
1981. počela je neobična automobilska svetska karijera: Volkswagen Santana od svog uvođenja pre trideset godina prevozio je milione ljudi širom sveta. U niz država puno je brojniji nego u svojoj domovini Nemačkoj. Posebno u Kini, gde se kao Santana 3000 i u luksuznoj verziji Santana Vista još i danas proizvodi u velikom broju.
Volkswagenov model Santana uveden je na tržište u septembru
1981. kao varijanta druge generacije Passata sa stepenastim zadnjim krajem.
Zadatak mu je bio da zadovolji veće zahteve u pogledu komfora i da dopre do
klijentele koja nije želela da vozi Passat sa kosim zadnjim delom ili Passat
Variant. Kako bi se naglasila razlika u odnosu na Passat, u početku se
isporučivala samo u bolje opremljenim verzijama CL i GL, a u drugoj godini
proizvodnje i kao LX, GX i CX. Posebno s luksuznom GX opremom model Santana je
tada uveo pravi feeling gornje klase u Volkswagenovu paletu modela.

Oblik rešetke hladnjaka kao i drugačija glavna svetla
predstavljali su suptilne razlike u odnosu na Passat, a prozori su bili
uokvireni sa više hroma. U Nemačkoj je model Santana bio u ponudi sa benzinskim motorima zapremine od 1,3L (44 kW/55KS) do 2,1L (85
kW/115KS) kao i sa 1,6 litarskim dizelašem snage 40 kW/54KS i 1,6 litarskim turbo-dizel
motorom snage 51 kW/70KS.
Od 1985. godine ukinuta je razlika u nazivu: osim u Španiji od te godine se u Evropi
nudi kao Passat sa stepenastim zadnjim krajem, koji je osim toga u sebi
objedinio i Passat Facelift sa novom rešetkom
hladnjaka.
U niz država klasična silueta stepenastog zadnjeg kraja sa zasebnim prtljažnikom bila je i još uvek je dosta tražena. Tako je model Santana doživeo međunarodni uspeh: pre svega u Kini, gde ovaj auto od 1983. godine proizvodi Shanghai Volkswagen, kooperacijska firma Volkswagena i SAIC-a.

Do danas je tamo proizvedeno više od 3,6 miliona Santana, kako onih prvobitnih – koji se još i
danas mogu često videti na kineskim putevima, tako i njegovih naslednika
Santana 2000, Santana 3000 i Santana Vista.
Ne samo u Nemačkoj i Kini, već i u JBrazilu, Meksiku, Argentini,
Namibiji, Južnoafričkoj Republici kao i u Belgiji, model Santana je osamdesetih
godina silazio s proizvodnih traka, kako u Volkswagenovim fabrikama tako i u saradnji
s drugim proizvođačima.
Postao je pravi «Svetski automobil», koga danas na putevima širom sveta možemo videti
češće nego u Nemačkoj.
Pomalo je paradoksalno to što se u Kini može kupiti potpuno nova, dok u Nemačkoj retka Santana ima posebnu ulogu kao traženi kolekcionarski model. Prvi primerci zvanično su na pragu da postanu oldtajmeri, s pravom na istorijsku registraciju sa registarskim tablicama za oldtajmere.
Izvor : Autosport.hr