
Svetska autoindustrija pokazuje prve znake oporavka, a naredna godina mogla bi da predstavlja novu prekretnicu, ako ne dođe do finansijskih poremećaja, ocenjuju analitičari.
Najnovija prognoza je da će proizvodnja kola 2010. u svetu porasti na 65
miliona, sa prošlogodišnjih 57,2 miliona, kako je to predvidela agencija za
analizu tržišta "Prajsvoterhaus Kupers" (PwC) i tako popravila svoju
prethodnu procenu za čak dva miliona vozila.
"Prajsvoterhaus", recimo, tvrdi da će svetska proizvodnja putničkih
automobila 2014. godine biti za 50 odsto veća u odnosu na predkrizni period.
Ipak, proizvodnja će te godine, uprkos poboljšanoj proceni, biti u zaostatku za
66 miliona vozila, koliko je proizvedeno 2008. godine, pre početka svetske
ekonomske krize pre dve godine.
Automobilsko tržište postepeno, ipak, počinje da se "izvlači " iz
krize i da se oporavlja, zahvaljujući oživljavanju svetske privrede, a pokretač
rasta prodaje automobila bi trebalo da bude, do pre dve godine usporeno tržište
u Severnoj Americi i Aziji, posebno u Kini, procenjuju u PwC.
Kina će ostati vodeći svetski proizvođač automobila, tako da će svaki peti
četvorotočkaš silaziti sa kineskih proizvodnih traka, dok će američki
automobilski koncerni u svetskoj produkciji učestvovati sa deset odsto, koliko
i japanski.
Kada su u pitanju autokoncerni, najveću proizvodnju, procenjuju eksperti,
ostvariće alijansa "Folksvagen-Suzuki", "Tojota" i
"Dženeral motors" (GM). Na listi lidera autoindustrije, za sada, nema
kineskih firmi, jer se na tom tržištu za kupce bori stotinak fabrika.
Kina je već postala najveće automobilsko tržište sveta, pošto su minule godine
tamošnje fabrike proizvele 13,7 miliona vozila, ili 3,3 miliona više nego
američke kompanije. Taj primat će Kina zadržati i u narednih nekoliko godina,
smatraju stručnjaci.
Dve krizne godine donele su ozbiljna iskušenja za automobilsku industriju, kada
je prodaja putničkih kola u Evropskoj uniji opala za 25, a u SAD za 20
procenata. Kriza je teško pogodila rusko tržište, koje se prepolovilo, a
preteće bankrotstvo kompanije su izbegle zahvaljujući ulivanju više milijardi
dolara budžetskih sredstava u državne programe prodaje "staro za
novo".
Analitičari naglašavaju da je budućnost autoindustrije u širem povezivanju
kompanija i da će one koje ostanu same biti bez ikakve šanse, što će
istovremeno proizvesti "rat" mega korporacija i pojačati
konkurenciju. Izvršni direktor "Fijata" Serđo Markione smatra da bi
jedna kompanija morala da proizvede najmanje pet miliona automobila godišnje,
ako želi da preživi kao globalni proizvođač kola.
Samostalno, teško da neko može da obezbedi mesto na tržištu i prema mišljenju
stručnjaka izglede da opstanu ima samo pet - šest najvećih koncerna na svetu, a
bez državnih subvencija teško je očekivati da će doći do skoka umrtvljene
prodaje kola, pre svega, u Evropi, gde se pokazalo da bi bez sistema "keš
za krntiju" - autonidustrija doživela novi kolaps.
Najnoviji primer udruživanja je savez "Reno-Nisan-Dajmler", postignut
početkom aprila, posle procene izvršnog direktora "Reno-Nisana"
Karlosa Gona da će "trojno partnerstvo" svima biti od koristi.
Kompanije su dogovorile simboličnu "unakrsnu" kupovinu akcija od oko
tri odsto, kako bi se, pre svega, smanjili troškovi proizvodnje.
Sledeće evropsko udruživanje autokompanija moglo bi da uključi
"Pežo-Sitroen", najavio je čelnik "Fijata" Markione, a za
kombinaciju "Fijat-Pežo-Sitroen" smatra da bi to bio "brak iz
snova".
On je kazao da je odluka "Fijata" da preuzme 20 odsto akcija američkog
Krajslera" bila samo jedan korak u okviru njegove strategije konsolidacije
italijanske kompanije.
"Fijat" godišnje proizvodi oko dva miliona vozila, a
"Krajsler" je lane montirao 1,3 miliona, ali najavljuju da od Nove
godine kreću sa novim modelima i obnavljanjem zastarelih tehnolgija.
Autor : Tanjug.rs
Pregled OICA oficijelnog kalendara za 2011. godinu:
1. Kairo (komercijalna vozila) 14.-16. januar
2. Detroit 15.-23. januar
3. Brisel (komercijalna vozila) 15.-23. januar
4. Ženeva 3.-13. mart
5. Beograd 25. mart - 3. april
6. Seul 1.-10. april
7. Zagreb 6.-9. april
8. Amsterdam 13.-23. april
9. New York 22. april - 1. maj
10. Barselona 14.-22. maj
11. Kijev 26.-29. maj
12. Brno (komercijalna vozila) 4.-9. jun
13. Sofija 11.-19. jun
14. Buenos Aires 17.-26. jun
15. Moskva 14.-17. septembar
16. Frankfurt 15. - 25. septembar
17. Nitra 29. septembar - 3. oktobar
18. Johannesburg 7.-16. oktobar
19. Sao Paulo 24.-28. oktobar
20. Lisabon 4.-13. novembar
21. Atina 5.-13. novembar
22. Milano 18.-20. novembar
23. Istanbul 25.-27. novembar
24. Tokio 30. novembar - 1. decembar