
Češka slavi 20. godišnjicu svoje najuspešnije privatizacije - ulaska nemačkog koncerna Folksvagen u fabriku automobila Škoda iz Mlade Boleslave.
Uspešne privatizacije (koja je tada u Čehoslovačkoj izazivala puno bojazni,
nacionalističkih strasti da se prodaje "porodično srebro" koje mora
ostati u češkim rukama) podsetili su se u Mladoj Boleslavi zajedno i češki predsednik Vaclav Klaus i bivši šef nemačke diplomatije Han Ditrih
Genšer.
U subotu 16. aprila fabrika otvara svoja vrata posetiocima i očekuje da će je
obići preko 50.000 ljudi.
Ekonomisti dve decenije otkako je Folksvagen preuzeo Škodu ocenjuju da je to
primer za ugled kako se uspešno prodaje domaća firma stranim vlasnicima. Pored
neospornog uspeha modela Škoda koji su decenijama služili na zapadu za podsmeh,
ta privatizacija dovela je u Češku i druge nemačke investitore.
"Škoda je pozivitno uticala na zaposlenost u centralnoj i severnoj Češkoj,
pomogla priliv stranog kapitala i razvoj kooperanata. Kooperanti su sada već
tako veliki da isporučuju delove mnogim proizvođačima automobila u
Evropi," kaže ekonomista David Marek.
Iako je bilo mnogo protivnika te privatizacije, među ostalima Škodu Nemcima
nije hteo da prodaje ni tadašnji ministar finansija Vaclav Klaus, vlada je od
12 zainteresovanih kupaca odabrala dva - Folksvagen i Reno - da bi je u finalu
dobio Folksvagen, očišćenu od dugova.
Folksvagen je 16. aprila 1991. godine uložio u Škodu 620 miliona maraka i dobio
udeo od 31 odsto. Za 1,4 milijardu maraka je 1995. godine povećao udeo na 70
odsto, a 2000. godine kupio je preostale akcije i postao jedini vlasnik.
Dugogodišnji bivši šef Škode auto Vratislav Kulhanek kazao je sada na
godišnjicu da je Folksvagen ne samo ispunio već i prevazišao sva obećanja koja
je dao pre dve decenije.
Škoda u vlasništvu Folksvagena godinama se drži na čelu liste najuspešnijih
čeških preduzeća, najuspešnijih izvoznika a zahvaljujući pre svega njoj
automobilska industrija je motor češke privrede sa udelom od oko 30 odsto u
češkoj industriji.
Čistu zaradu od 110 miliona evra iz 2009. godine, Škoda je povećala na 349
miliona evra 2010. godine kada je 25.280 njenih radnika proizvelo 576.362
automobila.
Autor : Beta.rs
Foto : Škoda
Skoda je jedan od najstarijih proizvodjaca automobila na svetu i zasluzila je da bude u dobrim rukama.
Mnogo je smesno kad su na skodu stavili ove felne (mislim da su od golfa ili pola?) ... Mislim ako je vec u njihovom vlasnistvu ne mora da bude brat blizanac sa njima ! To je ono sto se meni ne svidja !
Najbolji primer privatizacije u autoindustriji! Ispoštovana je Škodina tradicija, kao jednog od najstarijih proizvođača automobila na svetu, unapređen je kvalitet automobila, kao i imidž Škode kao brenda, a povećani su prodaja i profit! Svaka čast VW-u i svaka čast Škodi i Česima! Česi sada imaju na šta da budu ponosni, za razliku od nas, koji više nemamo SVOJU autoindustriju. Montažne trake i "šrafcigerisanje" se ne broje, jer to ne predstavlja proizvodnju, već SAMO montažu!
Veoma cenim kada neko poštuje nečiju tradiciju, a upravo to predstavlja jedan od sporednih razloga zbog kojih sam kupio Fabiju ;)
Lep dan,danas je takodje i 19 godina od osvajanje titule sampiona Evrope,KK Partizan!!Kazu,vreme ide,a Saletova trojka ostaje! ;) ;)
Inace,svaka cast VW-u,tradicija se cuva,to mozete videti i kod Bentlija npr...
Razlika između Škode i Zastave je ogromna, uvek bila.
Škoda je pre 100 godina samostalno započela putešestvije u autoindustriji, i bila je prilično uspešna do pojave komunizma. A Zastava se uvek bavila proizvodnjom licenciranih automobila, prvo Willys Jeep, a onda razni Fiati. Do 90ih istu sudbinu je imao i Seat, ali ga je preuzeo VW. Pa i Poljaci su pravili neke Fiate. Pa i Rusi su pravili i prave Ladu na osnovi Fiata 124.
FAS se nikako ne može porediti sa privatizovanom Škodom, jer je FAS samo fabrika koja će proizvoditi neke Fiatove modele(Lancia Musa, Fiat Idea), dok je Škoda skroz poseban brend.
Zastava je nastala i nestala uz pomoć Fiata, a oba događaja odigrala su se uz podršku vlasti. Naravno da FAS ne može da se poredi sa Škodom, dok je Zastava mogla, ali samo do 1991. godine. Škoda je već godinama ozbiljan proizvođač automobila, a FAS to nekada neće biti, jer će predstavljati samo ogranak za montažu (ukoliko se ostvari dato obećanje).
@predrag
Pre nego sto je proizvodila FIAT-ove modele,Crvena Zastava ( ime iz tog vremena) pravila je Chevrolet kamione za potrebe Vojske Jugoslavije.To je bilo 1940. a tek 1953 pocela je proizvodnja modela po FIAT-ovoj licenci.
@milan
DObro mozda nisu potpuno iste ali evo pa sam reci koliko ima slicnosti ?!
http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2009/05/vw_polo_worthersee_002.jpg
@milan
Znam kompletnu Zastavinu istoriju (ne bih da pravim ovde ogroman off topic) ;)
Ozbiljna proizvodnja u Zasatvi, počela je sa "Fićom"...