
Ovih dana se obeležava 125 godina od nastanka prvog automobila koji je konstruisao Karl Benc. Tadašnje čudo tehnike u međuvremenu je drastično evoluiralo i sada će putem Berte Benc proći neki drugačiji automobili.
Tri točka, jedan cilindar i, umesto volana, jedna poluga. Prvi Bencov patent motornog vozila važi za prvi auto na svetu. Karl Benc patentirao je 1886. godine prvi automobil sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Bilo je to čudo tehnike, ali finansijski je njegov projekat doživeo promašaj.

Stvar je spasla Berta Benc, Karlova supruga, koja je sela u prvi auto i odvezla se čak 100 kilometara od Manhajma do Pforchajma. Tek tada je mnogim postalo jasno da bi Karlov patent mogao biti korisno prevozno sredstvo.
„Sve te priče o neuspesima koje je ovaj patent preživeo od problema sa kočionim sistemom, do komplikacija sa dovodom goriva su u međuvremenu su postale deo jedne legende“, priča kurt Mezer, istoričar automobila.
Iako se ponajviše u Nemačkoj dalje razvijao i bivao sve bolji, ljubav prema automobilima budila se u Francuskoj. Čak i prema nemačkim modelima. „Posebno su žene uživale u vožnji ovakvog automobila pariskim bulevarima. Bilo je to nešto novo, drugačije od vožnje kočijom. Mogućnost da pokažete da ste bili moderni, da ste imućni. Vozilo sa benzin-motorom bilo je daleko skuplje od kočije sa konjima“, kaže Mezer.
Preko bube i poršea
Nakon Drugog svetskog rata u Nemačkoj počinje masovna proizvodnja Folksvagenove bube. Ljudi su bili oduševljen novim prevoznim sredstvom. Auto je postao simbol slobode, ali i privredno čudo. Nakon teških godina posle rata, ljudi su konačno po prvi put mogli da se upuštaju u putovanja.
Slično je bilo i sa BMV-ovom Isetom. Za neke je ona bila i praktičnija zato što je, za razliku od ostalih automobila, motor bio na zadnjoj strani. „Automobili su se isprva koristili uglavnom za putovanja vikendom i odlazak na odmor. Navodno ih je bilo šteta voziti svaki dana ili u vreme zime. To što ste se autom mogli odvesti negde na jug, bila je prava fascinacija“, kaže Mezer.
Luksuz i novi stil života. Onaj ko je od vožnje želeo više, sigurno je srećan što su se pojavili sportski automobili i elegantni modeli poput Mercedesovog 300SL ili Poršeovog 911. Ali 1973. godine je na ulicama ponovo bilo mirno. Kriza u snabdevanju naftom ispraznila je puteve. Negde su čak postojale i zabrane.
Traže se „zeleni“ automobili
Tek tada je postalo jasno da su automobili su veliki potrošači. Kasnije i da su opasni po životnu sredinu. Nova ideja se sada polako realizuje: struja umesto benzina ili dizela. Automobilska industrija je pred velikim izazovom. Alternativni izvori energije su spas. Sve podseća kao na teške početke i probnu vožnju Berte Benc.
„Berta te 1888. godine nije vozila oldtajmer, nego najinovativniji izum te vrste. Zato tokom ove godine želimo da ukažemo na alternativu, vožnjom najstarijim putem na svetu“, najavljuje Edgar Mejer iz inicijative „Izazov Berte Benc“ vožnju putem kojim je nekada vozila Berta.
U septembru će naime ovuda proći svi modeli sa motorima koji manje štete životnoj sredini. Nije važno ko će pobediti. Glavna tema je u kojoj meri je ekološki podobna struja koja se koristi i u koji su kapaciteti baterija.
Autori: Ute Šnajder / Jakov Leon
Preuzeto sa : dw-world.de
Koliko li ce danas ovde biti komentara,hmmm...... I da li ce biti uvuceni u pricu i Bavarska regija,okolina Ingolstada,pa odatle u Torino...Zatim kulturna revolucija Mao Cedunga i onda skok na recesiju u SAD i odraz na prodaju Volt-a. Samo pitam,ne predlazem... :D
@ Uros Cuore Sportivo
Pa kad krenu lovačke priče o ,,industriji''...
@ milan
Najviše volim Audi, ali Mečka je tata, sve posle ovoga ne treba komentarisati.
Ovim pokazujem svoju objektivnost i nepristrasnost!
još od tada ima problema sa kočionim sistemom, komplikacije sa dovodom goriva...
:)
@Dejan L
Ja najvise volim onog za koga mislim da je tzv. "tata",a ne jednog volim ,a drugi je najbolji.
"Samo BMW je autoidustrija, sve su ostalo radionice"- evo upravo dokaza za to...
Pa treba da se zna ko je za muzeje i staracke domove, a ko za buducnost:)
@McLaren
Očekivao sam malo više žustrosti od fanova ali vidim da već polako odustajete i prihvatate istinu onakvom kakva zapravo jeste... :))))
u jednom trenutku ljudi iz BMW-a shvataju da mercedes ne može da napravi dobar auto iako se svojski trudi pa prelaze sa avionskih motora na drum... ostalo je već poznato...
:)
@ miki
u jednom trenutku direktor Mercedesa kaže da će u 2011. Mercedes-Benz ove godine predstaviti 14 novih i obnovljenih modela i jedan potpuno novi model!
Mercedes ima ogromnu paletu automobila, a neki par serija...
Mercedes ima SLS, Audi R8, a Bmw najavljuje Efficient Dynamic 2 godine i sada kažu stiže 2013.
Hvala na odlicnim automobilima
gospon.Karl Benc i kreiranju istorije.
@Dejan L
ma mogu da predstavljaju oni šta hoće, uspeh se meri u prodatim modelima, a tu je BMW ispred MERC.
a i brend BMW je vredniji..
KAKO GOD OKRENEŠ BMW JE ISPRED MERC I AUDIJA.
merc i audi pričaju, biće 2012-te, 13-te...
možda, videćemo, sada je realnost drugačija, BMW pa onda svi ostali...
@hh
tačno, ljudi prepoznaju kvalitet, i tako kupuju, kupuju, kupuju i nastaje kvantitet
1000 S klasa vise od sedmice i 46 000 E klasa vise od petice... Hahaha bas dobar rezultat. :D Ja verujem i C klasa je ispred trojke... Heheh
@miki
ma mogu da predstavljaju oni šta hoće, uspeh se meri u prodatim modelima, a tu je BMW ispred MERC.
Renault proda 3,5 miliona godisnje 3x vise od BMW toyota 7x jel to znaci da su bolji od BMW-a po toj tvojoj teoriji i jesu al upamti Mercedes je gospodsko vozilo čista AVANGARDA
zanimljiva matematika:
s klasa prodavanija od 7-ice
e klasa od 5-ice
c klasa prodavanija od trojke
mercedes ima veću paletu, više modela, svi su prodavaniji po klasama, pa opet
BMW JE PRODAVANIJI!!!
@Dejan L
Zasto je Mercedes tata?Ima mnogo stvari na automobilu,po cemu je to Mercedes tata?
Mercedes nikako ne moze da bude "tata", moze da bude samo "DEDA"! :)))
@Dakara
Renault, toyota nisu u cenovnom rangu sa BMW/merc/audi i zato ne možemo porediti broj prodatih modela sa npr. mercedesa i citroena!!!
@Dejan L
Ako je direktor Mercedesa rekao to u tom trenutku onda je taj trenutak ostao zapisan kao trenutak kada je direktor Mercedesa zestoko slagao. Aj mi nabroj 14 novih, tj. obnovljenih modela. Daj razmisli malo svojom glavom. Osim ako ne racunas pod novi model i nove motore u nekom modelu. Aj da malo nabrojim koliko bi onda bilo novih modela kod BMW-a ove godine: 2.0L turbo u seriji 5, X1, X3, seriji 1 sa petoro vrata, seriji 1 sa troje vrata,..... A ako cemo bas ozbiljno, kod BMW-a je to ovako sto se noviteta tice za ovu godinu: seijia 1, serija 6 kabrio, serija 6 kupe, M5, M1, facelift serije 1 kupe, facelift X6, facelift serija 7, serija 3, zatim novi motori: 3.0D sa 258KS, 2.0 turbo sa 245KS, pojacani V8 na 457KS, i pri predstavljanju serije 1 i 3 jos 2 nova motora. Aj ti naroj tih 14+1 novih Mercedesa..
@McLaren
C klasa je prodavanija od 3 i A4 to ti je 100% tacno imam u Auto bildu od prosle godine kad su uporedjivali ih na testu posto imam puno tih novina mrsko mi traziti da ti dam tacan broj. Inace MB je prodavaniji u limuzinskim verzijama znaci C,E i S dok BMW ih sisa u SUV segmentu sa X5 i seriji 1 i tu prave kljucnu prevagu na kraju u prodajnim rezultatima.
@hh
Niko ne spori Karlu da je prvi sklepetao samohodno sopoćalo u devetnaestom veku, ali ovo je dvadeset prvi vek (za neupućene) i stvari su se donekle izmenile. U proteklih nešto više od veka, iz radionica se razvila jedna autoindustrija dok su svi drugi ostali na nivou radionica!!
@McLaren
Nije 1000 već nešto manje od 700 komada "top limuzina" razlike, što dođe nešto manje od 1%. Znam da to u očima fanova MB izgleda veliko ko planina ali zapravo ta razlika je zanemarljiva. Toliko zanemarljiva da ukoliko bi uključili u kalkulacije broj prodatih Rolseva (koji su opet priča za sebe), odnos snaga bi bio na strani BMW-a. Ali...verujem da su MB fanovima daleka ta razmišljanja...
A što se tiče E klase i serije 5, videćemo kako će stajati u prvom kvartalu ove godine (istom onom kvartalu 2010 u kojoj je BMW povukao staru peticu iz prodaje a za koji se vi MB podržavaoci tako grčevito hvatate jer razlika u prodaji je zapravo iz tog perioda).
No...živi bili i na AutoBlogu dočekali pa....nekom će da se crvene uši, a kome...videćemo!!! :)))
P.S. Pribojavam se da tih dana neki od vas neće često otvarati ove stranice! xD
@miki
zaboravio si na prodaju kombija, šlepera, traktora, autobusa...svuda je Merc najjači, al kad se izvrši suma sumaris....opet nekako negde nešto škripi, puca i tandrče...nikako se snovi MB fanova i realnost ne podudaraju!!! :))))
@Gagiba
tačno, zaboravio sam na prodaju kombija, šlepera, traktora, autobusa ALI I NA MOTOCIKLE...
PRESKUPI ALI OPET ONI PRAVI...
TO JE AVANGARDA...
Gagiba
Moram priznati da crveno-beli solo GSP autobusi by Mercedes-Benz su jako udobni za korisnike javnog prevoza...
Ne znam sta servis kaze...
I naravno bez i jednog onog cekica za razbijanje prozora u slucaju pozara...
@ toma
Mercedes je tata jer je on imao night vision i pre safe u S klasi pre 9 godina, a bmw tek sada trči za njim.
Nudi kojekakve bezbedonosne sisteme koji se samo drugačije zovu, a u pitanju je kopirani pre safe.
Pozdravio vas SLS i Maybach
Upravo zbog tih kombia, autobusa i slepera MB ima najbolju finansisku situaciju od sve tri pomenute marke pa moze pruziti sebi luksuz SLS SLR i slucno dok BMW se kao prestavlja sportsko orjentisano vozilo al jos nema supersportsko vozili a zasto zato sto nema dovoljno sredstava da ga razvije. Cak i Audi ima R8.
Istina meni ovi novi Audi su bolji od BMW-a al opet mi je Bembara puno drazi od Audija jer Audi nema istoriju i sam se proklamovo u taj segment mada istina ne ide im lose.
@Dejan L
Upravo tako,krivo mi je sto su ovako skrto i nepotpuno napisali o istoriji Mercedesa.
Da su napisali malo opsirnije,svi ovi pametnjakovici bi stojali mirno kad procitaju.
BMW jeste prodavaniji sve djuture ,ali ne u luks segmentu.
E klasa ga shije,S takodje.
@Dejan L
Mercedes je predstavio Night Vision sa poslednjom S klasom, a BMW sa proslom restilizovanom serijom 7. Ne znam tacno kad je izasla ova s klasa, ali ta restilizovana serija 7 se pojavila (a samim tim i Night Vision u BMW-u) u Zenevi 2005. I za tvoju informaciju odmah se pojavio u svim ostalim BMW modelima osim serije 1,3 i x3. 2006/07 se nudi i u novom x5/x6. Ja sam ti rekao kad se pojavio u BMW-u, a ti sad pronadji kad se pojavila nova S klasa, pa ces saznati koliko se pre pojavilo to cudo tehnike u Mercedesu. Moze?
I da mi je da znam sto si se uhvatio za Night Vision. A da se ne mucis razlika u pojavljivanju kod Mercedesa i BMW-a je mesec dva. Sta mislis da je mercedes to izbacio, pa bmw video i za mesec, dva razvio taj sistem i ponudio ga. Nazalost ne. Odgovor na to je, na tvoju zalost ovakav: te sisteme razvijaju druge kompanije (bosh, siemens,..) i onda ga ponude proizvodjacima automobila koji ih dalje testiraju. Samo je pitanje kad ce koji proizvodjac da izbaci neki novi luksuzni model i da ga primeni, posto se takvi sistemi retko ubacuju u auto u sred ciklusa. Dakle ili pri predstavljanju novog modeli ili prilikom fejsliftinga. E sad ovo sam bas tebi vec jednom napisao, jednom ti je i cini mi se gagiba to isto napisao. Da smo pisali kamenu, on bi do sad ukapirao, ali tebi bas to ne ide tako lako od ruke!
@toma
MB i BMW su uveli taj sistem 2005 godine, stim da je Leksus prvi imao taj sistem 2003 godine al inace kazu da se nije nesto pokazao i ne utice toliko na bezbijednost Ja sam imao priliku da vidim kako to funkcionise prije 10-ak dana kad smo se vracali sa rekreacije u S550 meni se cini da bi mi vise smetalo nego koristilo al ne mogu da tvrdim posto nisam vozio
Ja sam vozio auto sa tim sistemom (750i), u principu moze da koristi. Npr. na nekom sporednom putu gde ima neobelezenih traktora i slicnih vozila (u nekim delovima Srbije, to je umelo da bude veliki problem, i mnogo ljudi strada na taj nacin), ili mislim da bi bilo dobro po magli (ono kad maglu mozes da seces nozem, pa kad suvozac izadje napolje i hoda ispred auta da bi navigirao). Taj sistem ne trebas da gledas non stop, poenta je da ti sam sistem vizuelno (obojeni trougao) i zvucno signalizira kad imas nesto na putu ili pored puta. Cisto da se skoncentrises i obratis paznju, posto sistem prati 300 ili 400 metara ispred, ne secam se. Ja doduse nisam imao priliku da ga nesto koristim, ali ovo na osnovu onog sto sam video i stvari koje logicki zakljucujem.
Mercedes ga je mnogo bolje uradio i efikasniji je, imate test. I plus nalazi se na boljem mestu.
sto bi reko jedan moj drug zena moze biti i sa sela, al auto mora biti iz Nemacke!!! xaxaxaa
Ma da bre, voznja u mercedesu leci rak, sidu, venericne i jos neke bolesti, a takodje sprecava opadanje kose i podstice rast nove:))))