
Preuzeto sa : Blic.rs
Gorivo na pumpama od Nove godine biće jeftinije. Iako se retko ko usuđuje da prognozira koliko bi pojeftinjenje moglo da bude, neki naftaši tvrde da bi cene mogle da padnu i za 10 dinara po litru. Ono oko čega nema dileme jeste da će konkurencija na tržištu biti veća, kvalitet derivata bolji, a na pumpama će se pojaviti nove vrste benzina.
Vlada Srbije je na jučerašnjoj sednici donela odluku da ukine uredbu o cenama goriva i izvrši potpunu liberalizaciju tržišta. Od 1. januara cene derivata zavisiće od ponude i tražnje pa se očekuje da gorivo pojeftini. I sam resorni ministar Petar Škundrić očekuje da će ukidanjem monopola NIS-a od Nove godine cene biti ispod sadašnjih.
- Pozivam naftne kompanije da u tržišnoj utakmici pokažu da zaslužuju poverenje građana - rekao je Škundrić i dodao da je odluka Vlade istorijska.
- Ukoliko otvaranje tržišta ne rezultira nižom cenom, to će govoriti o nesposobnosti i netržišnom ponašanju učesnika u ovom sektoru - istakao je Škundrić.
Na pitanje da okvirno kaže za koliko bi gorivo moglo da pojeftini, ministar je odgovorio da ne može da daje procene jer bi to bila sugestija trgovcima derivatima.
Ni velike kompanije nisu sklone da govore o konkretnim iznosima iako ne poriču da će nižih cena biti.
U NIS-u kažu da će veleprodajne cene svakako biti nešto niže.
- To može da se odrazi i na cene na pumpama, ali one zavise i od prodavaca i od kupaca - navode u NIS-u.
Ostali veliki igrači na tržištu će, čini se, za sada nastaviti da nabavljaju neke derivate od NIS-a, dok manji naftaši još razmišljaju da li da nastave saradnju.
“Lukoil - Beopetrol” je spreman za liberalizaciju a, kako ističu, cene derivata u idućoj godini biće na nivou cena u regionu.
- One mogu biti i niže, ako ne bude nekih ograničenja - kažu u toj kompaniji i potrošačima garantuju da će u sledećoj godini moći da kupe benzin, evrodizel i tečni naftni gas najviših evropskih standarda.
Ta kompanija će u 2011. godini glavno težište prebaciti na uvoz sopstvenih proizvoda iz rafinerija u okruženju, ali računaju i na nastavak saradnje sa NIS-om.
Vuk Radović, zamenik generalnog direktora i izvršni direktor “Eko-Srbije”, članice “Helenik petroleuma”, kaže da bi bezolovnih benzina iz uvoza trebalo da bude na pumpama sredinom januara.
- Moguće je da se neko pripremio pa će se derivati pojaviti i ranije. Već sada na našim pumpama ima bezolovnog benzina evropskog kvaliteta jer NIS proizvodi određene količine, pa ga od njega kupujemo - navodi Radović.
On ističe da su upućeni na saradnju sa NIS-om jer će od ove firme kupovati manje kvalitetne derivate koji se ne mogu uvoziti, ali i one sa evropskim standardom.
Na pitanje da li je dobro to što će se cene formirati slobodno, Zoltan Majkl Takač, direktor “Intermola”, članice MOL-a, kaže da je najbolje rešenje da konkurencija odredi cene.
- Slažem se da je za građane bitno kolike će biti cene, ali vrlo brzo će videti da nije sve u ceni, već u celokupnoj usluzi - kaže Takač.
On ističe da im saradnja sa NIS-om olakšava poslovanje. - Naručite danas gorivo od NIS-a i vrlo brzo ga dobijete, što nije slučaj kod uvoza - dodaje on.
Na pitanje da li zbog najave iz NIS-a da će u veleprodaji cene biti niže, može da prognozira kako će se to odraziti na maloprodaju, Borisav Tatić iz Udruženja privatnih benzinskih stanica odgovara:
- Kako sada stvari stoje, cene će ići naniže. Tržišna utakmica će krenuti, ali će NIS u početku imati prednost jer ima odmah robu na tržištu. Ne mogu tačno da kažem koliko bi to pojeftinjenje trebalo da bude, ali možda će čak ići i do 10 dinara. NIS će krenuti u akciju, a ako spuste cene, onda ćemo morati da se jurimo sa njima - ističe Tatić.
Bolji kvalitet derivata koje će kompanije od januara uvoziti jeste nešto što naftaši mahom ističu kao osnovnu prednost liberalizacije. Ono o čemu se manje priča jeste to da će se na tržištu pojaviti i nova goriva.
Dizel je već na slobodnom uvozu, a motorni benzini mogli bi da budu kvalitetniji jer će pumpe prodavati benzin od 98 oktana i benzin od 95 oktana, koji je ekvivalent sadašnjem vrlo skupom premijumu. Broj oktana znači da je benzin kvalitetniji i bolji po motor jer onda ne dolazi do slučajeva da motor detonuje umesto da derivat sagori bez ikakvog zvuka.
Nova goriva na tržištu
- evropremijum BMB 95 oktana*
- evro BMB 98 oktana
*dosad ga je bilo iz domaće proizvodnje kao evropremijum, a sada će ga biti i iz uvoza po nižoj ceni
Bojana Stamenković,
Vladimir Spasić
Gramatički gledano do 10 dinara znači manje od 10 dinara. Ne očekujte neočekivano, lepo je Šoškić rekao cena goriva će pratiti cenu električne energije.
A električna energija će poskupeti za 13.8 %
Ko je ovde lud???
Podrzavam....govnjiva motka po bagri ..kako po Rujama i Nemcima takoi po ovim nasim parazitima
Ma kakvi,nema od toga nista.
Maximum sto mozemo da dobijemo je bolji kvalitet goriva.
A jeftinije gorivo trazi manje akcize.
Trenutno nameti drzave po litru iznose oko 65 din.
Kako onda da se ocekuje jeftino gorivo?!
Farsa,citam u novinama kazu bice skuplje od 8-12 din po litru.
Kao i uvek,lakrdija od price da bi kasnije bilo obrnuto.
Akcije 1000 evra a u stvari 20 evra.
I nikom nista zato.
E Srbijo mila mati,dokle cete vise j**ati.?!
A sto bi smanjivali kad smo se "navikli" na preko 120 dinara?!
Cene ne idu dole sigurno do marta, aprila... a posle ce trziste da kaze svoje.
Šta kažu: "Broj oktana znači da je benzin kvalitetniji i bolji po motor jer onda ne dolazi do slučajeva da motor detonuje umesto da derivat sagori bez ikakvog zvuka"?
Svaka čast potpisanim autorima, ovo je baš "golema" doza mudrosti. Cenim da, izmedju ostalog, predlažu skidanje "auspuha" uz primenu navedenog goriva ...
P.S. Jednom sam, iz čiste radoznalosti, skinuo celi auspuh sa jednog svog vozila ( od izduvne grane pa na dalje ) i provozao ga par kilometara. U raznim "režimima". Mada je benzin bio proverenih 98 oktana, mogao sam da izvučem razne zaljučke, samo ne da je motor sagorevao "bez ikakvog zvuka"...
Iako bih voleo, nisam baš optimista da će cene biti niže a kvalitet viši. Uvek se najveći iza kulisa dogovore i kontrolišu tržište. Tako je i na zelenoj pijaci, tako je u mobilnoj telefoniji, tako je svuda pa ne vidim zašto bi ovde bilo drugačije.
Neće veliki da seku granu na kojoj sede i da se bore sniženjem cena i padom profita, već će lepo da se dogovore i naprave oligopol. Ako država ne bude htela protiv toga da se zaista bori (na papiru će se boriti, ali u praksi ne), onda neće biti mnogo dobroga za nas potrošače...