home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Prvi masovno proizvedeni električni automobil ide u prodaju idućeg meseca i američke elektorodistibucije su i uzbuđene, ali i zabrinute. Uključen u utikač, ekektrični automobil može da povuče više struje nego omanja porodična kuća.

To je navelo elektrodistributere u Kaliforniji, Teksasu i Severnoj Karolini da krenu u unapređivanje transformatora i druge opreme u gradskim četvrtima za koje se smatra da će biti prve koje će prihvatiti novi Nissan Leaf i Chevrolet Volt. 

Elektroindustrija SAD nije imala sličnu priliku za rast od kako se erkondišn proširio zemljom tokom pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka. Amerikanci su prošle godine potrošili 325 milijardi dolara na benzin, a prodavci struje sanjaju čak i o malom delu ovog tržišta.

Glavne prepreke širokom ulasku elektičnih vozila u svakodnevicu su visoka cena i ogranični domet novih automobila - bar dok ne bude sagrađenja mreža stanica za napajanje.

Predstavnici automobilske industrije kažu da će komunalne službe neizbežno imati neke nevolje u početku. "Bićemo svi mnogo pametniji kroz dve godine," kaže Mark Peri, direktor planiranja proizvodnje Nissan North America.

Elektični automibil pokreće velika baterija koja se puni preko obične utičniče u zidu, ili u mnogo jačoj stanici za napajanje.

Očekuje se da će tokom iduće godine biti prodato ukupno 30.000 modela Nissan Leaf i Chevrolet Volt. Tokom sledeće dve godine, sa svojim električnim modelima, pridružiće im se Ford, Toyota i svi drugi veliki proizvođači.

Kongres SAD nudi kupcima električnih vozila 7.500 dolara poreskih olakšica, a neke države i gradovi daju dodatne subvencije koje mogu da dostignu 8.000 dolara. Leaf se prodaje po ceni od 33.000 dolara, a Volt za 41.000.

Da li će doći do havarije? 

Vožnja na struju od 16.000 kilometara, znači potrošnju 2.500 kilovat sati električne energije - 20 odsto više od prosečne godišnje potrošnje jednog američkog domaćinstva.

Po ceni od 11 centi za kilovat-čas ta voznja će vlasnika elektičnog automobila koštati 275 dolara. Pretočeno u benzin, to je samo oko 70 centi za galon (3,8 litara).

Proizvođači i distributeri struje u SAD kažu da imaju dovoljno elektičnih centrala i opreme da pune na stotine hiljada elektičnih automobila. Problem će se pojaviti daleko ranije nego što tako mnogo automobila bude prodato zbog takozvanag "skupljanja u jato."

Očekuje se da će se elekrična vozila "skupljti u jata" u četvrtima i gradovima koji budu ponudili velikodušne povlastice. Zatim, tamo gde je klima blaga jer baterije duže rade kad je toplije, i u naseljima čiji su stanovnici imućni.

Dok će se u državama kao Severna Dakota ili Montana možda naći vrlo mali broj električnih automobila, gradovi u Kaliforniji kao Santa Monika, Santa Barbara ili Monrovija će verovatno imati više vozila u svakom bloku. Kalifornija je postavila cilj od milion elektičnih automobila do 2020.

Dolazak jednog ili dva elektična automobila u susedstvo je kao izgradnja dodatne kuće i može da bude stres za opremu koja opslužije naselje.

Uključen u standardni šteker od 120 volti, elektični automobil će povući 1.500 vati. Poređenja radi, srdenji erkondišn će povući oko 1.000 vati.

Pred nastup novog automobila, "košmarni scenario" glasi: ljudi dolaze sa posla u vrelo popodne, uključuju rashladne uređeje, televizore i počinju da spremaju večeru na elektičnim štednjacima i - uključuju svoj automobil u šteker, a onda - mrak.

Distibuteri se nadaju da će ubediti vozače da kola pune kasno noću, kada je struja jeftinija, a većina uređaja isključena. To su početne muke, kažu oni uz uverenje da će popularnost elektičnih vozila rasti kako im cena bude padala, a broj javnih stanice za punjenje bude rastao.

Autor : Beta.rs

Foto : Nissan



čitanja : 1419



Komentari

Više puta sam pisao da su električna vozila velika glupost. A u najmanju ruku su ekološka.
1. Kao elektrotehničar znam šta znači opterećenje mreže, izbijanje blokova u trafostanicama, šta je startni napon u trenutku priključenja na mrežu. A ovi stručnjaci tek sad otkrili da nema struje ni za kućne uredjaje, a kamoli još i za automobile.
2. Kakva bre ekološka vozila, kad koštaju djavo i po, njihova proizvodnja je preskupa, a u njoj se koriste hemikalije koje su od izlivanja benzina, dizela i ulja 100 opasnije, to su agresivne kiseline koje bi se u slučaju udesa odrazile pogubno i po putnike i po prirodu.
3. Hibridi DA, električna vozila NE, NE i NE

Autor Dejan L 25 Nov 2010, 08:49

4. Eventualno kad se struja bude dobijala iz fuzije, sto optimisti najavljuju za 10 godina.

Autor dzigi 25 Nov 2010, 09:30

@ dzigi
Eventualno znači... šta?
Možda i za 20, 30?
A kako će se rešavati izlivanje agresivnih kiselina prilikom udesa? Penom za gašenje požara? A kada a baterija eksplodira i pojede kožu, meso i kosti vozača, suvozača i ostalih putnika? E da, možda se i rezervni delovi za ljude pojave, pa se sve sanira o' čas posla!

Autor Dejan L 25 Nov 2010, 09:52

Pa ako prsne rezervoar i ugljenise putnike meni je to vrlo slicno kao da te kiselina iz baterije pojede....neko je verovatno svestan svega toga pa je vrlo lako zastitio i taj segment

I slazem se da ce na kraju i voznja na struju da bude preskupa . . .samo ce drugi lobi da uzima kajmak...ali kao prelazno resenje do neke nove tehnologije zasto da ne

Autor nikokaoja 25 Nov 2010, 10:55

1500W ?!?!
Tih 1500W trose klime koje se kod nas ugradjuju, TA peci, grejalice, bojleri, ves masine..

Autor lok 25 Nov 2010, 11:18

Vozila na struju nikako nisu budućnost, bar ne sa trenutnom tehnologijom! Kažu ekološka vozila. Jesu, ali juče. Troše struju valjda, ne idu na vazduh. Oko četiri petine električne energije dobija se iz fosilnih goriva. Zamislite kada bi sva vozila bila na struju, koliko bi skočila potrošnja električne energije na globalnom nivou, i veliko je pitanje da li bi se zagadjenje uopšte smanjilo. A to je tek deo problema koji prati električna vozila. Ja ih trenutno ne vidim kao budućnost, hibridi možda...

Autor Djordje 25 Nov 2010, 11:18

Decije bolesti koje mora da prelezi...I dizel su kudili kad su ga uveli u putnicke automobile,pa dokle je sad napredovao.

Autor Uros Cuore Sportivo 25 Nov 2010, 11:36

@Djordje
A šta misliš šta troše rafinerije da bi rafinisale naftu? Vazduh?

Šta misliš koliko se struje potroši svakog dana da bi se rafinisalo 10 milijardi litara nafte?

Autor Bole 25 Nov 2010, 12:26

@Bole
Mislio je na deo o "ekoloskim vozilima". Procitas valjda pre nego nekog kritikujes.

Kljucni deo u tekstu je "Amerikanci su prošle godine potrošili 325 milijardi dolara na benzin, a prodavci struje sanjaju čak i o malom delu ovog tržišta. " :D

I bice kao kod nas sa gasom - najniza moguca cena dok se gomila ne 'popali', pa kad procene da je dovoljno - cena gore 120%.

Autor Cika Sima 25 Nov 2010, 13:07

"Cika Sima
Djordje se fokusirao na povećanju potrošnju struje koji će automobili prouzrokovati, a nije se setio smanjenja potrošnje struje od svakodnevnog rafinisanja 10 milijardi litara nafte.

Jesu ekoloska vozila cim smanjuju zagadjenje u odnosu na automobile sa SUS motorom. Jer kod njih imas prvo sagorevanje fosilnih goriva da bi dobio struju (80% fosilna goriva), koju ćeš kasnije iskoristiti da rafinišeš naftu. Pa tek onda dolazi gorivo na sagorevanje u SUS motoru(100% fosilna goriva). Znači imaš na 2 mesta potrošnju fosilnih goriva.

Dok kod "Ekoloških automobila" imaš samo na jednom mestu i to kod proizvodnje struje(80% fosilna goriva, ostatak obnovljivi izvori, čiji se procenat može povećati).

Autor Bole 25 Nov 2010, 13:29

Bole druže, to je mnogo široka tema, i prevazilazi okvire auto-bloga. Nisam ja prevideo činjenicu da se i za proizvodnju naftnih derivata troši enerija koja opet uvećava zagadjenje, već da vozila na struju NISU potpuno ekološka vozila. Veliki problem zagadjenja planete je upravo potrošnja struje koja se iz godine u godinu sve više uvećava, a prelaskom na električna vozila zagadjenje će se samo premestiti sa jednog na drugo mesto (smanjio bi se broj rafinerija, ali bi se povećao broj elektrana)... E sad, da li bi kao konačan rezultat zagadjenje bilo npr. 3% veće, ili manje to je vrlo diskutabilno... Dakle da ponovim, moja zamerka je bila upućena na to da se električna vozila uporno predstavljaju kao potpuno ekološka vozila, a to nikako nisu.

Pozdrav!

Autor Djordje 25 Nov 2010, 14:43

Tekst je dosta velika glupost. 1500 W vas obican bojler je 2500 W a peci i klime da ne spominjemo! Nikad nece biti toliko elektroautomila da se to ne moze izdrzati. Naravno da bi ljudi kod nas punili nocu baterije na jeftinijoj struji a to bi elektrosistemu i te kako prijalo. Svakako da su ova vozila u odnosu na benzince i dizelase ekoloska. Setite se samo kad vozite auto iza nekog dizelasa. Cena je za sada nepovoljna ali kad krene masovnija proizvodnja sve ce doci na svoje mesto.

Autor bk 25 Nov 2010, 18:33

@ bk
Koji dizelaš? VW iz '90. god prošlog veka?
Moj HDI kad prodje oseća se samo miris vanile iz kabine, u slučaju da je otvoren prozor

Autor Dejan L 25 Nov 2010, 18:49

@Dejan L
Umesto da lupetas gluposti uzmi procitaj neku knjigu!

EV su ekoloska jer direktno ne zagadjuju zivotnu okolinu, a narocito urbane centre (npr. u Tokiju je toliko zagadjenje od automobila da moraju da ispustaju kiseonik da bi pesaci mogli da disu).

EV nece napraviti udar na elektromrezu jer je njihov dolazak postepen i planiran od strane menadzera elektrokompanija (Srbiju ne racunam).

Sto se tice hemikalija i kiselina koje su 100 puta opasnije od benzina tu se tek vidi koliko nemas pojma o materiji. Mozda si gledao neki Klarksonov test EV-a pre 10 godina pa si pokusao da budes "pametan" kao on. Danasnji EV ne koriste olovne baterije (koje sadrze kiselinu i naravno ugradjuju se u svaki ICE auto) vec napredne LiIon i LiPol baterije.
Pitanje ukupnog zagadjenja zavisi od zemlje do zemlje (neke zemlje vecinu energije dobijaju preko hidro i nuklearnih elektrana gde nema emisija stetnih gasova, dok neke vecinu dobijaju iz termoelektrana). Mada efikasnost termoelektrane sa kogeneracijom moze biti i preko 60%, dok je prosecni ICE 20% efikasan.

Poslednja zabluda ti je da je buducnost u hibridima, sto naravno nije tacno. Hibridi su samo most izmedju ICE i EV dok tehnologija (baterija) ne postane pristupacna.

Autor JA 25 Nov 2010, 20:34

kako ti tek lupeta gluposti. nuklearne elektrane ne zagadjuju okolinu?

Autor djura 25 Nov 2010, 20:45

Slazem se sa "JA", htedoh da napišem komentar sličan njegovom, ali sam video da me je već preduhitrio...
Baterije koje se nalaze u električnim automobilima mogu da se recikliraju i potpuno su iste baterijama koje svako od nas ima u mobilnom telefonu (samo su naravno veće, teže i većeg kapaciteta). Nikada nisam čuo da je neko poginuo zbog njih. Sigurno će one biti dobro obezbeđene i priče kako su one nesigurne će izvetreti poput priča o plinskim uređajima koji eksplodiraju od pre nekoliko godina.
Nuklearne elektrane ne zagađuju vazduh, otpadne vode iz njih se filtriraju, ali i dalje ostaje problem radioaktivnog odpada, mada nije ni on nerešiv.
Današnje termoelektrane su mnogo "čistije" od onih iz osamdesetih, a struja se može dobiti i iz solarnih i hidroelektrana.
Dejan L bi kao elektrotehničar trebao da zna da termoelektrane (koje su neki ovde povukli kao argument protiv električnih vozila) noću proizvode visak struje zato što se proizvodnja u njima ne sme spuštati ispod 40%, a većina ovakvih automobila će se puniti noću, a danju voziti...
Ovakva vozila su definitivno budućnost

Autor STrider 25 Nov 2010, 22:22

Dok se ne reši problem baterija, tj. relativno male autonomije, mogu biti rešenje jedino za gradske sredine... Osim autonomije, takodje i vreme punjenja tih baterija na naponu kojim se napajaju domaćinstva je prilično dugo, i brzo punjenje će biti moguće samo na specijalnim priključcima...

Ja sam pre za hibride jer prosto spajaju prednosti jednog i drugog pogona.

Autor Djordje 25 Nov 2010, 22:49

znaci ako se vazduh ne zagadjue onda je ok.
termo elektrane mnogo manje zagadjuju...
prodaje se prica da su ekoloski cisti, a nisu.
sta cemo sa ogromnom tezinom koju imaju...

Autor djura 26 Nov 2010, 00:42