivale zemlju i vode. Svi će morati da postave separatore za prečišćavanje otpadnih voda, garaže za demontažu, zatvorene magacine za polovne i zamašćene delove, mašine za sečenje i usitnjavanje metala i prese, sisteme za zaštitu od požara i eksplozija...
- Ne možete očekiviti od radnika koji radi napolju, na -10 stepeni Celzijusa, da posveti punu pažnju rastavljanju automobila u delove za prodaju, jer to može ugroziti bezbednost kupaca - kaže Đurić. - Ulaganje u kancelarije je minimalno, ali više “poslovni prostor” na auto-otpadu neće predstavljati baraka od delova starih automobila.
PODSTICAJ
Ono
što želimo da istaknemo je da će Ministarstvo životne sredine i prostornog
planiranja preko Fonda za zaštitu životne sredine davati podsticajna sredstva i
izuzetno povoljne komercijalne kredite sa godišnjom kamatom od samo 1 odsto za
sve operatere koji će vršiti tretman otpadnim vozilima u skladu sa zakonom i
važećim propisima.
Najiskrenije priželjkujem neko kompromisno resenje, prihvatljivo i za državu, i za potrošače i za vlasnike auto otpada. Represivne mere nikako nisu poželjne, i postigli bi kontra efekat, a to je da vlasnici otpada ponovo idu u "hajduke" i da rade na crno, da kriju delove po selima i štalama!
Da ih treba malo dovesti u red, treba, jer pojedini zaista ne ulažu ni minimum minimuma u prostor na kome rade, dok sa druge strane ima i onih koji svoj posao vrlo profesionalno odradjuju, i ne bi bilo pošteno ni prema njima, ni prema nama potrošačima da im tek tako "udare" katanac!
Bravo Đorđe, u potpunosti se slažem s tobom. Otpadi su potrebni, takva nam ekonomska realnost i država bi morala da predloži neko prelazno, prihvatljivo rešenje. Pa ne može biti da će to da stopira ulazak u EU! Ima mnogo važnijih stvari, propisa i zakona koje još nismo doneli... A i one koje jesmo, uglavnom su samo na papiru, u praksi ih slabo poštujemo...