home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Preuzeto sa : NSautomobili.com  

Ovo je sasvim neobična priča o automobilu koji je mogao biti jedan od najboljih modela svoga doba, ali u isto vreme i priča o čoveku koji je postao žrtva sopstvene ambicije. Poštovani čitaoče, ovo je priča o mitskom DeLoreanu DMC-12 i njegovom tvorcu Johnu DeLoreanu.

John DeLorean, kao vanserijski inženjer, svoju karijeru započinje radeći za Packard, gde je, pored 12 registrovanih patenata, bio zaslužan i za uvođenje u proizvodnju novog Ultramatic menjača. Rad za Packard nije ostao neprimećen od strane najveće automobilske grupacije. Čelni ljudi General Motorsa su ga uskoro regrutovali i postavili na poziciju pomoćnika glavnog inženjera tada problematičnog Pontiaca. Ovaj potez se višestruko isplatio, jer se sa DeLoreanom Pontiac bukvalno preporodio. 1961. godine stiže nagrada za dotadašnji rad u vidu pozicije glavnog inženjera u Pontiacu, sa kojom DeLorean postaje najmlađa osoba koja je stigla na tako visoku poziciju u automobilskoj industriji. Svoj rad u Pontiacu 1963. godine kruniše fantastičnim modelom GTO, unapređenom verzijom modela Tempest, od koga se očekivalo da poboljša prodaju kod mlađih kupaca. Meteorski uspeh modela GTO je DeLoreanu doneo još jedno unapređenje. 1965. godine 40 godina stari John DeLorean postaje najmlađi šef Pontiaca u istoriji. Visoka pozicija u GM hijerarhiji je donela sa sobom poznanstva sa mnogobrojnim holivudskim zvezdama, kao i prilično luksuzan i ekstravagantan životni stil, netipičan za osobu na čelu jedne auto kompanije. Krajem 60-ih godina DeLorean prelazi na čelno mesto Chevrolet divizije, nakon čega se poljuljani imidž najznačajnije marke pod GM-ovom kontrolom naglo popravio. Zahvaljujući dobrim rezultatima u Pontiac i Chevrolet divizijama 1972. godine dolazi još jedno unapređenje, ovaj put u vidu čelne pozicije celokupne GM-ove automobilske prodaje u Severnoj Americi (mesto potpredsednika GM-a). Sve je bilo spremno da se DeLorean inauguriše kao novi predsednik cele GM grupacije, ali je posle samo šest meseci na novoj poziciji neočekivano podneo ostavku na sve pozicije u najmoćnijoj auto-kompaniji. Konzervativnost velikih automobilskih kompanija i rigidan način donošenja odluka se nisu svideli DeLoreanu, zbog čega je 1975. godine odlučio da formira sopstvenu kompaniju za izradu automobila pod imenom DeLorean Motor Company. 

Vešte pregovaračke sposobnosti, kontakti među poznatim ličnostima i poverenje dilera automobila DeLorean je iskoristio za finansiranje nove kompanije. U neprestanim kontaktima sa vlastima nekoliko zemalja izbor za lokaciju proizvodnog pogona se suzio na dve lokacije – Irska i Portoriko. Prva opcija za izgradnju fabrike koja bi snabdevala američko tržište nije naišla na finansijsku podršku Irske vlade, dok je druga i pored blizine tržišta bila u nepovoljnijem položaju zbog neiskusne radne snage. Pregovori sa Portorikancima su bili u završnoj fazi, kada se neočekivano pojavila prilika za izgradnju fabrike u Severnoj Irskoj. Ratom osiromašeno područje oko Belfasta je bilo problematično za britansku vladu, koja je nastojala svim silama da zaposli narod i tako ga odvede sa ulica. U vreme žestokih međuverskih sukoba protestanata i katolika niko se nije usuđivao da uloži novac u jedan od najsiromašnijih evropskih regiona. Niko, osim DeLoreana. Do tada najveća investicija britanske vlade u privatan sektor, u iznosu od 85 miliona funti (današnja vrednost oko 275 miliona), je značila da će DeLorean imati na raspolaganju gotovo sve za izgradnju fabrike, od lokacije u zapadnom predgrađu Belfasta (Dunmurry), do gotovog novca za opremanje fabrike. Uz ovaj novac DeLorean je imao na raspolaganju određenu, nikada javno saopštenu, sumu novca od holivudskih glumaca i preko 150 dilera automobila širom SAD-a.

Sledeća faza u planovima za izradu automobila je podrazumevala konstruisanje i razvoj kupe modela sa gull-wing sistemom otvaranja vrata. Saradnika je brzo pronašao u Colinu Chapmanu i kompaniji Lotus, a radi uštede vremena i novca mnogi elementi su preuzeti sa modela Esprit. Za dizajn je bio zadužen čuveni Giorgetto Giugiaro.

Vremena za razvoj kompletnog modela od nule jednostavno nije bilo, zbog čega se pristupilo ''pozajmljivanju'' delova sa postojećih produkcionih modela. Delovi enterijera su preuzeti od Volkswagena, kočnice su uzete od Ford Cortine, ali je najkontroverzniji elemenat samog automobila bez sumnje bio pogonski agregat. PRV V6 benzinac sa Bosch K-Jetronic ubrizgavanjem goriva (ZMJ-159), nastao iz saradnje kompanija Peugeot, Renault i Volvo, zapremine od 2.8 l sa oko 130 KS. Evropska verzija je posedovala 170 KS, dok je američka verzija sa ugradnjom katalizatora bila slabija za čitavih 40 KS. Turbo verzija ovog agregata nikada nije dočekala ugradnju.

1978. godine, i pored svih teškoća, počinje izgradnja jedne od najmodernijih fabrika automobila tog doba, sa ukupnom površinom od 61.000 m². Do decembra 1980. godine, odnosno za samo 18 meseci, fabrika je kompletno završena i prvi primerci DeLoreana DMC-12 su sišli sa proizvodne trake već u januaru 1981. godine. Prva isporuka automobila za Ameriku, celih 379 primeraka, je sa nestrpeljenjem dočekana. Iako je najavljena cena od 12.000 $ (današnja vrednost 60.000 $) skoro duplo uvećana, to nije sprečilo mnoge da se zainteresuju za kupovinu ovog kupea namenjenog novoj, mladoj, generaciji kupaca. 

Nažalost, prvih 400 automobila je odmah po dolasku do dilera moralo kompletno da se prepravlja, jer su u procesu uhodavanja proizvodnje mnogi bili očajno sklopljeni. Paneli od nerđajućeg čelika, naročito u predelu vrata, su neprecizno montirani, zbog čega je njihova popravka odnosila najviše vremena. Za razliku od velikih automobilskih kompanija DeLorean jednostavno nije imao vremena da se bavi ispitivanjem ponašanja i testiranjem kvaliteta automobila, što je na kraju donekle pokvarilo prvi utisak kod kupaca. Kasnije serije su sa unapređenjem proizvodnje bivale sve bolje, ali su mnogi problemi ostali prisutni sve do kraja. Problemi sa nedovoljno snažnim motorom, teškom karoserijom i amortizerima predviđenim za limuzine, a ne za sportski automobil su često bile najveće zamerke kod kupaca. Ruku na srce, DeLorean je već nakon godinu dana razmatrao ugradnju snažnijeg Alfinog 2.5-litarskog V6 agregata sa 160 KS u DMC-12.

Zanimljivo je da se DeLorean pridržavao nekadašnjeg Fordovog principa kada je boja karoserije u pitanju. Automobil se standardno isporučivao bez ofarbane karoserije i svi su takoreći bili identični, ali su pojedini dileri na zahtev kupca sami farbali isporučene automobile.

Glasine o raskošnom životnom stilu Johna DeLoreana i korišćenju novca britanskih poreskih obveznika za svoje lične potrebe sve više izbijaju u prvi plan. Istraga je brzo sprovedena, mada bez konkretnih rezultata. Kompanija krajem 1981. godine podiže proizvodnju na 80 automobila na dan, uz povećanje broja radnika na 2.700. A tada nastupa težak prodajni period u Americi. Duga i teška zima, uz sveopštu recesiju, smanjuju i skoro zaustavljaju prodaju automobila, pri čemu mali proizvođači poput DeLoreana najviše trpe. Prihodi su prestali da stižu u fabriku i ubrzo je došlo do nedostatka obrtnog kapitala. Od 7.000 prizvedenih modela DMC-12 samo 3.000 je našlo put do kupaca. Radna nedelja u fabrici je skraćena na samo tri dana, a menadžment u nastojanju da održi proizvodnju ponovo traži zajam od britanske vlade.

1982. godine fabrika otpušta 1.100 radnika u nastojanju da smanji troškove proizvodnje. Sredinom 1982. godine novih 1.300 radnika biva otpušteno, a samo njih 300 ostaje u fabrici na održavanju i sklapanju nedovršenih primeraka. Krajem 1982. godine sve je već bilo gotovo. Nemogućnost obezbeđenje sredstva je prinudila kompaniju da proglasi bankrot i odnela u propast preko 100 miliona dolara u investicijama, 2.700 ljudi ostalo je bez posla, a ostatak automobila je u delovima ponuđen zainteresovanim kupcima. U svojim planovima za budućnost DeLorean je osmislio i limuzinu sa četvoro vrata, koja bi se takođe otvarala poput galebovih krila. Realizacija ovog projekta nikada nije odmakla od crteža. Ukupno je proizvedeno 8.583 automobila, od kojih je oko 6.500 i dalje u voznom stanju.

Događaj koji se odigrao neposredno pred zatvaranje fabrike je u velikoj meri odredio sudbinu samog DeLoreana. Hapšenjem zbog sumnje da je bio umešan u preprodaju droge i javnim suđenjem koje je privuklo veliku medijsku pažnju mnogi nisu bili iznenađeni. Sve optužbe su ipak nakon dve godine suđenja odbačene usled nedostatka dokaza i navođenja od strane agenata FBI-ja. Ostaje ipak činjenica da je DeLorean pokušao na sve načine da dođe do sveže gotovine, uključujući i one nelegalne.

Nakon ovog fijaska DeLorean se povlači iz javnosti i do kraja svog života daje samo nekoliko intervjua u kojima čvrsto brani svoje poslovne poteze. Sve do smrti 2005. godine je maštao o ponovnom početku proizvodnje automobila. 

Ne brinite, ovo nije kraj priče o DeLoreanu DMC-12. 1995. godine američka kompanija DeLorean Motor Company of Texas nastavlja proizvodnju modela DMC-12, koristeći originalne delove nabavljene iz Severne Irske. Ukoliko posedujete oko 58.000 $ slobodno stanite u red za kupovinu novog automobila napravljenog od delova starih 30 godina. Okvirno oko 85 % delova iz starog modela se koristi za pravljenje moderne verzije, a ostatak se nabavlja ili od novih proizvođača delova, ili se poput pogonskog motora vrše izmene u samoj fabrici. U novoj, značajno unapređenoj, verziji je moguće dobiti agregat koji razvija respektabilnih 197 KS. DMC-12 se standardno isporučuje sa Eibach amortizerima, koji bi trebali da pruže pravi utisak sportske vožnje, tako tražen kod originalnog izdanja. Ukoliko kupac zahteva, u automobil je moguće ugraditi nekoliko vrlo zanimljivih opcija. Lista podrazumeva Bongiovi ili Kenwood audio sistem, iPod interfejs, navigaciju, satelitski radio, ksenon svetla, grejanje sedišta, čak i rikverc kameru.

San o etički podobnom ekološkom sportskom automobilu za široke mase, futurističkog dizajna, izrađenom od nerđajućeg čelika se raspao neverovatnom brzinom. Skoro istom sa kojom se i pojavio. Mit o DeLoreanu kao proizvođaču automobila ponovo je podgrejan filmskom trilogijom ''Povratak u budućnost'', zbog čega se mnogi ljubitelji automobila i dalje sa nostalgijom prisećaju ovog automobila.

Do današnjeg dana su podeljena mišljenja između onih koji smatraju da DMC-12 bio samo skupi promašaj i onih koji na ovaj model gledaju kao na tehnički najnapredniji automobil svoga doba.



čitanja : 1522



Komentari

Odličan tekst...

Autor Miki 22 Avg 2011, 18:46

Prica o jednoj ideji je dobra...ali samo pokazuje raskos i razbibrigu onih koji imaju novac i koji ga olako daju (britanska vlada i uopsteno zapad) svakom pa je i to jedan od razloga svetskih kriza - dugovi koji ne mogu da se vrate.

Autor Orlo 22 Avg 2011, 19:11

@auto,
E ovakve tekstove da furate a ne one o kvartalnim rezultatima prodaje tamo nekih...

Autor Uros Cuore Sportivo 22 Avg 2011, 20:19

♥ Deloean ♥

@DMC ako jednoga dana budemo imali viska para moramo da kupimo zajednicki jedan i pa ga oporemimo sa "1.21 gigawatts" :))))))) i pravac 80te!

Autor Aco Raska 22 Avg 2011, 20:37

Odlican tekst...

Autor STrider 22 Avg 2011, 20:49

Da je ostao u GM-u kao direktor verovatno bi uspeo da progura u proizvodnju nešto slično ili bolje i svet bi bio bogatiji za još jedan super auto.

Autor berik 22 Avg 2011, 21:19

DeLorean prakticno prekida saradnju sa GM-om na prezentaciji jednog novog modela. Parafraziracu -Promenili smo branike i par detalja na automobilu i sad ga prodajemo kao novi model. Ja vise nisam u stanju da radim na taj nacin.

Autor Geza 22 Avg 2011, 21:39

Citajuci ovaj tekst nije mi bilo jasno samo jedno. Usled kog momenta je neko dosao do zakljucka da je ovo bio " ....kao na tehnički najnapredniji automobil svoga doba."????? Sve cinjenice govore suprotno...

Autor Uros Cuore Sportivo 22 Avg 2011, 21:43

Napredan zbog procesa proizvodnje koji se odvijao u tada najmodernijoj fabrici. Zbog novog sistema za podizanje vrata, koji se razlikovao od onih na Mercedesu 300SL i Bricklinu SV-1. I zbog prve masovne primene nerdjajuceg celika kod celog automobila

Autor Geza 22 Avg 2011, 22:06

@Geza,
U cemu je razlika s vratima?
Ok to za fabriku,ali kao rezultat proizvodnje u najmodernijoj fabrici sam proizvod to nije bio. Da kazes to za celik ali sve ostalo...slabo,jako slabo.

Autor Uros Cuore Sportivo 22 Avg 2011, 22:11

Kod Bricklina su vrata jednostavnije kostrukcije, Iako elektropokretana samo sa sistemom opruga, sto ih je cinilo prilicno kratkotrajnim. Kod DeLoreana se radi o metalnoj sipci koja je ''umocena'' u tecni azot, a sistem je potpomognut sa gasnim amortizerima. Ovaj proces je davao vecu cvrstinu celom sistemu za podizanje vrata. Za ostalo. PRV motor nije bio los za to vreme, plus je bio sa direktnim ubrizgavanjem.

Autor Geza 22 Avg 2011, 22:30

@Geza,
Zanimljiv sistem svakako, nisam dosad cuo! Mada prva asocijacija na tezni azot mene,kao laika u toj oblasti, asocira na neki lom...
Najzabavniji momenat ovog auta, meni je bio vezan za karoseriju i njenu sirovu "zavrsnicu" bez farbe. Ostajali su tragovi od dodira koji su bili vrlo vidljivi pa se morao cesce brisati. :D

Autor Uros Cuore Sportivo 22 Avg 2011, 22:36

Ma daj, Ajkula je naprednija 100x.

Autor hh 22 Avg 2011, 23:14

Zaista odlican tekst, uzivao sam citajuci ga.

Autor Aleksandar 23 Avg 2011, 09:17