home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Češka slavi 20. godišnjicu svoje najuspešnije privatizacije - ulaska nemačkog koncerna Folksvagen u fabriku automobila Škoda iz Mlade Boleslave.

Uspešne privatizacije (koja je tada u Čehoslovačkoj izazivala puno bojazni, nacionalističkih strasti da se prodaje "porodično srebro" koje mora ostati u češkim rukama) podsetili su se u Mladoj Boleslavi zajedno i češki predsednik Vaclav Klaus i bivši šef nemačke diplomatije Han Ditrih Genšer.

U subotu 16. aprila fabrika otvara svoja vrata posetiocima i očekuje da će je obići preko 50.000 ljudi.

Ekonomisti dve decenije otkako je Folksvagen preuzeo Škodu ocenjuju da je to primer za ugled kako se uspešno prodaje domaća firma stranim vlasnicima. Pored neospornog uspeha modela Škoda koji su decenijama služili na zapadu za podsmeh, ta privatizacija dovela je u Češku i druge nemačke investitore.

"Škoda je pozivitno uticala na zaposlenost u centralnoj i severnoj Češkoj, pomogla priliv stranog kapitala i razvoj kooperanata. Kooperanti su sada već tako veliki da isporučuju delove mnogim proizvođačima automobila u Evropi," kaže ekonomista David Marek.

Iako je bilo mnogo protivnika te privatizacije, među ostalima Škodu Nemcima nije hteo da prodaje ni tadašnji ministar finansija Vaclav Klaus, vlada je od 12 zainteresovanih kupaca odabrala dva - Folksvagen i Reno - da bi je u finalu dobio Folksvagen, očišćenu od dugova.

Folksvagen je 16. aprila 1991. godine uložio u Škodu 620 miliona maraka i dobio udeo od 31 odsto. Za 1,4 milijardu maraka je 1995. godine povećao udeo na 70 odsto, a 2000. godine kupio je preostale akcije i postao jedini vlasnik.

Dugogodišnji bivši šef Škode auto Vratislav Kulhanek kazao je sada na godišnjicu da je Folksvagen ne samo ispunio već i prevazišao sva obećanja koja je dao pre dve decenije.

Škoda u vlasništvu Folksvagena godinama se drži na čelu liste najuspešnijih čeških preduzeća, najuspešnijih izvoznika a zahvaljujući pre svega njoj automobilska industrija je motor češke privrede sa udelom od oko 30 odsto u češkoj industriji.

Čistu zaradu od 110 miliona evra iz 2009. godine, Škoda je povećala na 349 miliona evra 2010. godine kada je 25.280 njenih radnika proizvelo 576.362 automobila.

Autor : Beta.rs

Foto : Škoda



čitanja : 1127



Komentari

Skoda je jedan od najstarijih proizvodjaca automobila na svetu i zasluzila je da bude u dobrim rukama.

Autor milan 16 Apr 2011, 13:43

Uspesno skoro kao privatizacija Zastave...

Autor PITBULL™ 16 Apr 2011, 13:43

Kamo sreće da Zastava, ovaj FAS ovako uspe...

Autor Miki 16 Apr 2011, 14:02

Mnogo je smesno kad su na skodu stavili ove felne (mislim da su od golfa ili pola?) ... Mislim ako je vec u njihovom vlasnistvu ne mora da bude brat blizanac sa njima ! To je ono sto se meni ne svidja !

Autor djene 16 Apr 2011, 14:03

@djene

Nisu ni od Golfa ni od Pola,originalne su Skodine.

Autor milan 16 Apr 2011, 14:09

E da su Zastavu prodali VW-u....

Autor hh 16 Apr 2011, 14:17

Najbolji primer privatizacije u autoindustriji! Ispoštovana je Škodina tradicija, kao jednog od najstarijih proizvođača automobila na svetu, unapređen je kvalitet automobila, kao i imidž Škode kao brenda, a povećani su prodaja i profit! Svaka čast VW-u i svaka čast Škodi i Česima! Česi sada imaju na šta da budu ponosni, za razliku od nas, koji više nemamo SVOJU autoindustriju. Montažne trake i "šrafcigerisanje" se ne broje, jer to ne predstavlja proizvodnju, već SAMO montažu!

Veoma cenim kada neko poštuje nečiju tradiciju, a upravo to predstavlja jedan od sporednih razloga zbog kojih sam kupio Fabiju ;)

Autor Predrag 16 Apr 2011, 14:55

Lep dan,danas je takodje i 19 godina od osvajanje titule sampiona Evrope,KK Partizan!!Kazu,vreme ide,a Saletova trojka ostaje! ;) ;)
Inace,svaka cast VW-u,tradicija se cuva,to mozete videti i kod Bentlija npr...

Autor dusan 16 Apr 2011, 15:19

Razlika između Škode i Zastave je ogromna, uvek bila.

Škoda je pre 100 godina samostalno započela putešestvije u autoindustriji, i bila je prilično uspešna do pojave komunizma. A Zastava se uvek bavila proizvodnjom licenciranih automobila, prvo Willys Jeep, a onda razni Fiati. Do 90ih istu sudbinu je imao i Seat, ali ga je preuzeo VW. Pa i Poljaci su pravili neke Fiate. Pa i Rusi su pravili i prave Ladu na osnovi Fiata 124.

FAS se nikako ne može porediti sa privatizovanom Škodom, jer je FAS samo fabrika koja će proizvoditi neke Fiatove modele(Lancia Musa, Fiat Idea), dok je Škoda skroz poseban brend.

Autor Bole 16 Apr 2011, 15:29

Zastava je nastala i nestala uz pomoć Fiata, a oba događaja odigrala su se uz podršku vlasti. Naravno da FAS ne može da se poredi sa Škodom, dok je Zastava mogla, ali samo do 1991. godine. Škoda je već godinama ozbiljan proizvođač automobila, a FAS to nekada neće biti, jer će predstavljati samo ogranak za montažu (ukoliko se ostvari dato obećanje).

Autor Predrag 16 Apr 2011, 15:55

@predrag

Pre nego sto je proizvodila FIAT-ove modele,Crvena Zastava ( ime iz tog vremena) pravila je Chevrolet kamione za potrebe Vojske Jugoslavije.To je bilo 1940. a tek 1953 pocela je proizvodnja modela po FIAT-ovoj licenci.

Autor milan 16 Apr 2011, 16:03

@milan
DObro mozda nisu potpuno iste ali evo pa sam reci koliko ima slicnosti ?!

http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2009/05/vw_polo_worthersee_002.jpg

Autor djene 16 Apr 2011, 16:20

@milan
Znam kompletnu Zastavinu istoriju (ne bih da pravim ovde ogroman off topic) ;)
Ozbiljna proizvodnja u Zasatvi, počela je sa "Fićom"...

Autor Predrag 16 Apr 2011, 16:23

@dusan,
Abdi Ipekchi dvorana josh odzvanja... :D

Autor Uros Cuore Sportivo 16 Apr 2011, 18:07

@Uros
Jos,Jos :).Saletova trojka,trenutak koji ce svi pamtiti zauvek :) Djordjevic,Danilovic,Loncar,Nakic,Rebraca,Silobad itd,uz najveceg trenera Obradovica... :) Ahh,umalo prosle sezone da slavimo opet,ali polako,sistem je tu :)

Autor dusan 16 Apr 2011, 19:14

Ko je pazario onu Monte Carlo Fabiu sa sajma?

Autor ALEKSANDAR BG 16 Apr 2011, 21:22

Predraže, slažem se!

Autor MasterHaosis 16 Apr 2011, 22:06

@ djene
Nikakve sličnosti nemaju te felne sa Polo-a
Nikakve

Autor Dejan L 17 Apr 2011, 08:39