
Svetska prodaja automobila porašće šest odsto u 2011. godini na rekordnih 76,5 miliona novih vozila, procenila je agencija "J.D. Pauer" u Detroitu, koja prati kretanja u autoindustriji, navodeći da će do 2015. godine Indija biti treće najveće tržište na svetu, a Brazil četvrto.
Prodaja automobila u privredama u usponu činila je više od polovine globalne
isporuke kola u prošloj godini, prvi put do sada, prenele su svetske agencije.
Lane je prodaja dostigla rekordnih 72 miliona, nadmašivši raniji najbolji
rezultat od 70 miliona isporučenih automobila u 2007. godini, pre globalne
recesije koja je uticala na drastičan pad potražnje za novim vozilima.
Direktor "J.D.Pauera" za globalna predviđanja Džef Šuster izjavio je
da je "hlađenje" stope auto prodaje na tržištima u usponu u 2011.
godni glavni razlog što će svetske isporuke ove godine porasti svega šest
odsto, u poređenju sa prognozom da će rast prodaje u 2012. godni dostići 12
procenata, kada se očekuje oporavak u zapadnoj Evropi i Severnoj Americi.
Posle očekivanog pada prodaje od dva odsto u 2011. Evropa će se oporaviti i
uspeti da obezbedi snažniju stopu rasta u 2012. godini, što će doprineti da se
globalna isporuka automobila poveća na 85 miliona, smatra Šuster.
"Pauer" procenjuje da će svetsko auto-tržiste biti između 90 do 91
miliona kola u 2013. godni, a da će se "granica snova" od preko 100
miliona prodatih novih vozila dostići u 2015. godini.
Kina, najveće tržište kola na svetu, ponovo će zadržati lidersku poziciju i
u 2011. godini, gde će se prodati šest miliona vozila više nego u SAD. U ovoj
godini u Kini će se prodati, prema predviđanjima "Pauera", 19 miliona
novih vozila, 11 odsto više nego godinu ranije, ali manje nego u 2009. kada je
stopa rasta prodaje iznosila 33 odsto ili u 2008. kada su isporuke skočile 48
odsto u odnosu na prethodnu godinu. Kineska prodaja porašće sa 8,8 miliona
vozila u 2008, na 17,2 miliona u 2010, procenjuje američka agencija.
Izvršni direktor "Dženeral motorsa" (GM) Danijel Akerson izjavio je
da je Kina jedinstveno tržište koje će "imati najveću stopu rasta na svetu
u narednih 10,20, pa i 30 godina."
Kina je 2010. godine bila najveće tržište na svetu po obimu prodaje, ispred
SAD, Japana, Brazila i Nemačke, naveo je Šuster. On smatra da će do 2015.
godine Indija biti treće najveće tržište na svetu, a Brazil četvrto.
Južnoameričke privrede će umerenije rasti posle oštrog skoka prodaje u
poslednjih nekoliko godina, rekao je Šušter, navodeći da će bruto domaći
proizvod Južne Amerike rasti između četiri i pet odsto u 2011. godini. Glavni
problem s kojim će se zemlje tog regiona suočavati su inflacija i nastavak
oštre monetarne politike, kao i moguće smanjenje kredita u Brazilu, koji ima
najveće auto-tržište u regionu s bezmalo 75 odsto ukupne prodaje, kazao je
Šuster.
Pre samo četiri godine, kinesko tržište automobila bilo je 8,1 miliona prodatih
kola, polovinu ukupnih američkih isporuka. Ali, Kina je 2009. godine postala
najveće tržište automobila na svetu, sa 13 miliona isporučenih vozila, dok je
prodaja u SAD pala na 10,4 miliona, što je bio najlošiji rezultat u periodu od
skoro tri decenije. Kineska prodaja raste pre svega zbog potražnje za manjim
voziliam, a u SAD polovinu isporuka čine mnogo profitabilnija
sportsko-terenska vozila i pik-ap kamioni. Profitabilni luksuzni automobili
činili su manje od četiri odsto ukupnog kineskog tržišta u 2010 i računa se da
će u narednih nekoliko godina porasti na oko pet procenata.
Autor : Tanjug.rs
Foto : arhiva Autoblog.rs