
Preuzeto sa : dw-world.de
Srbiju je nedavno potresla najava da će svi morati da kupe zimske gume, pa je onda ministar Mrkonjić odložio primenu odredbe. U Nemačkoj su zimske gume odavno obavezne, a posebno je bitno njihovo skladištenje.
Za većinu ljudi one su samo okrugle i crne, ali dobro je ponešto znati kad dođe vreme da se letnje zamene za zimske. Pre svega cena – komplet zimskih guma sa zamenom u Nemačkoj košta oko 250 evra. I nema da se uzmu samo dve – mora četiri!
Kazna za one koji zimi voze sa letnjim gumama nije visoka – 20 evra ako vas uhvati policija, što je retko, ili 40 ako dođe do nekakvog incidenta pa utvrde da nemate odgovarajuće pneumatike. Ipak, u Nemačkoj praktično svi poštuju propise i menjaju gume i to zbog osiguranja. Naime, osiguravajuće kuće ne prihvataju troškove eventualnog sudara ukoliko na vozilu nisu gume za odgovarajuću sezonu.
Postoje i dozvoljene su i univerzalne gume – one mogu i leti i zimi jer to dozvoljava nemačka klima u kojoj nema previše kolebanja temperatura, a kiša pada prilično često – i let i zimi.
Kako čuvati gume
Ko neće univerzalne gume treba da zna kako da skladišti letnje zimi, a zimske leti. Gume su osetljive, ne vole svetlo, vlagu ni prljavštinu. Iz Auto-moto saveza Nemačke (ADAC) preporučuju da ih obeležite da bi ih onda na proleće vratili na ista mesta, ili još bolje da prednje stavite nazad, a zadnje napred kako bi se ravnomerno habale. Profesionalci savetuju da se gume nakon skidanja pregledaju, da se proveri ima li pukotina ili posekotina, da li je dubina šare propisanih 1,6 milimetara, pa tek onda uskladištiti. Samo kako, uspravno ili vodoravno?
Iz ADAC-a savetuju: bolje je uspravno nego vodoravno, odnosno položene jedna na drugu. A najbolje je okačiti ih na zid kako ne bi dodirivale tlo. Ako su ipak na zemlji, onda bi bilo dobro da se na svakih šest malo pomeraju da se ne bi uvek oslanjale na istu površinu. A ako vas mrzi da se toliko brinete o tim okruglim i crnim predmetima, možete ih poveriti profesionalcima. Za sedam do osam evra po gumi mnoge prodavnice, servisi i garaže u Nemačkoj nude profesionalno skladištenje. Gume će vas na proleće dočekati sveže i sačuvane – ma kao nove.
Autor: Ivan Đerković
Ali njihove plate su 4-5x veće od naših, a % izdvojen za gume ne iznosi 20% vrednosti vozila, jer su im vozila nova i skuplja od naših, i tu nema dalje diskusije.
Ja ih pre 15 dana slozio u kesama jednu na drugu, sad mi dodje da ih stavim vertikalno kako kazu, jer istina.. gume su mekse po stranama, a i kod vulkanizera stoje vertikalno.
A mozda je sve samo glupa prica.. jbt, kao da su od plastelina!
@Dejan L: Sve to što kažeš je tačno, ali i dalje ne može biti izgovor, evo zašto:
Za 4 zimske gume, koje traju recimo 4 zimske sezone (recimo da vozač pređe 7000km po zimskoj sezoni), koštaju oko 300e za prosečan auto. Za te iste 4 zimske sezone, za tih 28.000km, potošiće se oko 4.000e za benzin, pa zar je onda 300e za gume i bezbednost vas i drugih puno?
Dakle nije istina da su skupe i da naši vozeči ne mogu da ih priušte, jer plaćaju preko 10x više za gorivo da bi uopšte prešli tu kilometražu!
"Zašto Nemac zimi stvarno ima zimske gume?"
Zato sto je pametan a i zato sto ima mogucnosti.
Ja sam se obezbedio za ovu zimu.
Kupio sam 4 nove zimske gume ali ih jos necu montirati dok ne bude bilo potrebe.
Stavio sam ih uspravno,a evo sad vidim da tako i strucnjaci savetuju :)))
U svakom slucaju i nije toliko vazno jer ce se za relativno kratko vreme morati montirati.
Ups, mala greška u računici, nije 4000e nego oko 2000e na benzin, ako auto troši 7L/100km. Svejedno, gume dođu 300e, a benzin preko 2000e...
@Miki
A zamisli da zbog letnjih guma dodje do udesa pa onda vidi koliko su skupe.
A da ne pricam ako je tezak udes pa je u pitanju i ljudski zivot.
Vrede svakog dinara.
E druga je prica sto je ovde teska situacija u zemlji pa je i 100 eura mnogo...
Ja sam negde pročitao da gume treba oboriti odnosno drzati horizontalno. Evo sad sam pročitao ovo i ne mogu da budem pametan. :/
Ovi kazu da je najbolje da ih okačim o zid. Meni se cini da kad bi ih okačio o neki klin na zidu da bi se potpuno iskrivile.
Naravno pričam o gumama koje se skladistuju bez felni.
Ja sam takođe maksimalno za bezbednost, i već sam nabavio zimske gume (one koje sam imao od prošlih zimskih sezona sam dao s autom kada sam ga letos prodao)
Nego ustvari i ne košta značajno više kako se ljudi žale, jer zaboravljaju da pošto deo godine trošiš letnje a deo zimske, ustvari te ne košta više nego da koristiš samo letnje a menjaš ih duplo češće (jer sve kilometre prelaziš s njima).
@Miki
U pravu si.
Kad imas oba kompleta,jos duze traju nego kad vozis samo jedne i leti i zimi.
S tim sto je ogromna razlika u voznim osobinama.
I leti i zimi.
@cvele
Logicno je da ih je bolje staviti uspravno jer su slabije po bokovima.
A kad su sa felnama onda moze i horizontalno i to jedna na drugu,samo da bude odgovarajuci pritisak u njima.
Gume se drže isključivo u potpuno horizontalnom položaju, idealno složene jedna na drugu, skrivene od sunca, pa čak i svetlosti. Najbolja opcija je staviti ih pre slaganja u najlon kese i što bolje ih zadihtovati.
Sve drugo krivi i ispošćava gume. Provereno.
Na kamari može biti i do 8 guma.
@Energy saver
Tako sam video kod vulkanizera da stoje,mada Autobild i Sat-plus preporucuju da se drze uspravno ako su bez felni a ako su sa felnama horizontalno i moze jedna na drugu.
@PITBULL
Moj nick nije slučajan. Montirane gume i propisno napumpane mogu da stoje kako hoćeš, osim na suncu.
Razmontirana guma, koja prezimi proslonjena uz zid, ili proklještena jednim delom, imaće vidne deformacije, mada po ponovnom montiranju i napumpavanju one obično nestanu.
Kola koja se ne voze u toku zime moraju imati napumpane gume od 2.5-2.7 bar, ako hoćeš da zadrže formu.
Eto šta pišu novinari a posle to neki smatraju kao "argument".
Tekst je OK,a najvažniji deo je ovaj "Ipak, u Nemačkoj praktično svi poštuju propise..." i sva filozofija odnosa prema sebi i drugima sadržana je u toj konstataciji..Ako neko kuka da su zimske gume,ili drugi neki deo sigurnosne opreme,nepotrebne jer su skupe, onda tu nema smislenog komentara...osim možda jednog : ako nemaš para nemoj da voziš automobil,imaš GSP.
@PITBULL
205/55R16 Goodyear UltraGrip 7, cena oko 11000 din po gumi. Jesu nešto skuplje, ali su VRH po većini reviewa na netu. Videćemo kad zahladni i padne sneg...
@Miki
Aha,te i Dunlop winter sport 3D su najbolje.
(Mada je Goodyear vlasnik Dunlopa,Fulde,Save i Debica-e)
Dunlop 3D su najbolje po svim testovima,ali odma iza njih je Goodyear,neznatno slabije...
@PITBULL
Brate ne bih se bas slozio za dunlop. Evo linka gde su najgore na testu a test je radjen u Norveskoj u pravim zimskim uslovima http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dekktester/Vinterdekktest-2010/Piggfrie-dekk/
Sto se tice goodyear-a prve su ultra grip ice+
Ja koristim ove 3. na testu i veoma sam zadovoljan. pozdrav
@jowa
Ne znam,nisam ih ja testirao.
Samo kazem ono sto sam video po testovima. (Sat-plus,Autobild i jos neki testovi na netu)
Dunlop winter sport 3D je najbolji.
Imas u novom Sat-u test i Autobildu.
Svuda kazu da je taj Dunlop 3D najbolji.
Ovo su neke druge verzije vidim,za led prvenstveno.
Pogledaj test ADAC-a,isto su Dunlop na 1. mestu.
Pozdrav.